شناسهٔ خبر: 27721574 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

پژو 207 / 206 پلاس؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید

محمدرضا اشتری / زومیت

پژو 207 تولید ایران خودرو که در واقع، نمونه‌ی فیس‌لیفت شده از 206 با کد +206 محسوب می‌شود، یکی از جذاب‌ترین هاچبک‌های بازار ایران است. در این مطلب به معرفی جامع 207i و مقایسه‌ی آن با رقبای داخلی پرداختیم.

صاحب‌خبر -

از ابتدای دهه‌ی ۶۰ خورشیدی و ممنوعیت واردات، بازار خودروی ایران بین دو محصول تقسیم شد. پیکان ساخت ایران خودرو و رنو 5 محصول سایپا، مهم‌ترین تولیدات کشور برای مدتی نزدیک به ۱۵ سال بودند و البته، حق انتخاب دیگری برای عامه‌ی مردم، وجود نداشت. در سال‌های قبل از انقلاب، علاوه بر پیکان خودروهای پهن‌پیکر امریکایی هم در ایران مونتاژ می‌شدند.  به بیان بهتر، بازار ایران به سدان‌های جادار، عادت کرده بود؛ اما با عرضه‌ی رنو5 در سال ۱۳۵۵ و تولید گسترده در سال‌های بعد از انقلاب، فواید یک خودروی هاچبک برای مردم، آشکار شد. این کلاس خودرویی در مقایسه با سدان‌ها، ارزان‌تر و کم‌مصرف‌تر هستند، ضمن اینکه هنگام رانندگی در ترافیک شهری و نیاز به مانورهای سریع، کارایی بسیار خوبی دارند. از سویی دیگر، می‌توان از قابلیت جمع‌شدن صندلی عقب در هاچ‌بک‌ها استفاده کرد و حجم مفید صندوق را، افزایش داد.

Peugeot 206

بازار هاچبک‌های ایران با حضور پژو 206 در سال ۱۳۸۰ جان تازه گرفت. این محصول مدرن در زمان خود، شتاب‌گیری عالی، فرمان‌پذیری مناسب و مصرف سوخت قابل قبول ارائه می‌کرد. محبوبیت 206 در بازار ایران، روز‌به‌روز افزایش یافت و این محصول را، به خودرویی پرفروش در میان خانواده‌ها و جوانان تبدیل کرد. از سال ۱۳۸۴ و تقریبا هم‌زمان با عرضه‌ی جهانی، مونتاژ 206 صندوق‌دار هم در ایران آغاز شد تا حق انتخاب خریدار، بیشتر شود. استقبال کشورهای مختلف دنیا از پژو 206، آنقدر خوب بود که پس از تولید اولیه در سال ۱۹۹۸، بدون تغییر خاص در بدنه و ظاهر تا ۱۴ سال، عرضه شد. سال ۲۰۱۲، پژو فرانسه با اعمال تغییراتی گسترده در نمای روبروی 206، فیس‌لیفتی جذاب از این خودرو معرفی کرد که 206 پلاس (+206) نام‌ داشت و در ایران، با کد 207 توسط ایران خودرو عرضه شد. این در حالی است که پژو 207 اصلی با پلت‌فرم متفاوت با 206 و +206، از سال ۲۰۰۶ در فرانسه رونمایی و تولید ‌شده است.

Peugeot 207

ایران، تنها کشور دنیا است که هنوز به تولید پژو 206 و +206 می‌پردازد. این شرایط، البته تداوم خواهد داشت و قرار است، +206 صندوق‌دار هم با نام 207 صندوق‌دار توسط ایران خودرو تولید شود. با توجه به تحریم‌های جهانی و بی‌علاقگی پژو فرانسه به سرمایه‌گذاری در ایران، عرضه‌ی 207 اصلی و ۲۰۸ برای بازار داخلی، غیرممکن به نظر می‌رسد. با این اوصاف، احتمالا +206 یا همان 207i ساخت ایران خودرو، همچنان در خط تولید باقی خواهند ماند.

طراحی ظاهری و بدنه

در نمای روبرو، تفاوت‌های قابل توجهی بین 206 و 207 ایران‌خودرو دیده می‌شود. از سویی دیگر، شباهت زیادی بین 207 ایران و 207 بازار جهانی وجود دارد؛ تا حدی که تشخیص آن‌ها در نگاه اول مشکل است. شاید بتوان با توجه به جایگذاری چراغ‌های مه‌شکن، در طرفین سپر محصول ایران‌خودرو را از 207 واقعی که از مه‌شکن نزدیک به جلوپنجره استفاده می‌کند، تشخیص داد.

آنچه بیش از همه توجه بیننده را به 207i جلب می‌کند، چراغ‌های بزرگ و کشیده در نمای روبرو است که با حالتی اسپرت و انتقام‌جو تا نزدیکی شیشه‌ی جلو، ادامه دارد. به جرات می‌توان گفت که روشنایی اصلی در این محصول، بزرگ‌ترین چراغ‌های تولیدشده در تاریخ خودروسازی ایران هستند و البته نقش مهمی در تعریف شخصیت 207i دارند. لوگوی سازنده هم، اندازه‌ی بزرگی دارد و طبق زبان طراحی پژو در سال‌های ۲۰۱۰، مثل یک حفره طراحی شده است.

Peugeot 207

کاپوت جلو، نسبتا کوتاه است و تا لبه‌ی سپر ادامه پیدا نمی‌کند. خط حجم‌دهنده‌ هم، در این بخش دیده نمی‌شود و با شیب تند، حالتی صاف دارد. جلوپنجره‌ی خودرو، کاملا روی سپر قرار گرفته است و با فاصله‌ی زیاد تا کاپوت جلو، ارائه می‌شود. هوای مورد نیاز پیشرانه و سیستم خنک‌کننده نیز، تماما از این طریق تامین می‌شود. تمامی نسخه‌ها، از جلوپنجره‌ی پلاستیک سیاه‌رنگ استفاده می‌کنند و نمونه‌ی همر‌رنگ بدنه به صورت استاندارد، قابل سفارش نیست. این بخش با حالتی آرواره‌ای شکل، حس اسپرت 207i را تقویت می‌کند.

در نمای جانبی، تفاوت خاصی میان 207i و 206 قدیمی دیده نمی‌شود که البته با توجه به پلت‌فرم مشترک و فیس‌لیفت، طبیعی است. پژو 207i البته با رینگ‌های ۵پر ۱۴ اینچ آلومنیوم متفاوت از 206 با رینگ‌های فولادی و قالپاق‌دار، به نظر می‌رسد، اما مسلما با چرخ‌های بزرگ‌تر ولاستیک‌های پهن‌تر، جذابیت بیشتری خواهد داشت. این خودرو، همچنان با زهوار‌های پلاستیک عرضه می‌شود اما برخلاف 206، ادوات هم‌رنگ بدنه دارد. شاید مهم‌ترین نکته‌ی منفی در نمای جانبی 207i، استفاده از آنتن سنتی در مرکز سقف و نزدیک شیشه‌ی جلو باشد که در مقایسه با خودروهای مدرن با آنتن کوسه‌ای در انتهای بدنه، توی ذوق می‌زند.

Peugeot 207

مشابه نمای کنار، پشت 207i هم تفاوت خاصی با 206 ندارد. البته کاسه چراغ محصول جدید، با حفظ سایز قبلی، بازطراحی شده است و شاهد تغییراتی در سپر عقب هستیم. بخش پلاستیکی سپر در 207i، نسبت به 206 بیشتر شده است و حالا، ۲ چراغ هشدار قرمز رنگ در طرفین قسمت سیاه‌رنگ دیده می‌شوند. برخلاف فیس‌لیفت بسیار جذاب با تغییرات گسترده در نمای روبرو، شاهد صرفه‌جویی در نمای پشت 207i هستیم و حتی، گیره‌ی ناخوشایند مخصوص بکسل، همچنان در سمت راست سپر، بدچشمی می‌کند.

در مجموع، حتی با گذشت سال‌ها از طراحی اولیه، نمی‌توان ایراد خاصی به ظاهر بیرونی 207i گرفت. این خودرو، خصوصا از نمای روبرو، چشم‌گیر و جوان‌پسند به نظر می‌رسد و می‌تواند برای علاقه‌مندان هاچبک‌های اسپرت، جذابیت داشته باشد. ابعاد خودرو، شامل طول ۳۹۰۰ میلی‌متر با عرض ۱۶۸۰ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱۴۶۸ میلی‌متر است که با فاصله محورهای ۲۴۴۳ میلی‌متر ارائه می‌شود.

طراحی داخلی و کابین

طبیعتا از خودرویی که بر اساس پژو 206 طراحی ۱۹۹۸، تولید می‌شود نمی‌توان انتظار یک کابین مدرن و چشم‌‌نواز داشت. در مقایسه با خودروهای امروزی و حتی مدل‌های چینی، مثل دانگ فنگ H۳۰ کراس، فضای داخلی پژو 207i حرفی برای گفتن ندارد. البته در مدل‌های جدید با اضافه شدن نمایشگر لمسی ۷ اینچ، حس بهتری به سرنشینان القا می‌شود، اما همچنان با فرمان قدیمی و دکمه‌های پلاستیکی در مدل دنده دستی وجود دارد مواجه هستیم. برای نسخه‌ی دنده اتوماتیک، فرمان جدید با قطعه‌ای نقره‌ای رنگ، دکمه‌های مربوط به کنترل سیستم صوتی و پاسخگویی به تماس تلفنی دیده می‌شود اما باز هم، جذابیت خاصی برای کاربر ندارد.

Peugeot 207

فضای کلی داشبورد، به دو بخش تقسیم شده است که در بالا، حالتی یک‌نواخت و بی‌رمق دارد. در کابین 207i، سعی شده است تا با اضافه کردن ادوات نقره‌ای رنگی، تنوع ایجاد شود. در بخش پایینی، محفظه‌ی نسبتا جادار و بزرگ داخل داشبورد، همراه با کلیدهای تهویه مطبوع و درگاه‌های CD، USB و AUX وجود دارند که مشابه 206، از مواد ارزان‌قیمت پلاستیکی ساخته شده‌اند. حتی دسته‌دنده هم، زیبایی خاصی ندارد و از فاصله‌ی دور، مشابه نمونه‌های رایج در خودروهای دنده دستی دیده می‌شود.

Peugeot 207

از معدود نکات مثبت در 207i که هنگام مقایسه‌ی آن با 206 متوجه می‌شوید، بهبود زیبایی پنل پشت فرمان و حالت مواج داشبورد در مقابل راننده است. صفحه‌های زیر عقربه‌های سرعت‌سنج، دورموتور، حرارت پیشرانه و باک بنزین، در همه‌ی مدل‌ها سفیدرنگ هستند و نمایی اسپرت تداعی می‌کنند. در این بخش، فریم‌های نقره‌ای‌رنگ وجود دارد که هم‌خوانی خوبی با دیگر ادوات نقره‌ای‌رنگ داشبورد، فراهم می‌کند.

صندلی‌های 207i ، حالت اسفنجی دارند و برای استفاده‌ی روزانه‌ی راننده و سرنشین جلو، مناسب هستند. در این بخش، طراحی ارگونومیک و مناسب استانداردهای موجود در خودروهای مدرن دیده نمی‌شود؛ پس طبیعتا، پرکننده‌ی گودی کمر و ظاهر اسپرت ندارند. این شرایط، برای ردیف دوم هم صادق است و با وجود راحتی قابل قبول در قسمت نشیمنگاه، حالتی صاف و نیمکتی در صندلی عقب دیده می‌شود. یکی از مهم‌ترین معضلات 206 که البته در 207i هم وجود دارد، فضای ناچیز برای سرنشینان ردیف دوم است. فردی با قد ۱۸۰ سانتیمتر و بالاتر، راحتی چندانی در این قسمت نخواهد داشت و با ساییدگی سر با سقف و کمبود فضا در مقابل زانوها مواجه خواهد شد.

Peugeot 207

Peugeot 207

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، یکی از دلایل جذابیت خودروهای هاچ‌بک برای عامه‌ی مردم، امکان خواباندن صندلی‌های عقب و افزایش حجم صندوق بار است. پژو 207i هم از چنین امکانی، بهره می‌برد. البته فضای مفید صندوق عقب در حالت استاندارد، ۲۴۵ لیتر است که برای سفرهای طولانی مدت و چمدان‌های متعدد، کافی به نظر نمی‌رسد. جالب است بدانید که تندر ۹۰، با فضای ۵۱۰ لیتر در صندوق عقب، یکی از جادارترین خودروهای مونتاژ ایران، از نظر امکان حمل بار محسوب می‌شود.

پیشرانه و شرایط فنی

مهم‌ترین وجه تمایز 207i با 206 معمولی، استفاده از پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری TU۵ است. تا پیش از عرضه‌ی 207i، فقط 206 تیپ ۵ و مدل‌های صندوق‌دار مجهز به این نوع پیشرانه بودند. قدرت ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور بر دقیقه ونهایت گشتاور ۱۴۲ نیوتن‌متر از ۴۰۰۰ دور بر دقیقه، با پیشرانه‌ی ۱۵۸۷ سی‌سی 207i تولید می‌شود. در نمونه‌های دنده دستی، حدود ۱۲ ثانیه و در مدل دنده اتواماتیک، نزدیک به ۱۳ ثانیه طول می‌کشد تا 207i به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. میانگین مصرف سوخت هم، ۶.۵ تا ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است و نهایت سرعت، ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

امکانات رفاهی

در نمای بیرونی 207i، رینگ‌های ۱۴ اینچ آلومینیوم با نمای اسپرت و ۵پر وجود دارند. چراغ‌ها اصلی با قابلیت تنظیم ارتفاع، مجهز به روشنایی روز LED هستند. مه‌شکن‌های دایره‌ای در طرفین سپر جلو دیده می‌شوند. آینه‌های جانبی راهنما‌دار با تنظیمات برقی و بدون جمع‌کننده‌ی خودکار هستند. پژو 207i، فاقد آنتن کوسه‌ای و ریل باربند استاندارد است.

Peugeot 207

در فضای داخلی، نمایشگر ۷ اینچ لمسی، دوربین پارک، ناوبری فارسی، سيستم مولتي مديا ، USB، UAX،DVD و بلوتوث موبايل، ۴ بلندگو با ۲ توييتر و خروجي آمپلي فاير وجود دارد. پوشش صندلی‌ها پارچه‌ای است. صندلی چرمی یا برقی برای پژو 207i قابل سفارش نیست، اما برای راننده در ۶ جهت و برای سرنشین کنار راننده در ۴ جهت، امکان تنظیم دستی وجود دارد. این خودرو دارای شیشه‌ بالابر برقی برای ۴پنجره است و صندلی‌های عقب، امکان خواباندن به صورت مستقل یا سرتاسری دارند.

شاید تنها آپشن با اهمیت در پژو 207i، کروز کنترل باشد. این خودرو، با سانروف، گرم‌کن داخل صندلی، فرمان چرم، گرم‌کن مخصوص آینه بغل و سنسورهای هشدار برخورد در پشت یا جلو، قابل سفارش نخواهد بود.

شرایط ایمنی و تجهیزات حفاظتی

با هدف بررسی پژو 207i، مجبور به تحقیق شرایط 206 هستیم؛ چرا که این محصول، خودرویی فیس‌لیفت‌ شده از 206 محسوب می‌شود. پژو 206 در سال ۲۰۰۰ توسط بنیاد ایمنی خودروهای اروپا (Euro NCAP) بررسی شد و ۴ ستاره از ۵ ستاره دریافت کرد. حفاظت سرنشینان جلو در صورت برخورد از روبرو، برای سر و گردن، بسیار خوب ارزیابی شده است و برای دیگر اجزای بدن، امتیاز خوب و متوسط دارد. در فیلم آزمون تصادف نیز، مقاومت قابل قبول بدنه و خصوصا سقف کابین، به خوبی دیده می‌شود. از سویی دیگر، به جهت کمبود کیسه‌های هوا و ضعف‌های ساختاری، پژو 206 (یا 207i)، نسبت به برخوردهای جانبی آسیب‌پذیر است.

تنها ۲ کیسه هوا در 207i وجود دارد که راننده و سرنشین کنار او را، حمایت می‌کند. این خودرو، حتی در نمونه‌ی ساخت فرانسه هم مجهز به ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای نیست و اساسا به نظر نمی‌رسد که به دلیل نوع سقف، امکان نصب چنین تجهیزاتی در 207i وجود داشته باشد. ترمز ضد قفل (ABS)، ترمز کمکی اضطراری (EBA) و تقسیم هوشمند فشار ترمز (EBD)، دیگر امکانات ایمنی 207i هستند. این خودرو، با فناوری حفظ الکترونیکی تعادل (ESC) و کنترل کشش (ESP) ارائه نمی‌شود.

بررسی فنی، کیفیت رانندگی و مقایسه با رقبا

مثل دیگر خودروها در بازار، قیمت تمام شده و کیفیت قطعات، مهمترین عامل جذب مشتری هستند. البته برند سازنده و ظاهر بیرونی هم، اهمیت زیادی برای خریدار ایرانی دارد؛ اما تجربه نشان داده است، قیمت و کیفیت، به فروش خوب یا شکست تجاری یک خودرو در ایران می‌انجامد. بر هم خوردن این شرایط نیز، می‌تواند یک محصول پرفروش را به توقف تولید برساند.

پژو 206 پلاس یا همان 207i مونتاژ ایران خودرو، در روزهای ابتدایی تولید از کیفیت بالا و قیمت منطقی در بازار ایران، سود می‌برد. از یک سو، پیشرانه‌ی قدرتمند و با کیفیت ۱.۶ لیتری داشت تا گران‌تر بودن نسبت به 206 استاندارد را توجیح کند؛ از سویی دیگر، قیمت مناسبی در مقایسه با هاچبک‌های چینی ارائه می‌کرد. این شرایط، البته ادامه پیدا نکرد و امروز، نه‌تنها کیفیت 207i به خوبی سال‌های ابتدایی تولید نیست، بلکه در نسخه‌های مختلف به قیمت ۹۰ میلیون تا ۱۱۰ میلیون تومان رسیده است. حالا خریدار احتمالی 207i، می‌تواند با کمی هزینه‌ی بیشتر به کراس‌اورهای چینی، مثل ام‌وی‌ام X33 S اسپرت فکر کند.

Peugeot 207

جالب است بدانید، کیفیت رانندگی و عملکرد فنی 207i در نمونه‌ی دنده دستی و گیربکس اتوماتیک، تفاوت زیادی دارد. شتاب‌گیری این خودرو با دنده‌کشی دستی، به دلایلی از جمله وزن کمتر، بهتر از مدل اتوماتیک است؛ اما بنا به اظهار نظر مالکان 207i اتوماتیک، حرارت پیشرانه در این محصول، بالاتر از نسخه‌ی دنده دستی است. این مشکل، هرچند منجر به جوش‌آوردن موتور در شرایط عادی نمی‌شود، افزایش استهلاک و کمبود قدرت در مسیرهای سربالایی با شیب تند را به دنبال خواهد داشت؛ ضمن اینکه فن‌های رادیاتور برای مدت زمان بیشتری در مدار هستند. تعویض دنده در 207i اتوماتیک، رضایت‌بخش نیست و با تاخیر همراه است. علاوه بر این، مدل اتوماتیک، صدای بیشتری نسبت به مدل دنده دستی ایجاد می‌کند و مصرف سوخت بالاتری دارد.

قطعات چینی، مشکل اصلی پژو 207i محسوب می‌شود. حتی، قبل از تحریم‌های جدید امریکا در مردادماه ۹۷ و زمانی که رابطه‌ی ایران خودرو با پژو فرانسه به خوبی پیش می‌رفت، بسیاری از تجهیزات فنی و رفاهی 207i، از نمونه‌های مورد تایید پژو فرانسه به قطعات ساخت چین، تبدیل شد. این تصمیم، مسلما با هدف کاهش قیمت تمام‌شده و با صلاحدید مدیران ایران خودرو به اجرا گذاشته شد که افت کیفیت 207i در مدل‌های ۱۳۹۵ به بعد را، در پی داشت.

Peugeot 207

اگر بخواهیم 207i را با محصولات چینی هم‌قیمت مقایسه کنیم، با ۲ کمبود مهم مواجه می‌شویم. اول اینکه، کیفیت ساخت و مواد به کار رفته در 207i، خصوصا برای کابین و داشبورد، رضایت‌بخش نیست. از سویی دیگر، آپشن‌های رفاهی و ایمنی موجود در این خودرو، چندان متنوع نیستند تا برای خریدار، ایجاد جذابیت کنند.

پژو 207i، برای جوانان علاقه‌مند به خودروهای اسپرت هاچبک، محبوبیت دارد. این افراد، گزینه‌ی غیر چینی در این کلاس بدنه ندارند و باید، بین 206، 207، برلیانس، دانگ‌فنگ H30 و ام‌وی‌ام 315، انتخاب کنند. باید اعتراف کرد، ظاهر 207i در مقایسه با رقبا در بازار ایران، جذابیت بیشتری دارد و برای افرادی که به آپشن و طراحی داخلی اهمیت کمتری می‌دهند، دارای برتری است. از نظر فرمان‌پذیری و قدرت مانور هم، 207i دارای برتری‌هایی نسبت به رقبای چینی است. این خودرو، با کمی بهینه‌سازی در فنربندی و تعویض قطعات، مثل جای‌گزینی لاستیک‌های ۱۸۵ میلی‌متر با نمونه‌های ۲۰۵میلی‌متر، گزینه‌ی خوبی برای رانندگی اسپرت خواهد بود.

بنا به استعلام ما در روز یک‌شنبه ۴ شهریورماه ۱۳۹۷، ثبت نام پژو 207i توسط نمایندگی‌های ایران‌خودرو انجام نمی‌شود. اما قیمت 207i دنده‌ای در بازار آزاد، ۹۳ میلیون تومان و قیمت 207i اتوماتیک، ۱۰۵ میلیون تومان است.

برلیانس C3 کراس برلیانس H330 اتوماتیک پژو 207 اتوماتیک سمند دنا ام وی ام 550 رنو - تندر ۹۰ جک J5
تعداد سیلندر ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی
حجم موتور (لیتر) ۱.۵ ۱.۵ ۱.۶ ۱.۷ ۲ ۱.۶ ۱.۸
حداکثر توان (اسب بخار) ۱۰۳ ۱۰۳ ۱۰۵  ۱۱۵ ۱۳۹ ۱۰۵ ۱۴۰
حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر) ۱۳۸ ۱۳۸ ۱۴۲ ۱۵۵ ۱۸۲ ۱۴۰ ۱۶۵
استاندارد آلایندگی یورو ۵ یورو ۵ یورو ۳ یورو ۴ یورو ۴ یورو ۴ یورو ۴
حجم باک (لیتر) ۵۵ ۵۵ ۵۰ ۶۰ ۵۰ ۵۰ ۵۵
مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km) ۶.۵ ۶.۷ ۷ ۷.۷۴ نامشخص ۸.۳ ۷.۶
جعبه دنده ۴ سرعته خودکار ۴ سرعته خودکار ۵ سرعته خودکار ۵ سرعته دستی CVT ۴ سرعته خودکار ۴ سرعته خودکار
حداکثر سرعت (Km/h) ۱۷۰ ۱۷۰ ۱۸۸ ۱۸۹ ۱۷۵ ۱۷۵ ۱۷۵
زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ Km/h ۱۴   ۱۵  ۱۳  ۱۳.۵ ۱۳ ۱۱.۷ ۱۳
حجم صندوق بار (لیتر) ۳۱۴ ۴۶۰ ۲۴۵ ۵۰۰ ۴۵۰ ۵۱۰ ۴۱۵
وزن (کیلوگرم) ۱۲۷۰ ۱۲۵۰ ۱۱۰۰ ۱۲۵۸ ۱۳۶۶ ۱۱۵۵ ۱۳۵۵

گالری تصاویر

نظر شما