شناسهٔ خبر: 27698034 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کارمندان برای نجات خود از روزمرگی چه کنند؟

در این مطلب راهکار‌هایی برای جلوگیری از بروز مشکلی مهم که اکثر کارمندان درگیر آن می‌شوند ارائه شده است.

صاحب‌خبر -

کارمندان برای نجات خود از روزمرگی چه کنند؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛کارمندان قشری از جامعه به شمار می روند که به ازای ساعت کاری مشخص برای فعالیت های اداری یا فکری، حقوقی ثابت دریافت می کنند و به طور معمول و در دراز مدت در یک محیط کاری خصوصی یا دولتی مشغول به کارند. در این بین یکی از رایج ترین مشکلات کارمندان که مرتبط با حوزه روان شناسی است، احساس روزمرگی آن هاست. کارمندی که هر روز باید سر ساعت مشخصی بیدار شود، به یک مکان مشخص یعنی اداره اش برود و یک کار تقریبا ثابت و روزمره انجام دهد، طبیعتا دچار روزمرگی می شود. به طور قطع این اختلال، یکی از اصلی ترین موانع پیشرفت است که باعث احساس ناکارآمدی در زندگی می شود و همه جنبه های زندگی یک فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. در ادامه مطلب، بیشتر درباره این موضوع برای تان خواهیم گفت.

ضرورت جمع کار و شادابی

امروزه همه مدیران موفق بر سر این موضوع توافق دارند که موتور محرکه سازمان و ادارات، نیروی انسانی است و بدون نیروی انسانی ورزیده و شاداب و با انگیزه نمی توان از سرمایه های مادی سازمان به خوبی بهره برداری کرد و خدمات قابل قبولی به مردم ارائه داد. بنابراین زمانی که بتوانیم «کار» و «شادابی» را در کنار یکدیگر جمع کنیم، آن گاه می توانیم شاهد شکوفایی کارمندان باشیم. در این بین متأسفانه برخی کارمندان در محیط کار خود دچار روزمرگی می شوند. این افراد هر روزشان را تکرار می کنند بدون این که در خدمت رسانی به ارباب رجوع و پیشرفت کار خود به فکر نوآوری و بهره وری باشند.

نشانه های کارمندان مبتلا به اختلال روزمرگی

احساس بیهودگی، رخوت و کسالت از ویژگی های مهم کارمندانی است که دچار روزمرگی شده اند در حالی که کارمندان موفق با اعتماد به نفس و کسب مهارت های لازم و نوآوری در کار، پیشرفت روزافزونی در شغل و کار خود دارند و اطلاعات و دانش خود را به روز می کنند. کارمندانی که خود را تسلیم روزمرگی می کنند کم حوصله تر هستند و به درستی، پاسخ گوی ارباب رجوع نیستند. از این رو در شغل خود بیش از همه دچار درگیری فکری با خود یا حتی درگیری لفظی با ارباب رجوع می شوند و بیش از همه احساس شکست می کنند. در مقابل، کارمندان نمونه افرادی شاداب و با نشاط هستند که برای موفقیت گام بر می دارند و این احساس شادابی را به دیگران نیز منتقل می کنند. واضح است که باید حس شوخ طبعی را درمحیط کار نهادینه کنیم و در عین حال که احترام یکدیگر را حفظ می کنیم، لبخند را برلب همکاران خود بنشانیم.

بیشتر بخوانید:چگونه در محیط کاری‌مان خوش بدرخشیم و در کسب و کارمان موفق شویم؟

ویژگی های شاد بودن در محیط کار

شاد بودن نه تنها مراحل زندگی هر فرد را تحت تاثیرات مثبت قرار می دهد بلکه در محیط کار نیز همین شاد بودن در راستای هر چه بهتر انجام شدن کار نقش به سزایی دارد. حالا که بهترین راه مبارزه با احساس روزمرگی، شاد بودن است باید بیشتر از مزایای شاد بودن در محیط کار بدانید:

1- افراد شاد در محل کارشان ، حامل پیام ها و رفتارهای شادی بخش هستند و در محیط کار، روابط خوبی با همکاران دارند در نتیجه در کار گروهی، همکاری بهتری خواهند داشت.

2- اگر افراد در یک روز کاری، دارای خلق و خوی شادی باشند، به احتمال زیاد نسبت به روزهای دیگر، خلاق تر هستند. از نظر فرایند شناختی، افراد شاد به لحاظ روانی، منعطف هستند و تفکر خلاق دارند.

3- افراد شاد به جای آن که مرتب شکایت کنند، مشکلات را حل می کنند. شاد بودن موجب می شود که به مشکلات، از جنبه های مختلف بنگرید و راحت تر آن را حل کنید.

4- افراد شاد از انرژی بیشتری برخوردارند بنابراین بهتر می توانند از عهده کارها برآیند. همچنین این افرد مثبت اندیش تر و دارای چشم انداز مثبتی هستند.

5- افراد شاد، آموزش پذیرترند. وقتی شما شاد و در کمال آرامش هستید، ذهن تان برای یادگیری مطالب جدید، آماده تر است؛ درنتیجه بهره وری افزایش می یابد. همچنین وقتی در محیط کار شاد هستید، خطاهای تصادفی کمتر شما را دچار هراس می کند؛ به خودتان مسلط می شوید و از این خطا پند می آموزید و به کارتان ادامه می دهید. این نگرش همراه با آرامش، بدین معنی است که احتمال بروز خطا را کم کرده اید.

منبع:خراسان

انتهای پیام/

رایج ترین مشکلات روان شناسانه کارمندان

برچسب‌ها:

نظر شما