شناسهٔ خبر: 27697377 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

باورهای غلط؛ بلایی ویرانگر برای سنت‌های ساده

گروه اجتماعی - امروزه تجمل‌گرایی جهت زندگی بسیاری از ما را تغییر داده است و انسان‌ها به جای لذت بردن از زندگی به دنبال کسب تجملاتی هستند تا خود را به رخ دیگران بکشند، سنت ازدواج هم از این گود تجمل دور نمانده و این امر تبدیل به آفتی برای ازدواج جوانان شده است.

صاحب‌خبر -

تجمل‌گرایی؛ قربانگاهی برای ازدواج جوانان

به گزارش ایکنا از کردستان، این روزها همه زندگی مردم حتی نفس کشیدنشان به مدد رسانه‌های جمعی رنگ و بوی تجمل گرفته است تا برسد به مراسم عروسی و ازدواج.
متاسفانه موضوع تجملات به‌ویژه در امر ازدواج جوانان امروز بسیار پررنگ شده و از همان گام‌های نخست آشنایی و برای خواستگاری، داماد هر چه دسته گلش بزرگتر و جعبه شیرینی‌اش سنگین‌تر باشد، بیشتر مورد لطف و عنایت عروس و خانواده‌اش قرار می‌گیرد.

هنوز مراسم خواستگاری به اتمام نرسید، عروس عکسی از گل و شیرینی مراسم را گرفته و در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک می‌گذارد و درباره آن ساعت‌ها با دوستان مجازی بحث می‌کند و در برخی موارد از این پست‌ها در صفحات پربازدید اینستاگرام رونمایی می‌شود و چشم و هم چشمی و انتظارات افراد را افزایش می‌دهد.
این چنین است که از ابتدای کار، امر ازدواج با تجمل آغاز می‌شود و بعد کار به مهریه‌های عجیب و غریب، جهیزیه‌های آنچنانی و مراسم عروسی پرهزینه و مسکن‌های آنچنانی می رسد و کار آنقدر بالا می‌گیرد که چیزی جز زیربار قرض رفتن خانواده‌ها باقی نمی‌ماند، از ین رو اکثر جوانان امروزی از امر ازدواج فراری هستند.

باورهای غلط؛ بلایی ویرانگر برای سنت‌های ساده

در هفته‌ گذشت دو حادثه مرگبار در حین تهیه کلیپ‌های مراسم جشن ازدواج اتفاق افتاد. در مازندران خودروی ماشین داماد حین فیلمبرداری به دره سقوط کرد و داماد جان باخت و حال عروس هم وخیم گزارش شده است. در اتفاق دیگر در آذربایجان شرقی، گروه فیلمبرداری در قایقی مشغول تهیه کلیپی از عروس و داماد بودند که موجی می ‌آید و قایق گروه فیلمبردار را واژگون می کند و متاسفانه دو نفر از این افراد جان می بازند.


باورهای غلط؛ بلایی ویرانگر برای سنت‌های ساده

دکتر همایون قسمتی، یکی از روانشناسان استان کردستان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: در چند سال اخیر سلطه صنعت مد و تشریفات، الگو برداری‌های، تجمل‌گرایی و هزینه‌های کمرشکن در امر ازدواج خواسته و ناخواسته راه دشوار و پیچیده‌ای برای ازدواج ساده در پیش پای جوانان قرار داده و میل به ازدواج و شروع زندگی مشترک را در آنان کاهش داده است.

آیا مد وتشریفات ملاکی برای ماندگاری زندگی است؟
وی افزود: حال این سوال پیش می‌آید که چرا بعضی عروس و دامادها به سادگی زیر بار چنین فشارهای مالی می‌روند؟ و پول و سرمایه خود یا والدین‌شان را دور می‌ریزند و تنها برای یک شب فقط 15 میلیون تومان اجاره باغ می‌دهند و میزهای شام با منوی 250 هزار تومانی سفارش می‌دهند که در نهایت راهی سطل‌های زباله می‌شود؟! آیا پیروی از مد و تشریفات (انتخاب آخرین مدل ماشین‌های لوکس، آرایشگاه با هزینه‌های چند میلیونی، سفارش لباس عروس از کشورهای خارجی و پذیرایی در سفارتخانه‌ها و باغ‌های آنچنانی با مخارج میلیاردی) می‌تواند ملاکی برای بهبود یک زندگی و ماندگاری یک پیوند باشد؟!
قسمتی بیان کرد: برخی کارشناسان علوم رفتاری انتخاب چنین الگوهایی از ازدواج‌های سخت و ناسالم و چشم و هم چشمی طبقه نوکیسه را زاییده عوامل محیطی و توقعات عجیب و غریب بعضی جوانان می‌دانند و بر این باورند که چنین الگوبرداری‌هایی بدون شک بی‌ارتباط با فرهنگ و آموزش و اخلاق نیست.


باورهای غلط؛ بلایی ویرانگر برای سنت‌های ساده
وی عنوان کرد: باورهاي غلط مدرن كپي گرقته از غرب آفت و بلايي ويرانگر براي سنت‌های ساده و بي‌آلايش ايراني شده است كه حتي اخلاق را از هم پاشيده و به هر قيمتي كه باشد جوانان و بدتر از آن خانواده‌ها به آن تن مي‌دهند
این روانشناس افزود: اسراف، ناسپاسي، لاابالي‌گري اقتصادي در هزينه‌ها به شدت اختلافات طبقاتي را بوجود آورده است، عدم حساسيت دستگاه‌هاي فرهنگي و حتي متاسفانه همراهي غير مسئولانه تلویزيون، به توسعه و تثبيت اين باورهاي غلط منجر شده است، حتي در سريال‌هاي داخلي، بله اثرات سوء ماهواره و شبكه‌هاي فارسي زبان پررنگ بوده اما انتظار از رسانه ملي ترميم و باسازي است نه انتشار و همراهي،با توجيه توسعه و ترقي.


آداب و رسوم غلط موجبی فرار جوانان از ازدواج شده است
وی ادامه داد: کارت عروسی، عکس و فیلم، ماشین عروس، آرایشگاه، سفره عقد، تالار مجلل، شام و میوه عروسی را می‌توان هفت خوان مراسم عروسی نامید که در حالت خوش‌بینانه چیزی حدود50 میلیون تومان برای داماد خرج بر می‌دارد. آداب و رسومی که به غلط در حال ترویج شدن در امر ازدواج است و همین رسوم موجب فراری جوانان از سنت پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) یعنی تشکیل خانواده می‌شود.
دکتر قسمتی افزود: در صورتی که زوج‌هایی هستند که با قناعت و سادگی و بر پایه موازین اسلامی، تعیین مهریه و مراسم‌های معقول بدون تجمل و با یک سفر زیارتی یا سیاحتی ساده زندگی خود را شروع می‌کنند و بدون اینکه استرس پرداخت وام‌های آنچنانی را داشته باشند به زندگی خود رنگ و بوی عشق و صفا و صمیمت می‌بخشند.

سایه شوم تجمل‌گرایی و رفاه‌طلبی را از ازدواج جوانان برداشت و جرأت نه گفتن به برخی رسومات غلط که به واسطه گسترش شبکه‌های مجازی در حال ترویج در جامعه ایرانی - اسلامی است را به فرزندان آموزش داده تا تحت تأثیر عده‌ایی قلیل قرار نگرفته و در دام تجمل گرفتار نشوند.
تجمل‌گرایی و سخت کردن ازدواج باعث گمراهی و مردد کردن جوانان برای ازدواج شده و تنها راه مقابله با این معضل، ترویج ازدواج آسان از طریق متولیان فرهنگی، مسئولان و آحاد جامعه است تا سن ازدواج کاهش یافته و جامعه را از آسیب‌هایی که بر اثر تأخیر در ازدواج ایجاد می‌شود، نجات داد.
انتهای پیام

گزارش از ملیحه سیفی

نظر شما