شناسهٔ خبر: 27692326 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

توسعه مجتمع گلخانه ای منجر به تولید پایدار محصولات کشاورزی می شود

صاحب‌خبر -
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: ایجاد مجتمع‌های گلخانه‌ای ضمن کاهش مصرف آب ، منجر به تولید پایدار و ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورز ی استان قزوین، مهندس علی اکبر متقی فرد با اشاره به اهمیت تولید محصولات کشاورزی در فضای بسته و گلخانه افزود: برای حفظ و مدیریت منابع آبی، باید محصولات کشاورزی بویژه صیفی‌جات در فضای بسته و گلخانه‌ها تولید شوند.
وی هدف از اجرا و توسعه طرح‌های گلخانه‌ای در استان را؛ افزایش راندمان تولید، حفظ منابع پایه بخش به‌ویژه منابع آبی ذکر و تاکیدکرد: طراحی خوب و مناسب در مجتمع‌های گلخانه ای نقش بسزایی در تولید کمی و کیفی محصولات کشاورزی خواهد داشت.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین در ادامه به مصوبات سفر هیات دولت به استان قزوین در مهر ماه سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: در همین راستا ؛ در خصوص اجرای مجتمع گلخانه‌ای در استان با اولویت قرارگیری در شهرستان های بوئین زهرا و تاکستان در دستور کار قرار گرفت که اعتباری به‌صورت ویژه برای ایجاد مجتمع گلخانه‌ای نودهک تاکستان تخصیص‌ یافت.
متقی فرد اضافه کرد: برای ساخت این مجتمع گلخانه ای ،در زمینی به وسعت یک هزار و 100 هکتار در نظر گرفته شده است.
وی خاطرنشان کرد: فاز اول این مجتمع در زمینی به وسعت 71 هکتار با 100 میلیارد ریال هزینه از محل اعتبارات سفر رئیس جمهوری به قزوین در حال اجرا است.
متقی فرد در ادامه به پیشرفت فیزیکی مجتمع گلخانه ای نودهک تاکستان اشاره کرد و گفت : در حال حاضر عملیات محوطه سازی و معابر مجتمع ، عملیات اجرایی فنس کشی محیط ، احداث ساختمان نگهبانی ، احداث استخر ذخیره آب و حفاری های پایه های روشنایی ،کانال ها ، کابل کشی ، نصب تیر و پایه های بتنی و احداث شبکه 20 کیلو ولت و تجهیز پست ها در این مجتمع گلخانه ای انجام شده است.
به گفته وی، هم اکنون در استان قزوین 112 واحد گلخانه ای وجود دارد که تا سال گذشته 86 واحد آنها فعال و 26 واحد آنها نیز غیرفعال بوده که از این واحدها سالانه بیش از 8 هزار و 950 تن انواع محصولات گلخانه ای شامل توت فرنگی ، گل وگیاهان زینتی ، فلفل ،خیار ، گوجه فرنگی و بادمجان تولید می‌شود.

نظر شما