شناسهٔ خبر: 27683048 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

نشست تخصصی طرح علمی و پژوهشی زنان و مدیریت شهری برگزار شد

دومین نشست تخصصی طرح علمی و پژوهشی زنان و مدیریت شهری در منطقه۲۲ با محوریت‌های"نقش زنان در فرهنگ ترافیک"و"نقش و مشارکت زنان در ایمنی با حضور شهردار منطقه، کارشناس ارشد وزارت کشور در حوزه ایمنی و آتش‌نشانی و استادان دانشگاه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، علی نوذرپور (شهردار منطقه ۲۲) در دومین نشست تخصصی طرح علمی و پژوهشی زنان و مدیریت شهری در منطقه۲۲ با محوریت‌های"نقش زنان در فرهنگ ترافیک"و"نقش و مشارکت زنان در ایمنی (مهارت‌های اطفاء حریق) ضمن تبریک فرارسیدن عید قربان با تاکید بر اهمیت موضوع و نقش فرهنگ‌سازی در الگوهای حمل‌و‌نقل شهری و کنترل ترافیک در راستای ایجاد جامعه ایمن، اظهار داشت: استفاده از ظرفیت‌های تخصصی اساتید دانشگاه‌ها در موضوعات مدیریت شهری با تاکید بر نقش زنان از اهداف اصلی این نشست‌ها است.

نوذرپور در ادامه استفاده از دانش نظری و تجربیات دنیا در رابطه به بکارگیری زنان در اداره شهر و مدیریت‌شهری را از دیگر اهداف این نشست‌ها اعلام کرد و گفت: آمارها گویای آن است که ۲۳ درصد کشته‌شدگان تصادفات و نیمی از مجروهین تصادفات کشور را زنان تشکیل می‌دهند که این خود بر اهمیت این نشست‌ها می‌افزاید.

وی در ادامه به تصویب سند آسیب‌شناسی در دولت اشاره کرد و افزود: متاسفانه در موضوع حمل‌و‌نقل عمومی مدت زمان زیادی است که هم دولت و هم شهرداری سرمایه‌گذاری خوبی انجام نداده‌اند. شهرداری نیازمند کمک‌های دولت در حل مشکلات اتوبوسرانی و مترو است.

شهردار منطقه۲۲، با بیان اینکه اولین طرح آموزش و بهره‌گیری از نیروهای داوطلب آتش‌نشان و زنان آتش‌نشان را در زمان تصدی‌ام در وزارت کشور آغار کردم افزود: اکنون هم طرح آتش نشان داوطلب و زنان آتش‌نشان از اولویت‌ها و برنامه‌های مهم مدیریت خود در منطقه دارم، چرا که این نیروهای آموزش دیده در مواقع لازم می‌توانند به عنوان مکمل امدادرسانی و نجات‌دهنده جان و مال مردم در حوادث گوناگون و نیز دستیابی به سطح بالاتر ایمنی شهری جایگاه و نقش ویژه‌ای داشته باشند.

در پلن دوم این نشست نورالهی (کارشناس ارشد وزارت کشور در حوزه ایمنی و آتش‌نشانی) به طرح و بررسی موضوع "نقش و مشارکت زنان در ایمنی(مهارت های اتفاء حریق)" پرداخت و گفت: تجربه ثابت کرده است که حضور زنان در مأموریت‌های آتش‌نشانی یک نیاز است، در خیلی از حوادث به حضور زنان در ماموریت نیاز داریم و ماموران زن راحت‌تر می‌توانند به هم‌جنس‌های خود در حوادث کمک کنند.

نورالهی افزود: جدی‌ترین فراخوانی که برای حضور زنان در آتش‌نشانی مطرح شد، مربوط به سال ۸۵ است که سازمان آتش‌نشانی کرج، اعلام نیاز به استخدام تعداد محدودی آتش‌نشان زن کرد.

وی با بیان اینکه وجود زنان در بعضی حوادث خصوصا از نظر روانی واقعا ضروری است ادامه داد: در حال حاضر در خیلی از کشورهای دنیا در اورژانس و آتش‌نشانی از زن‌ها برای عملیات‌ها استفاده می‌کنند که تجربه‌های موفقی هم محسوب می‌شود. در تهران هم یک چنین طرحی لازم به نظر می‌رسد و تا الان دلیل خاصی برای عملیاتی‌نشدنش وجود نداشته است.

این کارشناس حوزه ایمنی در ادامه گفت: توجه به کارکردهای مثبت فعالیت زنان آتش‌نشان، نکته‌ای‌ است که باید توسط کارشناسان، با بررسی‌های دقیق و علمی برای مسولان و جامعه تشریح شود. صرف عدم توانایی جسمی و یا محدودیت‌های فرهنگی در برخورد با آتش‌نشانان زن، دلایلی نیستند که بتوان به موجب آن‌ها از مزایای بهره‌مندی از حضور زنان در عرصه‌های مورد نیاز، چشم‌پوشی کرد.

نورالهی با اشاره به لزوم بهره گیری از ظرفیت و پتانسیل گروه‌ها و سمن‌های مردم نهاد در زمان بحران، افزود: باید برنامه‌ریزی از سوی مدیران دستگاه‌های خدمت‌رسان ایمنی و همچنین مدیران شهری به گونه‌ای باشد که از موازی‌کاری بین دستگاه‌ ها جلوگیری شود.

در ادامه این نشست، صادقی نژاد( استاد دانشگاه) "نقش زنان در فرهنگ ترافیک"را مورد بحث و بررسی قرار داد و گفت: داشتن دانش پیش‌گیری از خطرات ترافیکی از مهمترین اصول فرهنگ ترافیکی است.

صادقی‌نژاد حوادث ترافیکی را ناشی از عوامل خطر انسانی، تکنیکی و شرایط وابسته محیطی دانست و گفت: طراحی جاده‌ها، علائم و نشانه‌های اخطار دهنده و همچنین قانونگذاری در خصوص ساختار حمل‌و‌نقل ترافیکی، همگی عواملی هستند که بر تعداد و شدت حوادث رخ داده در حومه و درون شهرها تاثیرگذار هستند.

وی با اشاره به وجود تفکیک جنسیتی در حمل‌و‌نقل شهری گفت: کوپه‌های زنانه متروی تهران دارای حالتی بسیار خصوصی هستند. زنان در کوپه‌های زنانه مترو احساس ارامش و آسایش دارند . این مکانی است کاملا زنانه وخصوصی که حضور مردان در آن مجاز نیست . این فضای خصوصی به صحبت و مکالمه آزاد میان افراد نیز انجام می‌شود. زنان با یکدیگر در مورد هر مساله‌ای بحث می‌کنند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: تفکیک جنسیتی که در اماکن عمومی رخ می‌دهد نباید باعث دور ماندن زنان از عرصه عمومی و تخصیص شود. با چنین تقسیم بندی شهر که بر اساس و تفکر مردانه شکل گرفته و کمتر به نیاز‌های گروه‌های حاشیه‌ای پاسخ می‌دهد مردانه‌تر خواهد شد و گمان بر این خواهد بود که شهر قلمرو مردان و نه حق کلیه شهروندان است.

صادقی‌نژاد گفت: بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد که شایع‌ترین علت تصادفات ناشی از عوامل انسانی، ضعف شدید فرهنگ ترافیکی به علت عدم آموزش و فرهنگ‌سازی در کشور است.

وی آموزش را به عنوان یکی از ارکان اصلی ایجاد مفهوم پایداری سیستمی در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل حایز اهمیت دانست و گفت: موضوع آموزش در ارتقای فرهنگ ترافیک، اصلاح و ارتقاء شیوه رانندگی، توسعه استفاده از فناوری‌های جدید و سایر بخش‌های دیگر سیستم‌های ترابری ملموس و حایز اهمیت است.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: زنان بیشترین استفاده‌کنندگان از حمل‌ونقل عمومی هستند، بنابراین متناسب کردن حمل‌ونقل شهری و زیرساخت‌های ایمن شهری با نیازهای آن‌ها مانند؛ ایستگاه‌های اتوبوس، زیرگذرها و روگذرهای ایمن و روشن و مناسب می‌تواند به جابجایی راحت و ایمن آن‌ها کمک کند. تامین ایمنی زنان و توجه به نیازهای آنان در حمل‌ونقل جاده‌ای و توجه به عدالت و برابری جنسیتی در برنامه‌ریزی‌های مربوط به حمل‌ونقل و تردد در شهرها و بین شهرها، دسترسی همه مناطق به همه وسایل حمل‌ونقل عمومی از مهم‌ترین راهبردها برای رسیدن به توسعه شهری محسوب می‌شوند.

صادقی‌نژاد افزود: زنان به‌عنوان مادر، خواهر، همسر، معلم، عمه، خاله و دوست می‌توانند از قدرت و جاذبه خود در تغییر رفتارهای مثبت نقش داشته باشد. به‌عنوان بخشی از مسئولیت و تعهد فردی در ایمنی‌راه‌ها و کاهش سوانح ترافیکی، باید از نفوذ زنان در تغییر رفتارهای ایمنی در کلیه کاربران بهره‌برداری کرد.

وی ادامه داد: هنگامی‌که به نقش‌های مختلف زنان در خانواده و جامعه دقت می‌شود، درمی‌یابیم که حتی با چالش‌های بزرگ و موانع ظاهراً صعب‌العبور، زنان به انجام کارها می‌پردازند. از نظر تاریخی نقش زنان در تحولات اجتماعی ثابت‌شده است و تقریباً همه افراد جامعه و مردان اقرار دارند که نادیده گرفتن نیمی از جامعه در حل مسائل جامعه به معنی حل نشدن یا حداقل به تعویق انداختن روبرو شدن و حل آن مشکل است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نقش زنان به‌عنوان سرپرست خانوار، افراد حرفه‌ای و متخصص، شهروندان، برنامه‌ریزان و کشاورزان و همچنین در عرصه آموزش کلید حمایت از طرح‌های توسعه پایدار است، خاطرنشان کرد: افزایش کارایی پیام‌های ترافیکی براساس نوع نقطه حادثه‌خیز شناخته شده، استفاده از علائم ترافیکی جدید با روش‌های نمایشی مناسب‌تر برای جلب توجه بیشتر، به‌روزرسانی سرفصل‌های آموزشی در پارک‌‌های آموزش ترافیک، تهیه‌ی کتابچه‌های آموزشی- هشداری و توزیع آن‌ها در مراکز آموزش رانندگی در سطح شهر انجام اقدامات کنترلی و نظارتی و نمونه‌های دیگری از تابلوها و برنامه‌های فرهنگی- آموزشی از دیگر راهکارهای پیشنهادی در بهبود فرهنگ ترافیک است.

نظر شما