شناسهٔ خبر: 27678066 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهنگ امروز | لینک خبر

عجیب‌ترین کتابخانه‌های دنیا

از تانک جنگی تا یخچال، دوستداران کتاب از هر وسیله‌ای برای ارائه آن استفاده می‌کنند.

صاحب‌خبر -

عجیب‌ترین کتابخانه‌های دنیا

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب‌فروشی‌ها فوق‌العاده‌اند، علی‌الخصوص کتابفروشی‌های مستقل که با همتایان آنلاین خود در جدال‌اند، اما همیشه هم گزینه کارآمدی برای دوستداران کتاب با بودجه معین نیستند. برای ترویج دستیابی آسان به ادبیات، در اینجا تعدادی از سیستم‌های امانت کتاب بسیار نامتعارف در دنیا را آورده‌ایم.



کتابخانه تانک جنگی، بوینس آیرس، آرژانتین
یک سلاح جنگی، فورد فالکون ۱۹۷۹، با حمل و نقل بیش از ۲۵۰۰ کتاب به مدرسه‌های کم‌منابع، خشونت را به سواد تبدیل می‌کند. رائول لمسوف این پروژه را به عنوان راهی برای اعتراض به سلاح‌ها و ترویج هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با سایر فرهنگ‌ها آغاز کرد.



کتابخانه سکه‌ای، پکن، چین
این دستگاه‌های سکه‌ای فضایی تقریبا برابر با سه ماشین را اشغال می‌کنند و آب‌ نبات یا نوشابه هم عرضه نمی‌کنند. با ۱۰۰ یوان (حدود ۱۶ دلار) هر کسی می‌تواند یک کارت کتابخانه خریداری کند که از طریق آن اجازه دسترسی به ۲۰ هزار کتاب از صدها کتابخانه سکه‌ای در سرتاسر شهر را می‌یابد.



سواد با نیروی اسب، اتیوپی
سازمان غیرانتفاعی اتیوپی ریدز، خود را متعهد به ارائه کتاب حتا به جوامع روستایی اتیوپی می‌کند. با یک گاری کتاب که توسط اسب‌ یا الاغ‌ها کشیده می‌شود، قصه‌گوها مسیرهای از پیش تعیین‌شده در اطراف مناطق مختلف را دنبال می‌کنند و هرجا که توقف می‌کنند جمعیت زیادی از دوستداران کتاب را دور خود جمع می‌کنند.



کتابخانه شتری، گاریسا، کنیا
سرویس کتابخانه ملی کنیا راه مشابهی را برای گسترش سواد در نظر گرفته، اما وسیله نقلیه‌ای که انتخاب کرده شتر است. جعبه‌های مخصوصی که به مدارس عشایر روستایی سفر می‌کنند، نه تنها برایشان کتاب می‌آورند، بلکه چادر و تشک هم دارند.


ادمونت ابی، ادمونت، اتریش
ادمونت ابی، با نگه داشتن رکورد بزرگ‌ترین کتابخانه صومعه در جهان، یک ساختمان عظیم اروپایی باروک متعلق به قرن ۱۸ است که با دیوارنگاره‌های زیبایش ارزش قدم زدن در میانشان را دارد.



کتابخانه کوچک رایگان، همه‌جا
این روزها کتابخانه‌های میکرو در همه جای دنیا ظاهر می‌شوند. سازمان کتابخانه کوچک رایگان تا کنون با جعبه‌های بامزه‌اش به ۸۵ کشور رسیده که بیشتر شبیه به خانه پرنده‌هاست تا کتابخانه و به روی همه باز است.



کتابخانه ننویی، مویینگا، مالاوی
کتابخانه مویینگا که به عنوان بخشی از یک مدرسه فراگیر برای کودکان ناشنوا ساخته شده، با الهام از تکنیک‌های معماری بوروندی طراحی شده است. با اینکه منابع در طول ساخت و ساز آن کم بودند، جامعه به ایجاد یک فضای باز از لحاظ زیبایی‌شناختی و دسترسی متعهد بود.



کتابخانه یخچالی، کرایست‌چرچ، نیوزیلند
این کتابخانه که در گوشه‌ای از خیابان کیلمور و باربادوس و در یک پارک مینیاتوری واقع شده، محل مورد علاقه کتاب‌دوستان برای مبادله کتاب در این محدوده است. اگرچه قفسه‌ها می‌توانند به هم ریخته شوند، اما همیشه پر است از غذاهای خوب برای فکر.



کتابخانه ساحلی، آلبنا، بلغارستان
اگر اینجا موقع رفتن به ساحل کتابتان را فراموش کنید، هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. با بیش از شش هزار کتاب به زبان‌های مختلف، تنها چیزی که مهمان‌ها کم دارند کمبود وقت برای خواندنشان خواهد بود.



کتابخانه کیوسک تلفن، برامشو، بریتانیا
کتابخانه کیوسک تلفنی برامشو توسط مردم محلی ساخته شده است. از آنجایی که دیگر کسی از کیوسک‌های تلفن استفاده نمی‌کند، این کیوسک برای استفاده‌های دیگر در دسترس بود. تجهیزات تلفن را بردارید، کمی جزوه و کتاب به آن اضافه کنید و حالا می‌توانید به راحتی کتاب مبادله کنید.



کشتی کتابخانه‌ای ایپاس، نروژ
ایپاس که بین هوردالند و موره او رومسدال شناور است، یک کشتی است که تنها برای اینکه یک کتابخانه شناور باشد، ساخته شده است. این قایق به تنهایی می‌تواند شش هزار کتاب را در خود جای دهد.



ایل بیبلیموتوکارو، باسیلیکاتا، ایتالیا
اشتباه گرفتن این وسیله با یک کامیون بستنی فروشی آسان است، اما بار آن بسیار گران‌بهاتر از بستنی است. این ماشین کتاب یک سرویس کتابخانه سفری است که شهرهای اصلی منطقه باسیلیکاتا و اطرافش را به هم متصل می‌کند.



کتابخانه باغ، تل آویو، اسرائیل
این کتابخانه که برای کارگران پناهنده و مهاجر آماده شده، بر این اساس بنا نهاده شده که کتاب یک حق انسانی بنیادی است. در نزدیکی محله پناهجویان، این کتاب‌ها فرار کردن به سمت ادبیات و آموزش را پیشنهاد می‌دهند.



کتابخانه پیله‌ای فرودگاه، باکو، آذربایجان
تاخیر در پروازها بسیار قابل تحمل‌تر خواهد بود اگر همه فرودگاه‌ها چنین کتابخانه چوبی پیله‌مانندی که در فرودگاه بین‌المللی حیدر علی‌اف هست را داشته باشند.



کتابخانه دوچرخه‌ای، دوبوک، آیووا، ایالات متحده امریکا
این کتابخانه بخشی از کتابخانه عمومی کارنگی-استوت است. با مسیری که به راحتی قابل ردیابی است، این دوچرخه کتاب‌های جدید، دی‌وی‌دی و کتاب‌های کودک را در پارک‌های مختلف عرضه می‌کند.



کامیون کتاب، لس آنجلس، امریکا
کامیون کتاب در لس آنجلس راهش را به مدارس مختلف باز کرده. این کتابخانه سیار هدفش این است که مطمئن شود هر کودکی که یک کتاب می‌خواهد، آن را داشته باشد.



کتابخانه کمد دیواری، نیوکسل، استرالیا
هر جعبه‌ای می‌تواند به راحتی به عنوان کتابخانه استفاده شود، اما چیزی درباره کمد دیواری وجود دارد که تصورات ادبی را غلغلک می‌دهد. اعماق ناگفته‌ای در کمد دیواری وجود دارد که آن را به یک خانه عالی برای کتاب‌ها تبدیل می‌کند.


 کتابخانه نیمکتی خیابان، زونهوفن، آلمان
کتاب‌ها همیشه هوایتان را دارند و می‌توانید حتا به عنوان صندلی به آنها تکیه کنید.

نظر شما