شناسهٔ خبر: 27666108 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

پاییز فصل غریب کشی پرندگان مهاجر در مازندران

منبع: فارس

آرام‌آرام به فصل پاییز نزدیک می‌شویم و حالا خبری در راه است که می‌گوید: «صید» فقط به روش «سنتی» قابل پذیرش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، شهریورماه از راه رسیده و آرام‌آرام بوی پاییز می‌آید، سرما که رخ نشان می‌دهد فصل مهاجرت پرندگان زمستان‌گذران نیز آغاز می‌شود، از یک‌سو چهره مرداب‌ها و تالاب‌ها و آب‌بندان‌ها به یمن حضور پرندگان پر از حس زندگی و شادابی می‌شود و طبیعت‌دوستان را به وجد می‌آورد.

از طرفی تراژدی شکار نامتعارف و یا بهتر بگوییم کشتار و به مسلخ بردن پرندگان معضل بزرگی است که در فصول سرد سال در مازندران مشاهده می‌شود و اکنون فراتر از بحث استانی و ملی، به یک موضوع جهانی تبدیل شده است.

از این رهگذر بوده است که سال گذشته دولت با همکاری نهادهای امنیتی و قضایی به‌طور واقعی و البته حیثیتی! وارد عمل شد و عملاً با شکار غیرمجاز و نامتعارف پرندگان برخورد برابر قانون انجام داده و قاطعانه مقابل متخلفان ایستاد.


صید فقط به روش «دوما»

همکاری مردم بومی نیز نکته قابل ملاحظه‌ای است که نباید از نظرها دور باشد؛ همین تعامل زیبا سبب شد که در عید سال ۹۷ شاهد راه‌اندازی هیچ بازار پرنده‌ای در فریدونکنار و محمودآباد نباشیم و تمامی تخت‌های فروش پرنده تعطیل و چهره شهر پُر از طراوت شد.

باتوجه به اینکه بنرها و پارچه‌نوشته‌هایی مبنی بر ممنوعیت شکار به روش‌های نامتعارف از هم‌اکنون در فریدونکنار و محمودآباد نصب شده است، لذا به سراغ مدیرکل محیط زیست مازندران رفتیم تا توضیحات ایشان درباره جدیدترین ساز و کارهای مصوب‌شده در این زمینه را جویا شویم.

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی با بیان اینکه سال گذشته و سنوات قبل جلسات زیادی را با دامگاه‌داران برگزار کردیم و یک طرح پنج ساله نیز تعریف شده است، این نکته را یادآور شد که در سال گذشته از متخلفان شکار یعنی افرادی که از روش‌های گذر، شب‌دام، دام هوایی و کرس برای شکار استفاده می‌کردند شکایت کردیم.

وی می‌افزاید: رأی مربوطه علیه متخلفان صادر شد و حتی در دادگاه تجدید نظر نیز روش‌های نامتعارف را ممنوع اعلام و به سود محیط زیست رأی صادر کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با تأکید بر اینکه به‌جز روش دوما (روش سنتی صید که با حقه‌زدن به پرنده انجام می‌شود) هیچ روش دیگری برای صید پرندگان پذیرفته نیست اظهار می‌دارد که هفته گذشته جلسه‌ای را در سازمان مرکزی با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مدیران مربوطه داشتیم که در این نشست اعلام شد اگر سازمان دامپزشکی در بحث شیوع آنفلوآنزای پرندگان با موارد مثبتی روبه‌رو شد، تمامی روش‌های صید حتی دوما لغو می‌شود و در غیر این‌صورت تنها روش دوما را تأیید می‌کنیم.

ابراهیمی‌کارنامی در پایان گفت: از صیادان درخواست و به همه آنها اطلاع‌رسانی کردیم که از برپایی یا مقدمه‌چینی برای روش‌های کرس، گذر و ... که مورد تأیید محیط زیست نیست، جداً پرهیز کنند زیرا خلاف قانون است و مورد پیگرد و برخورد قضایی قرار می‌گیرند ضمن اینکه همه صیادان باید دارای پروانه شکار باشند.

 تشدید برخوردها با متخلفان

در ادامه به سراغ رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست مازندران رفتیم تا اقدامات انجام‌شده در این اداره را برای فصل شکار پرندگان جویا شویم.

کوروس ربیعی با بیان اینکه جلساتی به‌منظور کنترل شکار و صید پرندگان به‌طور ویژه در محمودآباد و فریدونکنار برگزار شده است، اعلام می‌دارد که موارد لازم درباره ممنوعیت شکار به روش‌های غیرمتعارف و برخورد با متخلفان را از خردادماه آغاز کردیم.

وی یادآور می‌شود که به همه بخشداری‌ها، فرمانداری‌ها، دهیاری‌ها و ادارات مربوطه در شهرستان‌ها مبنی بر اینکه تنها روش دوما برای شکار پرندگان مورد تأیید سازمان محیط زیست بوده و با متخلفان برخورد قانونی صورت می‌گیرد، نامه زده‌ایم و دادستانی‌ها نیز در جریان موضوع قرار دارند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران با تأکید بر اینکه صیادان باید دارای پروانه شکار باشند این موضوع را مورد توجه دانست که نوع گونه‌ها، تعداد پرندگان، مکان و روز شکار کاملاً مشخص می‌شود و این‌طور نیست که هر نوع پرنده و به هر تعداد در هر کجا و هر روز شکار شود.

این مسؤول در پاسخ به اینکه در سال گذشته تعدادی از پرندگان حرام‌گوشت و گونه‌های حفاظت‌شده در بازارهای فریدونکنار و محمودآباد به‌فروش می‌رفتند و برای عدم تکرار آن چه تدابیری اندیشیده شده است، اظهار می‌دارد که گونه‌های قابل شکار را به صیادان اعلام کرده‌ایم؛ شکار پرندگانی مانند حواصیل و بوتیمار ممنوع است زیرا از پرندگان حفاظت‌شده هستند.

ربیعی می‌افزاید: با توجه به ارائه هشدارهای لازم در سال‌جاری، اگر مأموران حفاظت محیط زیست با موارد نامتعارفی از شکار پرندگان روبه‌رو شوند با متخلفان برابر قانون رفتار می‌شود.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگو با بیان اینکه مهاجرت پرندگان به شرایط آب و هوایی بستگی دارد، بیان می‌دارد: به‌طور طبیعی مهاجرت پرندگان تالابی از مهرماه آغاز می‌شود و در آبان و آذرماه به اوج خود می‌رسد.

این کارشناس حفاظت محیط زیست با اشاره به نقش تالاب‌ها در حیات پرندگان به‌ویژه پرندگان مهاجر می‌گوید: بیش از ۲۰ آب‌بندان در مازندران داریم که هرساله توجه پرندگان مهاجر را به‌خود جلب می‌کنند، از سال گذشته در فصل مهاجرت پرندگان توجه بیشتری به تالاب‌ها و آب‌بندان‌ها شده است تا به جای اینکه به محلی برای کشتار پرندگان تبدیل شوند به محیطی امن برای پرندگان و یا در صورت امکان، به نقطه‌ای برای پرنده‌نگری تبدیل شوند.

ممنوعیت شکار در صورت محرزشدن آنفلوآنزای پرندگان

مدیرکل دامپزشکی مازندران نیز با اشاره به اینکه سال گذشته از سازمان مرکزی ممنوعیت شکار پرندگان مهاجر را در فصل زمستان‌گذرانی پرندگان داشتیم، متذکر شد: اگر با موارد مشکوکی از آنفلوآنزای پرندگان مواجه شویم از آنها نمونه‌گیری می‌شود و در صورت مثبت بودن، در اولین فرصت موضوع را به سازمان‌های مربوطه ازجمله حفاظت محیط زیست و بهداشت و درمان اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

سید حسین رضوانی یادآور می‌شود که در سال گذشته نمونه‌هایی از ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان را داشتیم و اطلاع‌رسانی لازم صورت گرفت، برای سال‌جاری نیز در صورت محرز شدن، ممنوعیت شکار پرندگان اعلام می‌شود که در آن‌صورت محیط زیست تدابیر لازم را به‌کار می‌گیرد.

 هم‌صدایی با پرندگان مهاجر

 شعار سال ۲۰۱۸ سازمان جهانی محیط زیست برای روز دهم می(may) یعنی روز پرندگان مهاجر با عنوان «هم‌صدایی برای حفاظت از پرندگان مهاجر» نام‌گذاری شده است و از این‌رو می‌طلبد که توجه جدی‌تری به این مسافران مهاجر بیندازیم، امیدواریم که در سال‌جاری صید به روش سنتی انجام شود و از تالاب‌ها و آب‌بندان‌های مازندران صدای حفاظت از پرندگان مهاجر را بشنویم.

نظر شما