شناسهٔ خبر: 27637325 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

اجرای فاز دوم مطالعه منابع آبی استان برای پرورش آرتمیا

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان تهران، نغمه نظری با اعلام این خبر گفت: در راستای عمل به سیاست‌های سازمان شیلات ایران در توسعه تولید نهاده‌های مورد نیاز در تکثیر و پرورش آبزیان و با هدف استفاده از منابع آب‌های غیرشرب شور و لب شور و به دنبال اجرای فاز یک پروژه امکان‌سنجی تولید آرتمیا در استان در سال گذشته، فاز دوم این پروژه عملیاتی می‌شود.

وی افزود: مطالعه حوضه آبریز رودخانه شور در شهرستان‌های ملارد، رباط کریم و ری، با هدف بررسی چاه‌های آب غیرشرب شور استان و آب‌های نامتعارف در شهرستان‌های ملارد و ورامین با تخصیص اعتبار 700 میلیون ریال اجرا می‌شود.

نظری با بیان این که برخی منابع آب زیرزمینی در استان، به دلیل بالا بودن میزان شوری، قابلیت استفاده برای شرب انسان یا دام را نداشته و بعضا برای فعالیت‌های کشاورزی نیز مناسب نیست، گفت: استان تهران از نظر اقلیمی شرایط نسبتا مناسبی را برای تولید آرتمیا دارد و شرایط دمایی مناسب در شهرستان‌های جنوبی استان امکان پرورش در بیشتر ماه‌های سال در استخرهای روباز را فراهم می‌کند.

مدیر شیلات استان تهران اضافه کرد: در چنین شرایطی استفاده از پتانسیل‌های منطقه برای تولید آرتمیا می‌تواند به عنوان یک فرصت برای ترویج تولید این نهاده مهم در آبزی‌پروری و اشتغالزایی در استان به ویژه در مناطق روستایی مطرح شود.

وی تصریح کرد: در حال حاظر تولید بیومس آرتمیا در 2 مرکز در استان تهران در حال انجام است و سالانه 2 تن بیومس تر آرتمیا با استفاده از سیست خشک وارداتی در این مراکز تولید و به مراکز تکثیر ماهیان زینتی در سطح استان عرضه می‌شود.

نظری در مورد مزایای پرورش آرتمیا گفت: با تولید این محصول در سطح گسترده و با استفاده از منابع آب شور که امکان تنظیم شوری در سطح مورد نیاز در مراحل مختلف چرخه زندگی این جاندار را فراهم می‌کند، علاوه بر کاهش قیمت تمام شده، امکان عرضه آن به هر دو شکل سیست خشک و بیومس مرطوب فراهم خواهد شد که تاثیر زیادی در افزایش رشد و کاهش تلفات لاروها و افزایش مقاومت آنها نسبت به عوامل بیماریزا خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به رویکرد سازمان شیلات ایران در تولید نهاده‌های آبزی‌پروری از جمله آرتمیا و کاهش وابستگی به واردات این محصول مهم که علاوه بر تولید ماهیان زینتی در مزارع تکثیر میگو و تغذیه بچه ماهی ها نیز کاربرد دارد، شناسایی منابع مستعد تولید این زئوپلانکتون و اقدام در جهت افزایش تولید داخلی این محصول از اهمیت بالایی برخوردار است.

نظر شما