شناسهٔ خبر: 27637121 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

دویست و 50 تن کود غیر مجاز شیمیایی در استان قزوین کشف و ضبط شد

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، مجید اسماعیلی با بیان این خبر افزود: این میزان کود توقیف شده شامل 5 هزار کیسه 50 کیلویی انواع کودهای غیرمجاز کشاورزی شامل سوپر فسفات تریبل ، دی آمونیوم فسفات ، اوره ، سولفات پتاسیم ، ماکرو گرانوله و کلرو پتاسیم بود.

وی اظهار داشت : این کودهای غیرمجاز توسط برخی افراد سودجو در داخل استان و گاها استانهای همجوار از ترکیب مواد جامد نظیر خاک ،گچ و مواد غیر مجاز حاوی فلزات سنگین در مراکز غیر معتبر با قیمت های پایین عرضه می شود.

اسماعیلی بیان داشت  : متاسفانه این مراکز در استان   اقدام به عرضه و فروش غیر مجاز کودهای شیمیایی با نام و نشان دولتی (شرکت خدمات حمایتی کشاورزی) نموده اند.

این مقام مسئول تصریح کرد : بر همین اساس ، طی یک عملیات با هماهنگی و حضور نمایندگان دستگاههای اجرایی انتظامی ، قضایی کودهای شیمیایی غیر مجاز که با نام ونشان شرکت خدمات حمایتی کشاورزی جمع آوری و توقیف و به انبارهای شرکت در استان منتقل شد .

اسماعیلی با اشاره به عواقب استفاده از این کودها برای محصولات کشاورزی تصریح کرد : استفاده از کودهای شیمیایی غیر مجاز در مزارع و باغات باعث کاهش شدید عملکرد محصول در واحد سطح ، عدم دستیابی کشاورزان به عملکرد مورد انتظار آنان ، کاهش کیفیت محصولات کشاورزی تولیدی ، ایجاد آلودگی در منابع آب و خاک ، تخریب اراضی کشاورزی و در نهایت آلودگی محیط زیست می شود .

وی اضافه کرد: در کودهای غیر مجاز ، وجود عناصرغیر مجاز و فلزات سنگین گاها سلامت جامعه را هم به مخاطره می اندازد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قزوین گفت : این شرکت در سال زراعی جاری نسبت به تامین و تدارک بسیار مناسبی در خصوص کودهای شیمایی در محصولات بهاره و پاییزه کرده است به کشاورزان استان توصیه کرد : کودهای مورد نیاز خود را از مراکز مجاز و کارگزاری های شناسنامه دار تهیه کنند.

اسماعیلی خاطر نشان کرد : هم اکنون 44 کارگزار تحت پوشش شرکت خدمات حمایتی در سطح استان آماده ارائه خدمات به کشاورزان استان می باشند .

نظر شما