شناسهٔ خبر: 27605494 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

تجاری‌سازی تولید غذای زنده آبزیان در استخرهای خاکی آذربایجان غربی

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، معصوم فصیح در اولین کنفرانس و کارگاه ملی غذای زنده که در سالن کنفرانس دانشگاه ارومیه برگزار شد، با بیان این که آبزی‌پروری در آذربایجان غربی رشد خوبی داشته و برنامه‌هایی با جهاد کشاورزی هدفگذاری شده، اظهار کرد: با توجه به وابستگی صنعت آبزی‌پروری از جمله پرورش میگو به سیست آرتمیا و واردات غذای زنده به کشور، رویکرد پرورش در استخرهای خاکی در استان با جدیت دنبال می‌شود.

وی با بیان این که پرورش ماهی در قفس از طرح‌های موفق آبزی‌پروری به شمار می‌رود، افزود: سازمان شیلات ایران به عنوان متولی آبزی‌پروری با سیاستگذاری علمی و مسئولانه و با اجرای برنامه‌های راهبردی از پتانسیل‌های بالقوه در مسیر توسعه پایدار بهره‌برداری کرده و با اجرای پروژه‌های مختلف نسبت به شناسایی و پتانسیل‌یابی مناطق مستعد به منظور تولید آرتمیا در استخر خاکی اقدام می‌کند.

فصیح با اعلام اینکه از سال90 پرورش آرتمیا در استخرهای خاکی آغاز شده، به طرح پایلوت پرورش آرتمیا ارومیانا در استخر های خاکی فسندوز اشاره و اظهار کرد: این مجتمع با سرمایه گذاری سازمان شیلات ایران و با هدف پرورش ماهیان گرمابی در سال 74 در دشت فسندوز واقع در ضلع جنوبی دریاچه ارومیه احداث و در سال 76 فاز اول آن به بهره برداری رسید. اما پس از خشکسالی متوالی و عدم تأمین آب مورد نیاز مجتمع تکمیل این طرح از سال 82 به حالت راکد درآمد.

وی به دلایل انتخاب دشت فسندوز برای اجرای این طرح اشاره و ادامه داد: دسترسی به منبع دارای شوری بین 20 تا 120 گرم در لیتر، دمای بالا، فصول خشک و نرخ تبخیر زیاد در منطقه، وجود اراضی فاقد کشت و مسطح و دارای شیب ملایم، میزان نفوذپذیری بسیار کم خاک، دسترسی به منابع انرژی، امنیت مناسب منطقه، وجود جاده به منظور دسترسی آسان،سردخانه با امکان ایجاد دمای منفی 18 درجه و... از جمله دلایل انتخاب مجتمع دو هزار هکتاری فسندوز برای تولید آرتمیا هستند.

فصیح، به آمار تولید سیست و بیومس در استخرهای خاکی فسندوز اشاره و تصریح کرد: در سال 95 شاهد تولید 3600 کیلوگرم بیومس و 200 کیلوگرم سیست و همچنین در سال 96 شاهد تولید 600 کیلوگرم بیومس و 170 کیلوگرم سیست در این استخرها بودیم.

مدیر شیلات و آبزیان استان گفت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته و هدف گذاری ها تا سال 1404، به تولید 26 تن غذای زنده در صنعت آبزی پروری استان نیاز داریم که در حاضر 10 تا 15 تن از این میزان وارد کشور می شود و در صدد رفع این نیاز هستیم.

نظر شما