شناسهٔ خبر: 27600552 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

جلوگیری از فرسایش 6.5 تن خاک و استحصال 520 متر مکعب آب با اجرای هر هکتار آبخیزداری

صاحب‌خبر -

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره کارکرد و فواید آبخیزداری گفت: هر هکتار آبخیزداری قادر است سالانه از فرسایش 6.5 تن خاک جلوگیری کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از سازمان جنگل ها، خلیل آقایی روز چهارشنبه در دیدار استاندار سمنان و مدیر کل منابع طبیعی این استان خاطر نشان کرد: آبخیزداری و آبخوانداری با استحصال قابل توجه آب و جلوگیری از هدر رفت آن می تواند در استان های کم بارش و خشک نظیر استان سمنان کارایی قابل توجهی داشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه پایین رفتن سفره های زیر زمینی و فرو نشست زمین در بخش هایی از استان های کم باران کشور را از چالش های مهم منابع طبیعی در ایران برشمرد که بکارگیری تکنیک های آبخیزداری می تواند 6.5 تن در هکتار از میزان فرسایش خاک جلوگیری و هر هکتار آبخیزداری قادر است سالانه 520 متر مکعب آب را استحصال نماید.

آقایی گفت: صاحب نظران و دانشمندان چه در ایران و چه خارج از ایران آبخیزداری را مهمترین راهکار برای جلوگیری از تنش کم آبی می دانند و معتقدند بکار گیری این تکنیک که بسیار هم ارزان و کم هزینه است در فصل کم بارش از هدر رفت آب و کاهش تبخیر اثر گذار است و در مناطق پرباران می تواند از سیل و فرسایش جلوگیری کند.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین به موضوع 200 میلیارد تومان اعتباری که با موافقت مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی برای منابع طبیعی اختصاص داده شده است، اشاره و اظهار کرد: این توجه ویژه از سوی مقام رهبری به منابع طبیعی کشور مسئولیت سازمان جنگل ها را در آینده بسیار سنگین خواهد کرد.

آقایی در دیدار استاندار استان سمنان به بند «ب» ماده 29 که در کمیسیون زیربنایی مجلس تصویب شده است اشاره کرد و گفت: منابع طبیعی در استان ها ظرفیت های جوامع محلی و روستاها را شناسایی کرده و پس از بررسی توانمندی های آنها امکانات در اختیار قرار می دهد.

آقایی، سمنان را استانی خشک و کویری خواند که با ورود مردم و سرمایه گذاری بخش خصوصی می تواند درآمدزایی قابل توجهی در زمینه کویر نوردی و گردشگری ایجاد نماید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی سرانجام از استاندار سمنان خواست جهت تسریع در امور و حسن انجام کار از اقدامات و پروژه های آبخیزداری در استان دیدن و میزان پیشرفت آن را مورد ارزیابی قرار دهند.

در دیدار رییس سازمان جنگل ها و استاندار سمنان مقرر شد با مشارکت استانداری 30 میلیارد تومان برای اجرای پروژه های آبخیزداری سرمایه گذاری شود.

در این دیدار، استاندار سمنان به آبخیزداری و نقش آن در ایجاد پوشش گیاهی و جلوگیری از هدر رفت آب اشاره کرد و گفت: میزان فرسایش خاک و فرو نشست زمین اکنون معضل بزرگی است که در دشت های سمنان اتفاق می افتد و آبخیزداری می تواند راه نجاتی برای این پدیده باشد.

سید شهاب الدین چاوشی افزود: میزان بارش باران و نزولات جوی در استان بسیار پایین است و آبخیزداری می تواند در جمع آوری آب های سطحی بسیار نقش آفرین باشد.

استاندار سمنان و رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور سر انجام این نشست، تفاهم نامه همکاری مشترک در زمینه اجرای طرح های آبخیزداری در استان سمنان امضاء کردند.

نظر شما