شناسهٔ خبر: 27595828 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

تولید 100 هزار تن زیتون در کشور/طرح بهسازی و توسعه ارقام تجاری زیتون در مناطق مستعد اجرا می شود

صاحب‌خبر -

مجری طرح زیتون کشور گفت: 86 هزار هکتار از باغات کشور به زیر کشت محصول زیتون رفته است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، دکتر احمد مستخدمی در جلسه ستاد پایش و مبارزه با آفت مگس زیتون که با حضور مدیران کل ستادی سازمان حفظ نباتات کشور، معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و معاونین تولیدات گیاهی و مدیران و کارشناسان باغبانی و حفظ نباتات سه استان قزوین ، گیلان و زنجان که در بخش طارم سفلی از توابع استان قزوین برگزار گردید با بیان آخرین گزارش وضعیت زیتون کشور افزود : در حال حاضر سطح زیر کشت زیتون در کشور بیش از 86 هزار هکتار است که از این میزان حدود 55 هزار هکتار بارور می باشد.

به گفته وی ؛ در سال گذشته بیش از 100 هزار تن زیتون در کشور تولید شده است.

مستخدمی تصریح کرد : استانهای زنجان، قزوین و گیلان مرکز اصلی تولید این محصول بوده و بیشترین سطح و تولید در کشور را به خود اختصاص داده اند.

مجری طرح زیتون کشور با اشاره به آفت مگس زیتون در باغات گفت : این آفت از سال 83 و بر اثر واردات بی رویه میوه زیتون از کشورهای همسایه به کشور راه یافته و کانون اصلی پراکنش آن مناطق سه گانه زیتون خیز کشور در استانهای فوق و البته کمی هم در استان گلستان می باشد.

مستخدمی افزود : در حال حاضر حدود 20 هزار هکتار از باغات زیتون این سه استان آلوده به مگس زیتون بوده و همه ساله در آن ردیابی، پایش و مبارزه صورت می گیرد.

وی تصریح کرد : در سنوات اخیر با پیگیری که این دفتردر بخش‌های اجرا با همراهی سازمان حفظ نباتات و معاونت باغبانی انجام داده ؛ خوشبختانه آفت زیتون طی 3 سال گذشته کاملا کنترل و خسارت آن به کمترین حد ممکن رسیده که البته این امر رسالت ما را نسبت به سال‌های قبل برای کنترل و مبارزه با این آفت بیشتر خواهد کرد.

مجری طرح زیتون کشور با بیان اینکه امسال با توجه به کاهش نسبی دما و افزایش رطوبت بر اثر بارش ماه های اخیر شرایط بسیار مناسبی برای طغیان آفت مگس زیتون وجود دارد گفت: دفتر طرح زیتون علاوه بر تخصیص اعتبار در بخشهای مختلف اصلاح و احیای باغات زیتون مانند هرس، تغذیه، پیوند، مدیریت کف باغ و دفع علفهای هرز، بازجوانسازی باغات مسن که همگی در کاهش خسارت مگس زیتون موثر هستند برای اصلاح باغهای آفت زده و جمع آوری میوه های آلوده به لارو این آفت نیز برنامه و دستورالعمل جداگانه ای را مد نظر قرار داده و به سه استان آفت خیز تخصیص داده است.

مستخدمی با تقدیر و تشکر از مدیران و کارشناسان حفظ نباتات جهت ردیابی و پایش مداوم آفت در طول سال و در ایستگاههای ردیابی واقع در سه استان اظهار داشت : دفتر طرح زیتون نیز به عنوان متولی بخش زیتون کشور چندین جلسه در معاونت باغبانی جهت دریافت اطلاعات مربوط به ردیابی و پایش آفت در استانهای هدف و همچنین هماهنگی و برنامه ریزی بهتر در خصوص هدایت عمِلیات های اصلاحی باغات زیتون به منظور کنترل موثر این آفت در سال زراعی جاری برگزار کرده است.

وی اظهار داشت: بهره برداران بخش زیتون می دانند که خسارت این آفت تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار نمی‌گیرد و مگس زیتون یک آفت همگانی است که دولت عملیات ردیابی و پیش‌آگاهی را برای مبارزه با این آفت بر عهده دارد ولی مبارزه اصلی با آفت به عهده باغداران زیتون‌کار است.

مستخدمی اضافه کرد : در همین راستا ؛ به بهره برداران زیتون کار توصیه می شود بیش از پیش به توصیه های مروجین و کارشناسان مراکز ترویج جهاد کشاورزی توجه کرده و با توجه به شرایط مساعد شیوع این آفت ؛ نسبت به مبارزه به هنگام و اصولی با این آفت اقدام کنند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: تبیین نقشه راه جدیدی در طرح زیتون در حال تدوین است که در آن ضمن اصلاح و بهسازی باغات موجود، توسعه باغات فقط در مناطق مستعد کشت و با ارقام تجاری سازگار با هر منطقه انجام خواهد شد.

نظر شما