شناسهٔ خبر: 27590978 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

بهترین زمان مصرف هندوانه!

هندوانه یار خوشمزه روزهای گرم است. اما شاید بهتر باشد بدانیم که چه زمانی برای خوردن هندوانه مناسب تر است تا به بدن آسیبی نرسانیم. با ما همراه باشید تا از خواص هندوانه و زمان مناسب آن برای خوردن آشنا شوید.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

 هندوانه یار خوشمزه روزهای گرم است. اما شاید بهتر باشد بدانیم که چه زمانی برای خوردن هندوانه مناسب تر است تا به بدن آسیبی نرسانیم. با ما همراه باشید تا از خواص هندوانه و زمان مناسب آن برای خوردن آشنا شوید.

نشانه های هندوانه خوب
هندوانه خوب، باید شکننده و ترد باشد و ریشه در داخل بافت خوراکی خود نداشته باشد و اگر به هر رنگ باشد ـ از زرد گرفته تا قرمز ـ باید طعم شیرین داشته باشد.

مطالعات نشان می دهد بهترین علامت رسیدن میوه تغییر رنگ پوست میوه است. به هنگام رسیدن میوه رنگ پوست روشن تر می شود. این تغییر رنگ در نقطه تماس میوه با زمین به خوبی هویدا است. رنگ نقطه تماس میوه نارس سفید متمایل به سبز است ولی پس از رسیدن رنگ این نقطه به زرد روشن تبدیل می شود.

قانون کلی برای زمان مصرف میوه ها
به یاد داشته باشید که میوه ها را بعد از خوردن غذا میل نکنید، کارشناسان تغذیه بر این باورند که میوه ها باید زمانی خورده شوند که معده خالی است.

اگر میوه ها را بعد از خوردن غذا میل کنید، نقش مهمی در مسموم کردن سیستم بدنتان خواهند داشت، در این حالت بدنتان با مقدار زیادی انرژی روبرو می شود که این انرژی به جای مفید بودن باعث از دست دادن وزن و کاهش قدرت برای انجام دیگر فعالیت های زندگی می شود.

برای مثال درنظر بگیرید که دو تکه نان و یک تکه میوه خورده اید، تکه میوه آماده است که مستقیما وارد معده تان و سپس روده تان شود اما به دلیل آن دو تکه نان، از ورود سریع آن به معده جلوگیری می شود.

در این بین همه غذا فاسد شده، تخمیر می شود و به اسید تبدیل می شود و به محض اینکه درون معده، میوه با غذا و آنزیم های گوارشی تماس پیدا می کند، همه حجم غذا شروع به ازبین رفتن و فاسد شدن می کند .

پس لطفا میوه را زمانی مصرف کنید که معده تان خالی است و یا قبل از خوردن غذا باشد. 

بهترین زمان مصرف هندوانه
بهترین زمان مصرف هندوانه، بین دو وعده غذا یعنی تقریبا سه ساعت بعد از غذا و یک ساعت قبل از غذا است. مصرف هندوانه بلافاصله بعد از خوردن غذا باعث اختلال هضم می شود و در حالت ناشتا مخصوصاً در هوای گرم یا در هنگام تشنگی، مضر است.

هندوانه و سرطان
هندوانه میوه  ای است که حاوی میزان بالایی از سدیم و پتاسیم است به همین دلیل از بدن در برابر بیماری های مختلفی مانند آسم و برخی سرطانها مانند سرطان روده و پروستات محافظت می کند. هندوانه دارای آنتی  اکسیدانی به نام لیکوپن است که رادیکال های آزاد و مضر را از بین می برد به همین دلیل از وقوع سکته قلبی جلوگیری می کند و به کاهش خطر سرطان پروستات هم کمک می کند.

قسمت سفید هندوانه چه خواصی دارد؟
پوست هندوانه نسبت به بخش گوشتی آن، حاوی آب و شکر کمتر و میزان فیبر بیشتری است. علاوه بر خواص بخش گوشتی هندوانه، تحقیقات نشان داده است قسمت سفید پوست این میوه حاوی مقدار زیادی اسیدآمینه «سیترولین» است که با مکانیسم اتساع سرخرگ ها، می تواند سبب بهبود گردش خون شود.

همچنین نتایج مطالعات نشان دهنده نقش مهم سیترولین در سیکل اوره بدن می باشد، به این ترتیب که سیترولین قادر است نیتروژن خون را جذب و آن را به ادرار تبدیل کند. این آمینو اسید همچنین قادر است اسیدآمینه آرژینین تولید کند که در افراد دچار کمبود این اسیدآمینه مفید می باشد. آرژینین همچنین می تواند رشد ماهیچه ها را بهبود داده، سیستم ایمنی را تحریک کند و با خستگی مبارزه کند.

چه کسانی هندوانه نخورند؟
در عین حال خوردن هندوانه برای افراد سردمزاج یا کسانی که معده سرد دارند مضر است و در طولانی مدت باعث ضعیف شدن عملکرد هضم و درد مفاصل می شود بنابراین بهتر است این افراد به همراه هندوانه، عسل و قند مصرف کنند.

مصرف هندوانه در افرادی که آلرژی یا حساسیت فصلی یا غذایی دارند ممنوع است.

مصرف ناشتای این میوه هم توصیه نشده است همچنین بلافاصله بعد از ورزش نیز مضر است و کلا در مواقعی که شکم خالی و معده گرم می باشد. علت این است که هندوانه وارد معده ای می شود که گرم و خالی بوده و بر اساس قانون طب سنتی ورود نوشیدنی های خنک به معده خالی ممنوع است و باید صبر نمود تا حرارت معده قدری کاهش یابد.

ناشتا مصرف کردن چیزهای خیلی خنک مانند هندوانه باعث سرد و ضعیف شدن و شلی عضلات معده شده و نیز آسیب هایی به کبد و طحال وارد کرده منجر به سردی مخصوصا کبد و اختلال هضم می شود.

 

برچسب‌ها:

نظر شما