شناسهٔ خبر: 27589798 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

روسیه از ایران برای شرکت در نشست صلح افغانستان دعوت کرد

وزارت خارجه روسیه سه شنبه شب در بیانیه ای از دعوت 11 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست صلح افغانستان در مسکو خبر داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خرداد و  نقل از پارس تودی، وزارت خارجه روسیه در این بیانیه خاطرنشان کرد نخستین «نشست صلح افغانستان» در مسکو در سال 2017 بر اساس رایزنی شش جانبه روسیه، ایران، افغانستان، پاکستان، چین و هند برگزار شد.

نخستین «نشست صلح افغانستان» در مسکو، 14 آوریل 2017 برگزار شد. در این نشست معاونان وزیران خارجه و نمایندگان ویژه 11 کشور علاقمند به حل و فصل وضعیت افغانستان شرکت کردند.

این کشورها شامل جمهوری اسلامی ایران، روسیه، افغانستان، چین، پاکستان، هند، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان بودند.

آمریکا در سال 2017 به نشست افغانستان دعوت شد اما از شرکت در آن خودداری کرد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه تصریح شده است، هدف اصلی نشست افغانستان، کمک به پیشبرد روند مصالحه ملی  و برقراری صلح و آرامش در این کشور است.

نشست آتی دومین کنفرانس افغانستان در مسکو محسوب می شود و برخلاف نشست نخست تحت ریاست روسیه و افغانستان برگزار خواهد شد، این بار هم برای آمریکا دعوت نامه ارسال خواهد شد ضمن اینکه دعوت نامه ای نیز به دفتر گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر ارسال شده است.

این نشست قراراست  چهارم سپتامبر2018 برگزار شود.

عدم حضور آمریکا در  نخستین نشست صلح افغانستان در مسکو در حالی بود که واشنگتن عامل اصلی گسترش تروریسم و ناامنی در افغانستان است.

آمریکا در سال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم و تامین امنیت در افغانستان به این کشور یورش برد اما از آن تاکنون، ناامنی، تروریسم و تولید مواد مخدر در افغانستان افزایش چشمگیری داشته است.117

       

نظر شما