شناسهٔ خبر: 27589712 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

متون غربی در دانشگاه‌ها راحت پذیرفته می‌شوند/ الگوبرداری غلط؛ افزایش آسیب اجتماعی در بین جوانان

یک استاد دانشگاه گفت: متون غربی به نسبت متون اسلامی بسیار راحت پذیرفته می‌شوند، اگر متون اسلامی را در جامعه قابل اجرا می‌شد، کمتر شاهد آسیب‌های اجتماعی بودیم.

صاحب‌خبر -

متون غربی در دانشگاه‌ها راحت پذیرفته می‌شوند/ مقابله با آسیب‌های اجتماعی با بومی سازی متون علمیمهدیس‌ حمزه‌ای استاد دانشگاه پیام نور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در ۳ سال گذشته گروهی از محققان کرمانشاهی‌ وارد تحقیقات حوزه‌های علوم انسانی مخصوصا توانمندی زنان، آسیب شناسی‌ مسائل زنان و آسیب‌های اجتماعی حوزه خانواده شدند؛ قشر دانشجو جامعه هدف این تحقیق بودند؛ به هر حال آینده سازان این کشور از میان همین دانشجویان هستند و ما توانستیم از طریق همین دانشجویان به خانواده‌ها هم ارتباط پیدا کنیم.

حمزه‌ای با بیان اینکه ۲۲ نفر از استادان حوزه و دانشگاه در این طرح تحقیقاتی مشارکت داشته‌اند، گفت: جامعه آماری در نظر گرفته شده جوانان بین ۲۰ تا ۳۵ سال را تحت پوشش قرار خواهد داد تا آسیب‌های اجتماعی  و میزان اثرگذاری هر یک از این آسیب‌ها در بین این جوانان بررسی شود.

نویسنده مقاله بررسی آسیب‌های اجتماعی، گفت: در این طرح تحقیقاتی آسیب‌ها به 4 دسته؛ آسیب‌های جانی، آسیب‌های روانی، آسیب‌های اجتماعی و آسیب‌های قضایی تقسیم شده است؛ آسیب‌های جانی مانند قتل و جراحت که ناشی از ظلم هستند،‌ آسیب‌های روانی مانند تهمت یا غیبت، بیشتر روان فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهند، آسیب‌های اجتماعی وسیع‌تر بوده و مواردی‌ مانند شراب خواری و اعتیاد از جمله این آسیب‌های اجتماعی هستند و در نهایت آسیب‌های قضایی مربوط به سیستم قضایی است، مانند تضعیع‌ حقوق موکل.

الگوهای غلط در زندگی به آسیب اجتماعی منجر می‌شود 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه الگو برداری غلط جوانان می‌تواند باعث بروز   آسیب‌های اجتماعی در میان آنان شود، ‌گفت: رواج الگوهای غربی در کشور اسلامی الگوهای غربی، موضوعی بسیار نگران کننده است.

حمزه‌ای در پاسخ به این سوال که نقش طرح‌های تحقیقاتی و علمی در حل معضلات اجتماعی چگونه است،‌ گفت: اگر مقالات علمی رو نوشتی از مقالات خارجی نباشند و حقیقتا‌ از جامعه آماری کافی و مؤثر برخوردار باشند، اگر عمق و پیکره جامعه را بررسی قرار بدهند و در انتها اگر مسئولان اجرایی دستاوردها‌ و نتایج این مقالات را به درستی در جامعه پیاده کنند، می‌توانیم به اثر گذاری مطلوب مقالات و تحقیقات علمی در جامعه هدفمان امیدوار باشیم.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: همانطور که امروزه در دانشگاه‌ها به راحتی متون غربی پذیرفته و اجرا می‌شود، اگر سعی کنیم متون اسلامی را به روز کرده و قابل اجرایی کنیم، یقینا‌ فرهنگ جامعه ما شکوفا‌تر شده و کمتر شاهد آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.

حمزه‌ای یادآور شد: اجرایی نشدن متون اسلامی در کشور و جامعه مربوط به علت ضعف این متون نیست، بلکه این موضوع ناشی از ضعف مدیران دانشگاه‌ و مسئولان فرهنگی کشور است؛ متأسفانه به جای ترویج شعور اسلامی در بین جوانان بیشتر به شور اسلامی توجه شده است.

انتهای پیام/

نظر شما