شناسهٔ خبر: 27589207 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

درآمد آثار تاریخی فارس از استان خارج نشود

R41382/P1377/S6,61/CT7

استاندار فارس گفت: درآمد آثار تاریخی و فرهنگی فارس نباید از استان خارج شود و باید برای فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری در همین استان خرج شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، اسماعیل تبادار شامگاه سه‌شنبه در دیدار رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور با فعالان بخش گردشگری فارس با بیان اینکه آثار تاریخی و فرهنگی فارس درآمدهایی دارد که نباید این درآمدهای از استان خارج شود بلکه باید برای فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری در همین استان خرج شود، اظهار داشت: باید بستر اداره شدن آثار تاریخی فارس به صورت هیئت امنایی فراهم شود.

وی با بیان اینکه بافت تاریخی و فرهنگی شیراز یک سرمایه قلمداد می‌شود و برای حفظ و مرمت این بافت کارهایی صورت گرفته است اما کافی نیست و باید در یک برنامه چندساله این بافت تاریخی احیا شود، افزود: ارزش بافت تاریخی نسبت به گذشته بیشتر شده است و آبادی و حیات در آن جاری شده است.

استاندار فارس با بیان اینکه ما نباید دور هم جمع شویم و از ظرفیت‌های این استان صحبت کنیم زیرا ظرفیت‌های استان فارس برکسی پوشیده نیست بلکه باید برای بهره‌مندی حداکثری از این ظرفیت‌هاراهکار ارائه دهیم و شتاب در بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها را در دستور کار خود قرار دهیم.

افتتاح 22 تاسیسات گردشگری همزمان با هفته دولت

مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه تا 5 سال پیش 62 واحد اقامتی شامل هتل و هتل آپارتمان در استان فارس وجود داشت که امسال این رقم به 87 واحد رسیده است، اظهار داشت: در حال حاضر 222 آژانس مسافرتی در استان فارس فعال است و 1400 رهنمای تور به صورت رسمی در این استان فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری 117 پروژه سرمایه گذاری که پیشرفت آنها بین 20 تا 50 درصد است در استان فارس وجود دارد، گفت: همزمان با هفته دولت 22 تاسیسات گردشگری که عمده آنها اقامتگاه بومگردی است در استان فارس افتتاح می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس با بیان اینکه در حوزه تسهیلات اشتغال روستایی و فراگیر نیز 1192 طرح با سرمایه‌گذاری 130 میلیارد تومان به تصویب رسیده است و تا کنون به 500 طرح با اعتبار 23 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

بیمه راهنمایان گردشگری در مجلس پیگیری شود

امیر سبوکی، رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه راهنمایان گردشگری تحت پوشش بیمه نیستند و انتظار داریم که بیمه راهنمایان گردشگری از طریق مجلس پیگیری شود، اظهار داشت: عدم مشخص بودن یک سری مقرارات و قوانین در حوزه گردشگری سبب ضرر و زیان راهنمایان گردشگری شده است.

وی بیان اینکه برای شناساندن ظرفیت گردشگری کشور تمام نگاه ما به نمایشگاه‌های بزرگ و مهم خارجی است در حالی که حضور در نمایشگاه‌های کوچک و منطقه‌ای نیز می‌تواند به توسعه صنعت گردشگری کمک کند، گفت: درآمد حاصل از فروش بلیت اماکن تاریخی و گردشگری به تنهایی کافی نیست و باید در کنار این اماکن تاریخی فارس جاذبه‌های بیشتری برای کسب درآمد در این حوزه ایجاد شود.

مرمت و حفاظت از آثار تاریخی در دستور کار کمیسیون فرهنگی مجلس قرار گرفت

اصغر مسعودی، نماینده مردم نی‌ریز در مجلس، نیز در این جلسه با بیان اینکه استان فارس که زمانی در کشاورزی پیشتاز بوده است به دلیل بروز خشکسالی دچار مشکل شده و صنعت فارس نیز با مشکل روبه‌رو است و شرکت رینگ اسپورت به دلیل مشکل در تامین مواد اولیه قصد دارد که 250 نفر از نیروهای خود را تعدیل کند، اظهار داشت: وقتی در کشاورزی و صنعت دچار مشکل هستیم تنها راه درآمد ما گردشگری است که باید از ظرفیت‌های مختلف گردشگری تاریخی، طبیعی، سلامت و مذهبی به خوبی بهره گرفت.

وی با بیان اینکه برخی مناطق گردشگری ما به دلیل مجاورت با معادن و صنایع در معرض آلودگی هستند که باید این مشکل برطرف شود و علاوه بر این بسیاری از آثار ثبت شده ما در حال تخریب است به همین دلیل مرمت و حفاظت از آثار تاریخی در دستور کار کمیسیون فرهنگی مجلس قرار گرفته است، افزود: در زمینه سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری قوانین دست و پاگیری وجود دارد که باید این قوانین تسهیل شود.

مسعوی خاطرنشان کرد: بالا رفتن قیمت بلیت هواپیما ضربه بزرگی به صنعت گردشگری وارد می‌کند و باید هر چه سریع‌تر برای آن چاره‌ای اندیشید.

راکد ماندن 10 پروژه ساخت هتل در فارس

سید حسن سیادتان، رئیس جامعه هتلداران استان فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه 19 هتل و 4 هتل آپارتمان در استان فارس در حال احداث است که پروژه ساخت 10 هتل راکد مانده است، گفت: وام‌هایی برای این هتل‌ها باید در نظر گرفته شود که بتوانند کار ساخت هتل را شروع کنند.

وی با بیان اینکه واحدهای اقامتی دولتی یکی از مشکلات هتلداران است، افزود: در ظاهر این واحدها تحت عنوان واحد آموزشی و فرهنگی کار می‌کنند اما در واقع برای اقامت استفاده می‌شود. اگر این واحدها می‌خواهند مانند هتل‌ها فعالیت کنند هیچ ایرادی ندارد اما باید واحد خود را به هتل تبدیل کنند و مانند بقیه هتل‌ها زیر نظر جامعه هتلداران فعالیت کنند.

سیادتان با بیان اینکه در حال حاضر هتل‌ها در بحرانی اقتصادی به سر می‌برندکه این بحران باید مهندسی شود و طرح اقتصادی برای خروج از این بحران ارائه شود، گفت: بسته حمایتی از هتل‌ها باید تدوین شود و تامین اجتماعی برای جلوگیری از تعدیل نیرو در هتل‌ها به این واحدها یک سال معافیت و تنفس بدهد.

5 هزار پرسنل زن دفاتر خدمات مسافرتی فارس در آستانه بیکاری

محمود فخری، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافربری فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه حال دفاتر خدمات مسافرتی خوب نیست، اظهار داشت: بیش از 200 دفتر خدمات مسافرتی در استان فارس فعال است که 90 درصد نیروهای آنها بانوان هستند که با این شرایط اکثر این نیروها بیکار می‌شوند.

وی با بیان اینکه دولت با دفاتر خدمات مسافرتی در حال رقابت است و ارگان‌های دولتی در حال برگزاری تورهای مسافرتی هستند، گفت: باید هر چه سریع‌تر بخش‌نامه‌ای صادر شود که ادارات حق برگزاری تورهای مسافرتی ندارند.

فخری با بیان اینکه دفاتر مسافرتی نیاز به حمایت دارند، با وجود اینکه دفاتر خدمات مسافرتی در حال زیان‌دهی هستند ولی دارایی، مالیات، تامین اجتماعی این موضوع را قبول نمی‌کنند و مدام به این دفاتر فشار وارد می‌کنند، افزود: با این روند بالغ بر 5 هزار پرسنل دفاتر خدمات مسافرتی فارس بیکار می‌شوند و برای جلوگیری از این امر لازم است که تامین اجتماعی و مالیات حداقل 2 سال دفاتر مسافرتی را 2 سال معاف کنند و وام‌های بلاعوض و کم‌بهره به این دفاتر تعلق گیرد.

وی بیان کرد:  تخت جمشید اثر ملی، جهانی و هویت استان فارس است و لازم است که برای آن مدیر بومی و تمام وقت این مجموعه را اداره کند و شایسته نیست که این مجموعه مدیری پروازی داشته باشد.

لزوم توجه به بافت تاریخی و فرهنگی شیراز

هدایت فرهادی، رئیس اتحادیه مسافرخانه‌داران و مهمان‌پذیران شیراز، نیز در این جلسه با بیان اینکه شهر شیراز 360 هکتار بافت با ارزش تاریخی و فرهنگی دارد که باید به آن توجه ویژه شود، اظهار داشت: بافت تاریخی و فرهنگی شیراز به مرکز معتادان و خلافکاران تبدیل شده است و پاکسازی و احیا این بافت با ارزش عنایت و توجه خاص می‌خواهد.

وی با بیان اینکه بافت تاریخی سیستم دفع فاضلاب ندارد و باید برای این معضل چاره‌ای اندیشیده شود، گفت: نبود  سیستم دفع فاضلاب سبب آلودگی آب‌ها و تعطیلی برخی مناطق گردشگری مثل چله‌‌گاه سپیدان شده است بنابراین نیاز است که برای این مشکل از اعتبار ملی استفاده شود.

فرهادی با اشاره به وجود بیش از 2 هزار خانه مبله بدون مجوز در شهر شیراز، گفت: هر روز به تعداد این خانه‌های استیجاری غیرمجاز افزوده می‌شود و همین موضوع نیز به کسب و کار هتل‌ها و مسافرخانه‌ها آسیب وارد کرده به طوری که تنها 50 درصد ظرفیت این اماکن اقامتی رسمی اشغال می‌شود.

انتهای پیام/ش

نظر شما