شناسهٔ خبر: 27588390 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

135 هزار میلیارد تومان سرمایه دامی در کشور وجود دارد/لزوم تقویت آزمایشگاه و پست قرنطینه در خراسان جنوبی

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از ایرنا،دکتر علیرضا رفیعی پور، روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در بیرجند، افزود: سرمایه دامی موجود در کشور مولد، دایمی و پایدار است اما نفت تمام شدنی است پس این سرمایه می تواند نقش موثری در تولید و اشتغال پایدار داشته باشد و باید تقویت شود.
وی با بیان اینکه امروزه اتکا در حوزه غذایی بسیار حایز اهمیت است، عنوان کرد: اگر امنیت غذایی مردم را بتوانیم تامین کنیم بزرگترین خدمت را به آنها کرده ایم.
وی تصریح کرد: امروز دشمن در حوزه بیوتروریسم می تواند دخالت کند و جامعه را مورد هدف قرار دهد اما اگر در این بحث به خودکفایی برسیم در کنار اشتغالزایی، اقتصاد و تجارت بین المللی را در ایران شکوفا خواهیم کرد.
لزوم توجه به محصولات سبز عشایر
دکتر رفیعی پور، اظهار کرد: خیلی وقت ها نگران تولید و کیفیت آن هستیم اما واقعیت این است که محصولاتی پاک تر از محصول عشایر نداریم و باید به این فرآورده های سبز توجه ویژه داشته باشیم.
به گفته وی در همین ارتباط باید با تاسیس شرکت تعاونی ها و بازارچه های روستایی - عشایری، فرآورده های پاک و سبز این تولید کننده ها را به مردم معرفی و عرضه کنیم تا عشایر نتیجه زحماتشان را با ارزش افزوده بیشتر بگیرند.
وی با اشاره به اینکه تقویت دامداران و عشایر امری اساسی است، گفت: اگر در چند سال گذشته در استان هایی مثل خراسان جنوبی به جای تسهیلات خرید خودرو، شتر و بز در اختیار دامداران قرار می دادیم امروز هیچ مشکلی در بحث تولید و اشتغال نداشتیم.
خراسان جنوبی الگو در بحث عاری از بیماری های مشترک انسان و دام
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه خراسان جنوبی در بحث عاری بودن از بیماری های مشترک بین انسان و دام در سراسر کشور الگوست، افزود: اقدام های دامپزشکی در حوزه های مختلف استان قابل تقدیر است و امیدواریم این روند هموار پابرجا بماند.
به گفته وی در کنار حاکمیت، تولید کننده و مصرف کننده هم در بحث امنیت غذایی مسئولند و اگر قرار باشد غذای مردم از مزرعه تا سفره، سالم و پاک در اختیارشان قرار گیرد همت همه این مجموعه الزامی است.
لزوم تقویت آزمایشگاه و پست قرنطینه ای در خراسان جنوبی
دکتر رفیعی پور، تصریح کرد: تقویت آزمایشگاه و پست قرنطینه در این استان امری بسیار ضروری است که امیدواریم با تخصیص اعتبار ملی و استانی آزمایشگاه مورد نیاز هر چه سریعتر تکمیل و تجهیز شود و پست های قرنطینه ای از چهار پست به هشت پست ارتقا یابد.
به گفته وی وجود آزمایشگاهی مجهز و ارتقا پست های قرنطینه ای باعث جلوگیری از ورود بیماری ها خواهد شد و در نتیجه کیفیت محصولات غذایی ارتقا خواهد یافت.
وی در ادامه نقش بخش خصوصی در کنار بخش دولتی در حوزه دامپزشکی را مهم عنوان کرد و گفت: هم اکنون 36 هزار نفر در حوزه های مختلف دامپزشکی به خدمترسانی در بخش دولتی و خصوصی فعالیت می کنند.

نظر شما