شناسهٔ خبر: 27588360 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

با وب‌کم‌ لایف کم سینما HD مایکروسافت آشنا شوید

وب‌کم‌های سری لایف‌کم مایکروسافت، کیفیت و امکانات بسیار خوبی را در کنار قیمت قابل‌قبول در دسترس مشتریان قرار می‌دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، با اینکه بسیاری از کاربران در حوزه‌ی سخت‌افزار، مایکروسافت را با کامپیوترهای سری سرفیس می‌شناسند؛ اما این غول دنیای فناوری یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های لوازم جانبی کامپیوتر است که سال‌ها به طراحی و تولید محصولات باکیفیتی در این زمینه پرداخته است. وب‌کم یکی از بخش‌های سبد محصولات مایکروسافت است که در انواع و کاربردهای مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود. در حال حاضر وب‌کم‌های سری لایف‌کم مایکروسافت را سه محصول استودیو (Studio)، سینما (Cinema) و اچ‌دی ۳۰۰۰ (HD-۳۰۰۰) تشکیل می‌دهند.

لایف‌کم استودیو با قابلیت‌هایی اعم از رزولوشن ۱۰۸۰p، فوکوس خودکار، قابلیت تغییر زاویه‌ی ۳۶۰ درجه و میکروفن داخلی، در حال حاضر پرچمدار وب‌کم‌های مایکروسافت است. اما دو مدل سینما اچ‌دی و HD-۳۰۰۰ با قیمت مقرون‌به‌صرفه و قابلیت‌های کاربردی خود، یکی از بهترین گزینه‌های بازار برای استفاده‌های خانگی و تجاری به‌شمار می‌روند. اصلی‌ترین کاربرد وب‌کم‌ها را می‌توان گفتگوی ویدیویی شخصی یا گروهی و استفاده از آن برای استریم بازی‌ استفاده کرد. با توجه به کاربرد و محیط مورد استفاده، باید به انتخاب مناسب‌ترین گزینه پرداخت که در ادامه به عملکرد محصولات مایکروسافت در هر یک از این زمینه‌ها پرداخته می‌شود.

مایکروسافت لایف‌کم HD-۳۰۰۰

طراحی

لایف‌کم HD-۳۰۰۰ ارزان‌ترین عضو خانواده‌ی وب‌کم‌های لایف‌کم است که در کنار قیمت مقرون‌به‌صرفه، ارائه‌ی کیفیت بالا و قابلیت‌های کاربردی، مهم‌ترین مولفه‌های مدنظر مایکروسافت در توسعه‌ی این دستگاه به‌کار رفته است. استفاده از پلاستیک در ساخت این دستگاه یکی از اقدامات مایکروسافت در راستای کاهش قیمت HD-۳۰۰۰ بوده است. البته این وب‌کم در بخش پایه‌ی خود از مکانیزم مشابهی با برادران گران‌ترش بهره می‌برد. پایه‌ی لاستیکی خاص مایکروسافت که برای قرار دادن دستگاه روی میز یا بالای مانیتور و لپ‌تاپ‌ها طراحی شده‌، در وب‌کم HD-۳۰۰۰ نیز به‌کار گرفته شده است.

پایه‌ی خاص وب‌کم‌های لایف‌کم را می‌توان امضای طراحی آن‌ها دانست. مایکروسافت با طراحی این پایه امکان قرارگیری وب‌کم در شرایط مختلف را مهیا کرده است. بدین وسیله کاربران امکان تنظیم و قرار دادن این وب‌کم را روی مانیتورهای LCD‌ جدید یا انواع قدیمی CRT، تلویزیون، لپ‌تاپ یا حتی روی میز خواهند داشت. البته این سبک از طراحی، نقطه‌ی ضعفی نیز به همراه دارد که می‌توان به عدم امکان قرارگیری بسیار محکم وب‌کم در جای خود اشاره کرد.

وب‌کم اقتصادی Microsoft از طراحی ساده‌ای بهره می‌برد که در کنار سادگی، ابعاد و وزن بسیار کوچکی دارد؛ این موضوع باعث می‌شود تا HD-۳۰۰۰ بتواند به سادگی و زیبایی محیط کار کاربران بیافزاید. میکروفن و ال‌ای‌دی وضعیت دستگاه نیز در بخش جلویی آن قرار دارد. به‌لطف میکروفن داخلی دیگر نیازی به تهیه‌ی نمونه‌ی جداگانه برای انجام مکالمات ویدیویی نخواهد بود. هم‌چنین ال‌ای‌دی دستگاه نیز در صورت استفاده از آن چشمک خواهد زد تا آغاز عملیات تصویربرداری را به کاربر اعلام کند.

لایف‌کم HD-۳۰۰۰ تنها قابلیت چرخش در راستای محوری عمودی خود را دارد تا به‌راحتی امکان تغییر زاویه‌ی دید دوربین را داشته باشید. این موضوع باعث شده است تا برای تنظیم ارتفاع نمای تصویر مجبور به تغییر حالت پایه‌ی وب‌کم یا استفاده از صندلی بلند یا کوتاه‌تر شوید. 

نصب‌ و راه‌اندازی

برای استفاده از لایف‌کم HD-۳۰۰۰ تنها کافی است آن را به کامپیوتر خود متصل کنید تا بلافاصله نصب درایورها به‌صورت خودکار انجام شود و لحظاتی بعد امکان استفاده از آن را داشته باشید. البته در صورتی که از ویندوز ۷ یا نسخه‌های قدیمی‌تر مانند XP و ویستا بهره می‌برید، برای استفاده از وب‌کم مجبور به دانلود درایورها از وب‌سایت رسمی مایکروسافت و نصب دستی آن‌ها هستید.

وب‌کم‌های مایکروسافت به‌صورت اختصاصی برای استفاده در نرم‌افزارهای کنفرانس ویدیویی این شرکت اعم از اسکایپ و نسخه‌ی تجاری اسکایپ بهینه شده‌اند. پس در صورتی که از این نرم‌افزارها برای گفتگوی ویدیویی خود بهره می‌برید، محصولات سری لایف‌کم گزینه‌های بسیار مناسبی خواهند بود. البته این موضوع به‌معنای عدم کارکرد قابل‌قبول در سایر نرم‌افزارها نیست و با اعمال تنظیمات مدنظر به‌راحتی می‌توانید از این وب‌کم‌ها در هر محیطی بهره ببرید.

قابلیت‌ها

مایکروسافت HD-۳۰۰۰ توانایی فیلمبرداری با حداکثر رزولوشن ۷۲۰P و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را در نرم‌افزارهای مسنجر، فیسبوک، یوتیوب و توئیچ دارد. امکان ضبط کلیپ‌های ۷۲۰P نیز از طریق نرم‌افزار Camera محیط ویندوز نیز در دسترس است. اگر به‌دنبال وب‌کمی توانمند با قابلیت ضبط کلیپ‌های ۱۰۸۰P و جزئیات بالا هستید، قطعا HD-۳۰۰۰ پاسخ‌گوی نیازهای شما نخواهد بود. این دستگاه تنها برای مکالمات ویدیویی در محیط‌های اداری با نور کافی، مناسب خواهد بود. قابلیت True Color نیز برای تنظیم روشنایی محیط و غلظت رنگ‌ها جهت ایجاد تصویری طبیعی و زیبا در دسترس است. بزرگ‌ترین مشکل لایف‌کم HD-۳۰۰۰ نویز بالا و جزئیات پایین آن است که بدین ترتیب این وب‌کم را تنها برای گفتگوهای شخصی ویدیویی مناسب می‌کند.

میکروفن داخلی با قابلیت حدف نویز محیط نیز برای دریافت صدایی واضح و رسا به‌کار گرفته شده است. البته اگر ضبط صدایی شفاف از اهمیت زیادی برای شما برخوردار است، پیشنهاد می‌شود به دنبال محصولات باکیفیت‌تری باشید؛ لایف‌کم HD-۳۰۰۰ در این زمینه نیز تنها به‌دنبال رفع نیازهای اصلی بوده و قابلیت‌های ویژه‌ای همچون وب‌کم‌ها رده‌بالا اعم از دریافت صدای چندجهته‌ی محیط، امکان انجام گفتگوی آنلاین گروهی و دریافت صدای کاربران از فاصله‌ی زیاد، حذف موثر نویز محیط را به همراه ندارد.

مایکروسافت لایف‌کم Cinema HD

طراحی

لایف‌کم سینما عضو میانی خانواده‌ی وب‌کم‌های مایکروسافت است که از زبان طراحی برادر گران‌تر خود بهره می‌برد. بدنه‌ای فلزی و زبان طراحی مشابه تلسکوپ (مشابه با اپل آی‌سایت) باعث شده است تا این محصول در نهایت طراحی جذابی به همراه داشته باشد و به عضو زیبایی از محیط کاری تبدیل شود. مایکروسافت در کنار استفاده از آلومینیوم در ساخت بدنه‌ی وب‌کم، از عدسی‌های باکیفیتی در لنز این دستگاه بهره برده است تا در کنار القای حس کالایی با کیفیت و لوکس، تصویر شفاف و واضحی نیز به ارمغان بیاورد.

کابل بلند دومتری، اندازه‌ی کوچک، وزن اندک و پایه‌ی لاستیکی منعطف سینما اچ‌دی به این وب‌کم امکان قرارگیری در مکان‌های مختلف را می‌دهد. پایه‌ی لاستیکی تعبیه‌شده در وب‌کم با انعطاف بالای خود قابلیت تغییر حالات مختلف مانند حالت C شکل برای قرارگیری روی مانیتور و تلویزیون یا L شکل جهت استفاده روی میز، را به همراه دارد. در کنار پایه‌ای منعطف و کاربردی، سینما اچ‌دی امکان تغییر زاویه‌ی عمودی و افقی نسبت به پایه‌ی خود را دارد تا آزادی عمل زیادی به کاربران برای تنظیم مناسب قاب تصویر خود بدهد.

چراغ ال‌ای‌دی وضعیت دستگاه در بخش جلویی آن قرار گرفته است که در صورت آغاز به کار وب‌کم، چشمک خواهد زد. میکروفن داخلی و چندجهته‌ی لایف‌کم Cinema HD در بخش بالایی آن تعبیه شده است تا قابلیت دریافت صدا از جهات مختلف و حذف نویزهای محیط را داشته باشد.

نصب‌ و راه‌اندازی

وب‌کم Cinema مایکروسافت نیز همانند سایر اعضای خانواده‌ی لایف‌کم، پس از اتصال به کامپیوتر به‌صورت خودکار نصب و آماده‌ی استفاده می‌شود. البته این قابلیت در نسخه‌های قدیمی‌تر سیستم‌های عامل ویندوز و مک‌اواس در دسترس نخواهد بود و برای استفاده از آن باید پس از مراجعه به سایت رسمی مایکروسافت و دانلود درایور مربوطه، اقدام به نصب دستی آن روی کامپیوتر کنید.

نرم‌افزار Lifecam مایکروسافت نیز برای اعمال فیلترهای جذاب (فیلترهای رنگی و اعوجاج) به تصویر، تغییر تنظیمات وب‌کم، ضبط صدا و تصویر نیز در دسترس است. البته نسخه‌ی مخصوص ویندوز ۱۰ و ۸ این نرم‌افزار در دسترس نیست؛ برای ضبط تصویر و صدا می‌توانید از اپلیکیشن‌های پیشرفته‌ی ویندوز مانند Camera و Voice Recorder‌ بهره ببرید.

لایف‌کم سینما نیز همانند سایر محصولات مایکروسافت به‌صورت اختصاصی برای استفاده از سرویس‌های این شرکت بهینه شده است. به همین راستا در صورتی که از اسکایپ برای انجام مکالمات ویدیویی خود بهره می‌برید، به‌راحتی و بدون اعمال تنظیمات خاصی قادر به استفاده از این وب‌کم خواهید بود. البته این موضوع به معنای عدم امکان استفاده از سینما اچ‌دی در سایر نرم‌افزارها نیست و این عضو خانواده‌ی لایف‌کم نیز همانند سایر برداران خود در تمامی نرم‌افزارهای مکالمه‌ی صوتی و ویدیویی به خوبی وظایفت خود را انجام خواهد داد.

قابلیت‌ها

بزرگ‌ترین قابلیت مایکروسافت سینما اچ‌دی، فوکوس خودکار است که بدین ترتیب امکان ضبط تصاویری شفاف‌تر را به ارمغان می‌آورد. البته با توجه به کاربری و قیمت این وب‌کم نمی‌توان توقع قابلیت‌های فوکوس سریع در محیط‌های مختلف مانند دوربین‌های عکاسی و استفاده از آن به‌عنوان یکی از تجهیزات ویلاگینگ را داشت. عملیات فوکوس به زمان برای تشخیص سوژه و فوکوس روی آن نیاز خواهد داشت. با این حال با توجه به کاربری دستگاه (انجام مکالمات ویدیویی) و ثابت بودن فاصله‌ی سوژه تا دوربین، عملکرد سینما اچ‌دی در این زمینه بسیار خوب است.

استفاده از لنز باکیفیت، قابلیت تشخیص چهره، فوکوس خودکار و فناوری TrueColor باعث شده است تا در همان لحظه‌ی اول استفاده از سینما اچ‌دی  به کیفیت بالاتر تصاویر آن نسبت به HD-۳۰۰۰ پی ببرید. البته هم‌چنان حضور نویز و جزئیات پایین‌تر تصویر نسبت به وب‌کم‌ها رده‌بالا و ۱۰۸۰P نیز وجود دارد. با این حال نتیجه‌ی نهایی کاملا قابل‌قبول است و سینما اچ‌دی خود را محصولی توانمند و کاربردی برای انجام مکالمات ویدیویی معرفی می‌کند. با کمی ارفاق نیز می‌توان این وب‌کم را به‌عنوان راه‌حلی ارزان برای استریم‌های ویدیویی معرفی کرد. با این حال برای کاربری مذکور قویا پیشنهاد می‌شود به‌دنبال گزینه‌ای حرفه‌ای‌تر با رزولوشن ۱۰۸۰P باشید.

شاید اصلی‌ترین مشخصه‌ی ناامیدکننده در خصوص لایف‌کم سینما، رزولوشن HD آن باشد. این وب‌کم قابلیت ضبط کلیپ‌هایی با رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۲۰ با نرخ حداکثر ۳۰ فریم بر ثانیه را به همراه دارد. با این حال برای بسیاری از کاربری‌ها، این رزولوشن کافی خواهد بود. البته در طرف مقابل میکروفن سینما اچ‌دی عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش می‌گذارد. صدایی رسا با حذف مناسب نویز محیط باعث می‌شود تا نیازی به استفاده از میکروفن‌ جداگانه برای ارسال صدایی شفاف نداشته باشید.

جمع‌بندی

وب‌کم‌های سری لایف‌کم مایکروسافت از جذاب‌ترین و باکیفیت‌ترین گزینه‌های موجود در بازار هستند که با توجه به کاربری آسان، می‌توان از آن‌ها به‌عنوان رقیبی توانمند برای محصولات لاجیتک نام‌ برد. لایف‌کم HD-۳۰۰۰ محصولی به‌صرفه و اقتصادی است که به‌لطف طراحی مناسب پایه، ظاهری ساده و زیبا و عملکرد قابل‌قبول، گزینه‌ی مناسبی برای کاربری‌های معمولی مانند تماس‌های ویدیویی شخصی است. در طرف دیگر وب‌کم سینما اچ‌دی به‌لطف قابلیت‌های پیشرفته‌تر مانند فوکوس خودکار و لنز باکیفیت، می‌تواند در کنار مکالمه‌های ویدیویی برای استریم‌های ویدیویی نیز به‌کار گرفته شود.

منبع: زومیت

نظر شما