شناسهٔ خبر: 27587964 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عید قربان؛ ضیافتی در حریم کبریایی حق

تهران- ایرنا- منا، سرزمین رهایی از تعلقات مادی و دنیوی به شمار می رود و عید قربان هنگامه ای است که انسان با حضور در حریم کبریایی حضرت حق و ذبح اسماعیل وجودش، فطرت پاک انسانی خویش را باز می یابد و به وصال آرزوهای گمگشته اش یعنی تقرب الهی نایل می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ 10 ذی الحجه یا عید قربان یکی از عیدهای بزرگ مسلمانان در سراسر جهان به شمار می رود، هنگامی که حجاج پس از توقف در صحرای پر رمز و راز عرفات و زمزمه دعای پرفیض عرفه به منا سرزمین آرزوها گام می نهند و با دل بریدن از دلبستگی های دنیوی در محضر الهی به رویارویی با هوای نفسانی می پردازند.

خداوند در آیه 37 سوره حج در قرآن کریم می فرماید: «وقتی شما قربانی می کنید آنچه که متعلق به خدا است، تقوای شماست نه گوشت و پوست قربانی» بدین ترتیب، ذبح در حقیقت ظاهر قربانی کردن است و مقصود پروردگار تقرب و تسلیم بندگان در برابر اراده او محسوب می شود و عید قربان نماد و موسم رهایی بشر از مادی گرایی و دنیاطلبی به شمار می رود.

**فلسفه قربانی کردن
کانون مشترک در تمام روایت ها و فلسفه‌های متنوع عید قربان «تقرب و رضایت الهی» و آن هم تقربی جامع، ژرف و پر احساس است. درک حقیقی از فلسفه عید قربان اهمیتی بسیار در تعالی روح انسان دارد در حقیقت مقصود از قربانی، قربت و نزدیکی به معبود بی همتا به شمار می رود. برپایه این فلسفه، مخلوق در بندگی خود باید بتواند به مرتبه ای نایل شود که برای رضایت الهی از هر چه غیرخدا بگذرد، حتی اگر فرزند باشد.

عید قربان، موسمی که حضرت ابراهیم(ع) در قالب بنده واقعی پروردگار با غلبه بر نفس سرکش، حاضر می شود تا هر آنچه دارد به محضر الهی عرضه و از فرزند خویش چشم پوشی کند و بهترین و زیباترین دارایی هایش را در برابر خالق، ناچیز و بی ارزش می انگارد و به منظور تقرب الهی از تمام تعلقاتش می گذرد. خلیل الله(ع) که یارای مقاومت را در برابر فرمان خداوند ندارد با غلبه بر شک و کشمکش های درونی خویش، آماده سرنهادن به خواست حق می شود و پسرش را به قربانگاه الهی می برد، او پیروز نبرد در آزمونی می شود که یک طرف آن خواست و اراده خالق بی همتاست و سمت دیگر آن مهر و محبت پدری است.

** ناهمخوانی قربانی کردن تعلقات با تفکرات مادی
داستان حضرت ابراهیم(ع) و قربانی کردن فرزند را شاید نتوان با نگاه مادی و عینک عقل تحلیل کرد، هنگامی که ایشان فارغ از تعلقات دنیوی در برابر درگاه الهی سر تعظیم فرو می آورد، شیطان نفس را به زنجیر کشیده و در مسلخ عشق به پیشگاه معبود عرضه می دارد و یکتای بی همتا، این قربانی را از بنده خویش می پذیرد و جان او را با باران رحمت و مغفرت صفا می بخشد. آموزه های ارزشمند عید قربان، افق پیش رو و مسیر زندگی را به بشر می نمایاند و با بازتولید اندیشه‌های تقرب ارتباط ناب خلق و خالق را بار دیگر به تصویر می کشد.

عید قربان جلوه هایی از رحمت الهی را بیان و روایت می کند، نکته زیبا و استثنایی این حادثه هنگامی است که عطوفت الهی به مدد عاطفه انسانی می آید و عواطف پدری را از شرایط دشوار رهایی می بخشد.

و چه زیباست هنگامه ای که بشر، دستان تضرع و نیاز را به طرف خالق بی همتا بلند می کند و به نشانه ندامت، پیشانی بر خاک بندگی می ساید و دل خویش را ماوا و مامن الهی قرار می دهد و باطنش را از هرچه غیر اوست پاک می سازد تا لیاقت حضور در پیشگاه محبوب را دریابد. عید قربان، تجسم واقعی مبارزه با هواهای نفسانی برای دستیابی به خلوص حقیقی است.

** عید قربان و جلوه های خدمت خلق و کمک به مستمندان
حل مشکلات اجتماعی چون فقر و همچنین برپایی جشن و دید و بازدیدهای این عید فرخنده از دیگر برکات و پیامدهای مثبت عید قربان به شمار می رود. نیکوکاران در راستای جلب رضایت و خشنودی معبود بی همتا، قربانی های خود را در اختیار مستمندان قرار می دهند و بدین گونه جلوه های زیبایی از شکوه اکرام و بخشندگی را به تصویر می کشد.

**انسجام امت اسلامی در پرتو مناسک وحدت بخش عید قربان
کنگره حج و انجام دادن مناسکی چون عید قربان برای ایجاد ارتباط میان امت اسلامی و وحدت و انسجام مسلمانان از اهمیت بسیاری برخوردار است و این مساله نقشی مهم در عظمت مسلمانان و حفظ کیان آنها ایفا می‌کند.

برقراری پیوند برادری و مستحکم ساختن زنجیرهای همدلی می‌تواند دسیسه‌های دشمنان و منافقان را خنثی سازد اما شماری از کشورهای اسلامی، همسو با منافع قدرت های استکباری، همزمان با برگزاری ایام حج و روزهایی که هزاران مسلمان به وادی امن الهی گام می نهند و گرد کعبه دوست، مناسک و مشاعر ابراهیمی را به‌جای می‌آورند به‌ جای گوش سپردن به نوای وحدت و یکپارچگی، تراژدی غم انگیز مسلمان‌کشی را به راه انداخته اند و با به آشوب کشیدن منطقه، بستر حضور بیگانگان را فراهم می آورند.

**فرجام سخن
رویدادهایی همچون واقعه قربان و دیگر روایت های ذکر شده در قرآن کریم نمادهایی به شمار می روند که با کمترین هزینه ‌سبب پیوند نسل‌های مختلف در طول تاریخ می شوند و این نمادها به صورت فرانسلی به خلق معانی و مفاهیم نوینی می انجامد. به عنوان نمونه برنامه های متنوع در جریان حج از جمله مناسک عید قربان، آثار و پیامدهایی قابل توجه در جهت انسجام امت مسلمان و ناکام نهادن دسیسه های دشمنان دارد که آگاهی و بصیرت برای اتحاد حداکثری جهان اسلام می تواند در این مسیر راهگشا باشد. از جهت دیگر این کنگره عظیم عاملی برای تقویت پایه های اجتماعی و فرهنگی امت اسلامی خواهد بود.

وقوع شماری از حوادث وحدت شکن در روزهای اخیر، هشداری جدی را متوجه دلسوزان نظام می سازد، حوادثی که بازی در زمین دشمنان را به ذهن متبادر می سازد و هزینه‌های سنگینی را به نظام تحمیل می کند و نیاز است تا جناح های مختلف سیاسی در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حفظ انسجام، همبستگی و حمایت از دولت از اقدام ساختارشکنانه و تفرقه افکنانه بپرهیزند.

پژوهش**2059**9131

نظر شما