شناسهٔ خبر: 27587481 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

یادداشت/ شهاب شعبانی نیا

دیپلماسی عزتمندانه

دیپلماسی مقام معظم رهبری در جریان فاجعه منا در عین عزتمندانه بودن، اقتدار کشور را نشان داد که باید از این نوع برخورد در عرصه سیاست خارجی درس گرفته شود.

صاحب‌خبر -

دیپلماسی عزتمندانهگروه اخبار داخلی دفاع پرس- شهاب شعبانی نیا؛ عید قربان مظهر عبودیت و تعبد بندگان در برابر خداوند متعال است که در این عید باید عزیزها را در برابر عزیزترین قربانی کرد.

عید قربان روز رهایی از نفس و بریدن از تعلقات دنیایی بوده و خواهد بود. امروز باید نفس خود را در برابر خدای خود قربانی کنیم، تا بتوانیم به قرب الهی برسیم. کاری که شهدای منا انجام دادند، نه‌تنها نفس خود، بلکه جان خود را در راه رسوا کردن شیطان بزرگ و کوچک تقدیم کردند.

شهدای منا که در حج ابراهیمی و با سهل‌انگاری و بی‌تدبیری «آل سعود» به شهادت رسیدند، همان کاری را کردند که هزار و 400 سال پیش شهدای کربلا در رسوا ساختن ظلم انجام دادند. این شهدا توانستند چهره پلید رژیمی را به جهانیان نشان دهند که با نقاب دین به تفرقه‌افکنی میان مسلمانان می‌پردازد.

مقام معظم رهبری نیز در دیداری که سال 95 با خانواده‌های شهدای منا داشتند، ابعاد جدیدی از این حادثه را پرده برداشتند. ایشان فرمودند: «اینکه ما گفتیم این [حادثه‌] فراموش نشود، صرفاً برای از دست دادن عزیزان نیست، حادثه مهم است؛ حادثه دارای ابعاد گوناگونی است؛ حادثه از لحاظ سیاسی، از لحاظ اجتماعی، از لحاظ اخلاقی و دینی، روشنگر است».

با توجه به فرافکنی آل سعود در زمینه پذیرش تبعات بی‌تدبیری‌های خود در خصوص کشتار و به شهادت رساندن حجاج، به نظر می‌رسد، می‌بایست دیپلماسی فعال‌تری در این خصوص در کشور شکل می‌گرفت. به اذعان مسوولین وقت سازمان حج و زیارت کشور، موضع‌گیری رهبر معظم انقلاب در قبال این حادثه، روند پیگیری پرونده را تغییر داده است که نشان از دیپلماسی انقلابی ایشان در خصوص حقوق شهدای منا و خانواده آنان دارد.

آل سعود با دلارهای نفتی خود در پی سرپوش گذاشتن بر روی این جنایت خود بود که بیانات رهبر انقلاب در دانشگاه امام حسین (ع) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و در جمع فرماندهان نظامی کشور یک نوع دیپلماسی عزتمندانه را به مسوولین نشان داد که در نوع خود بی‌نظیر بود.

ایشان در این باره فرمودند: «امروز هم در انتقال ابدان مطهرشان به کشور مشکلاتی وجود دارد… مسئولان کشور عربستان به وظایف شان عمل نمی‌کنند بلکه در مواردی نقطه مقابل وظایف‌شان عمل می‌کنند، موذیگری می‌کنند. اگر کشور ما و ملت ما بخواهد در مقابل عناصر اذیت‌کننده و موذی عکس‌العمل نشان بدهد، اوضاع آن‌ها خوب نخواهد بود؛ ما تا حالا خویشتنداری کردیم…. اگر بنا شد عکس‌العمل نشان بدهیم، عکس‌العمل‌های ما خشن هم خواهد بود، سخت هم خواهد بود.»

دیپلماسی مقام معظم رهبری در عین عزتمندانه بودن، اقتدار کشور را نشان داد که باید از این نوع برخورد در عرصه سیاست خارجی درس گرفته شود. آموختن از این نوع برخورد حضرت امام خامنه‌ای می‌تواند کشور را از انفعال در سیاست‌های خارجی و در مقابل دولت‌های متجاوز و متخاصم مانند آل سعود برهاند و آنها را سر جای خود بنشاند؛ ان‌شاءالله.

انتهای پیام/

نظر شما