شناسهٔ خبر: 27587430 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

استفاده از اکسیژن برای درمان عفونت بدن

پژوهشگران آمریکایی سعی دارند با فعال‌سازی اکسیژن در بدن، عفونت‌ها را درمان کنند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

"مرسا"(MRSA)، باکتری کشنده‌ای است که به سرعت در بدن گسترش می‌یابد و در برابر درمان با آنتی‌بیوتیک مقاوم است.

 دانشمندان برای مقابله با این باکتری، در پی یافتن روش جدیدی هستند که به آنتی‌بیوتیک نیازی نداشته باشد. آنها به جای آنتی‌بیوتیک، از نور استفاده می‌کنند تا اکسیژن را فعال کنند و باکتری را از بین ببرند. شاید بتوان از این روش برای درمان عفونت‌های میکروبی دیگر و حتی سرطان استفاده کرد.

در حال حاضر، در درمان بیماران مبتلا به مرسا، جایگزین‌های کمی برای تجهیزات کلینیکی وجود دارند. دکتر "پنگ ژانگ"(Peng Zhang)، عضو انجمن شیمی آمریکا گفت: ما به جای استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها که در برابر باکتری مرسا کارآیی ندارند، از مولکول‌های حساس به نور و مولکول‌های رنگ استفاده کردیم که با تابش نور، فعال می‌شوند. سپس، مولکول‌های حساس به نور، اکسیژن را به گونه‌های اکسیژن واکنش‌پذیری تبدیل کردند که باکتری‌ها را مورد حمله قرار می‌دهند.

اگرچه گروه‌های پژوهشی دیگر، در آزمایش خود برای از بین بردن باکتری‌ها، از این نوع کاتالیزگر نوری استفاده کردند اما نتوانستند به قدر کافی این ریزارگانیسم‌ها را برای از بین بردن عفونت، نابود کنند زیرا این مولکول‌ها در قالب خود، به قدر کافی به ساختار عفونت آسیب نمی‌زنند. به علاوه، بسیاری از آنها، آب‌گریز هستند. این موضوع موجب پراکندگی مولکول‌ها در محیط‌های آبی که معمولا در آن، میکروارگانیسم‌ها وجود دارند، می‌شود. گروه ژانگ برای مقابله با این چالش‌ها، یک مولکول جدید حساس به نور ابداع کردند که حاوی نانوذرات فلز است.

این گروه پژوهشی نشان داد که نانوذرات جدید، نسبت به فرمول‌های دیگر که ذرات فلز را شامل نمی‌شوند، تاثیر بیشتری در از بین بردن باکتری‌ها دارند. به گفته ژانگ، تاثیر پلاسمونیک فلز، منجر به افزایش تولید گونه‌های واکنش‌پذیر اکسیژن می‌شوند اما تمرکز بر مولکول‌های حساس به نور، برای آسیب زدن به سلول‌های باکتریایی، محدود به مکان هستند.

ژانگ افزود: هنگام حمله به یک قلعه، حمله انفرادی افراد، تاثیر قابل‌توجهی نخواهد داشت. در عوض، اگر افرادی را به صورت گروهی برای حمله اعزام کنید، آسیب بیشتری به قلعه خواهید زد.

این نانوذرات، برای از بین بردن سلول‌های سرطانی پوست، کارآمد هستند و با تابش نور قرمز رنگ، عملکرد موثری ارائه می‌دهند.

نتایج این پژوهش، در کنفرانس " ACS" ارائه خواهند شد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما