شناسهٔ خبر: 27587316 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

مجازات‎های هولناکی که تنها در عربستان دیده می‎شود؛ از اعدام با شمشیر تا به صلیب کشیدن مخالفان!

با این که سعودی‌ها در تلاش هستند تصویری مدرن از جامعه خود ارائه دهند اما این کشور همچنان از لحاظ سیاسی با سرکوب شدید مواجه است و از روش‌های هولناکی برای مجازات مخالفان استفاده می‌کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش نامه نیوز پایگاه نشریه نیوزویک نوشته است که سازمان اروپایی - سعودی حقوق بشر اعلام کرده است که در سال 2017 در عربستان سعودی 147 نفر به اعدام محکوم شدند.

در گزارش این گروه متمرکز بر مسائل حقوق بشری عربستان، آمده است که مجازات مخالفان رژیم سعودی همچنان مساله بغرنجی در این کشور است. در ادامه این گزارش آمده است استفاده از مجازات‎هایی از جمله گردن زدن مخالفان با شمشیر به عنوان ابزاری برای ترساندن افراد از حکومت به دلیل غیرقابل بازگشت بودن ماهیت این نوع مجازات باید مورد بازنگری قرار گیرد. به ویژه این که فقدان روند قانونی و یا استفاده از این مجازات به عنوان ابزاری سیاسی نگرانی‌های بیشتری را در این زمینه بر می‌انگیزد.

عربستان سعودی تحت حکمرانی محمد بن سلمان شاهزاده 32 ساله در تلاش است تصویری مدرن و پیشرفته از جامعه عربستان سعودی ارائه دهد. چشم انداز 2030 این کشور که با هدف ارتقا اقتصاد عربستان و ایجاد جامعه‌ای پر تحرک طراحی شده است، علیرغم ادعا‌های فراوان برای جذب سرمایه گذاری‌های خارجی، گسترش قدرت نرم، بازگشایی سینماها و اعطای حق رانندگی به زنان، صرفا بر روی کاغذ بوده و این کشور از لحاظ سیاسی با سرکوب شدیدی مواجه است.


دستگیری فعالان حقوق بشر، بازرگانان برجسته و برخی از اعضای خاندان سلطنتی عربستان که اخیرا رخ داد، این پیام را در بردارد که این اصلاحات ارتباطی با خواسته‌های مردم نداشته است. ESOHR در این ارتباط چنین توضیح می‌دهد: «محدودیت در آزادی بیان و موج جدید دستگیری‌های خودسرانه، بحران عمیق حقوق بشری در عربستان را شدت می‌بخشد.»

به نوشته نیوزویک، این پادشاهی در سال 2017 تنها 8 مورد اعدام کمتر از سال 2016 داشته است. باید توجه داشت که در سال‌های اخیر احکام مجازات سنگین بیشتری در عربستان علیه مخالفان رژیم این کشور صادر شده است. با به قدرت رسیدن محمد بن سلمان در سال 2015 این میزان چنان افزایش یافت که از دهه 90 میلادی بی سابقه بوده است.

مجازات‎های هولناکی که تنها در عربستان دیده می‎شود؛ از گردن زدن تا به صلیب کشیدن مخالفان!

98 نفر از افراد اعدام شده در سال گذشته شهروند عربستان سعودی و 56 نفر از آنان تبعه خارجی بودند. عربستان سعودی از روش‌های مختلفی برای اعدام استفاده می‌کند که مهم‌ترین آن زدن گردن محکومان است. بدن برخی از اعدام شدگان نیز به صلیب کشیده می‌شود تا هشداری برای شهروندان دیگر باشد.

در سال 2016، در این کشور 47 نفر در 12 استان مختلف گردن زده شدند و چهار نفر دیگر با شلیک در جوخه اعدام کشته شدند. این بزرگترین اعدام دسته جمعی از دهه 80 میلادی بود.

ESOHR اعلام کرد که اکنون 31 زندانی دیگر در نوبت مجازات اعدام قرار دارند و 10 نفر دیگر منتظر دریافت حکم اعدام هستند. بنا به اعلام سازمان عفو بین الملل طی سال‌های 1985-2016 پادشاهی عربستان بیش از 2000 نفر را اعدام کرد.

منبع:میزان

نظر شما