شناسهٔ خبر: 27586815 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فعالان گردشگری فارس در نشست با معاون رئیس جمهوری چه گفتند

شیراز-ایرنا- فعالان گردشگری و میراث فرهنگی استان فارس شامگاه سه شنبه در نشستی با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در شیراز به طرح بی واسطه مسائل و مشکلات و همچنین راهکارهای خود برای ارتقای این حوزه پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در این نشست که با حضور اسماعیل تبادار استاندار فارس برگزار شد، فعالان صنعت گردشگری در این استان به مشکلاتی مانند بیمه راهنمایان گردشگری، رقابت دستگاه های اجرایی در حوزه گردشگری با بخش خصوصی، موانع صادرات صنایع دستی، معضلات بافت تاریخی شیراز و ... اشاره کردند.
** نیاز به یاری بیمه و اداره مالیاتی
رئیس جامعه هتل داران استان فارس در ابتدای این نشست گفت: 19 هتل و چهار هتل آپارتمان در این استان در حال ساخت است که تعداد زیادی از این هتل ها تسهیلاتی دریافت کرده اند که با توجه به شرایط موجود درخواست داریم بسته حمایتی شامل تاخیر بیشتر در بازپرداخت وامهای آنها اعمال شود.
حسن سیادتان افزود: در شرایط موجود هتل ها با بحرانهای اقتصادی مواجه هستند که ناچار به تعدیل نیروهای خود هستند مگر اینکه سازمانهایی مانند تامین اجتماعی و مالیات دوره های مهلت یکساله و یا معافیتهایی در نظر بگیرند تا از شرایط کنونی عبور کنیم.
**رقابت ارگانها با گردشگری خصوصی
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان فارس نیز در این نشست گفت: بیش از 200دفتر خدمات گردشگری در استان وجود دارد که بیش از 90 درصد کارمندان آنها را بانوان تشکیل می دهند.
محمود فخری ادامه داد: به دلیل رقابتی که ادارات و دستگاه های اجرایی با این دفاتر بخش خصوصی راه انداخته اند وضعیت این دفاتر مسافری اکنون در شرایط خوبی نیست و انتظار می رود این قضیه در دولت تعیین تکلیف شود که ادارات حق برگزاری تور گردشگری و مسافرتی نداشته باشند.
وی با بیان اینکه افزون بر پنج هزار تن از بانوان در دفاتر خدمات گردشگری فارس مشغول کار هستند، بیان کرد: با ادامه این روند شرایط شغلی این افراد تهدید می شود و از این رو، باید تدبیر مناسب اندیشیده شود.
**مدیر بومی به جای پروازی
فخری در پایان صحبتهای خود به این نکته نیز اشاره کرد که تخت جمشید یک اثر ملی است و نیاز به توجه بیشتر دارد و ما نیز درخواست داریم این مجموعه مدیری بومی داشته باشد که پروازی نباشد.
**حمایتهای راه گشا دولت برای صنایع دستی
رئیس اتحادیه صنایع دستی فارس نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: حمایت های دولت در سالهای اخیر از بخش صنایع دستی بسیار راه گشا بوده و این اتحادیه را در مسیر وصل دو هزار نفر هنرمند و فعال این حوزه به بازار فروش کمک کرده است.
حسین همتی در خصوص مشکلات این حوزه نیز گفت: با توجه به تحولات اخیر ،صادرات صنایع دستی با کمی مشکل روبه رو شده که البته کارهایی برای عبور از این وضعیت انجام شده لذا نیاز به حمایت بیشتر دولت نیز وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر صنایع دستی فارس به کشورهایی نظیر ایتالیا و عمان صادر می شود،افزود: این انتظار از دولت وجود دارد که فعالان حوزه صنایع دستی این استان را در خصوص شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی خصوصا برای بخش کاشی های هفت رنگ بیش از گذشته حمایت کند.
احمد رضا نقیب زاده مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری فارس نیز گفت: ایجاد بازارهای رسمی و ایجاد مراودات بیمه ای بین ایران و کشورهای دیگر می تواند صنعت توریسم سلامت در استان فارس را شکوفا کند.
**تضمین برای عدم تخریب تاریخ
سولماز دهقان رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز نیز در این نشست اظهار داشت: بافت تاریخی در شیراز با مشکلاتی نظیر تخریب که در ماه های گذشته نیز اتفاق افتاده روبه رو شده که این انتظار از جانب بخش عظیمی از مردم این خطه وجود دارد تضممینی گرفته شود که دیگر این رخداد تکرار نشود.
** حل مشکل جاذبه طبیعی سپیدان
رئیس اتحادیه مهمانپذیران فارس نیز در این جلسه گفت: آلودگی چله گاه سپیدان که یک تفرجگاه عمومی است دغدغه ای مهم برای فعالین حوزه گردشگری این استان ایجاد کرده که لازم است دفع فاضلاب چله گاه سپیدان با تخصیص اعتباری ملی ساماندهی شود.
هدایت فرهادی با بیان اینکه فاضلاب این منطقه وارد آب رودخانه می شود،افزود: درخواست داریم به چای مسدود کردن مسیر این تفریگاه طبیعی هر چه زودتر مشکل آن برطرف شود.
** خانه مسافر بدون مجوز، آفت سرمایه گذاران بخش گردشگری
فرهادی به این نکته نیز اشاره کرد و گفت: حدود دو هزار خانه مسافر بدون مجوز در شیراز وجود دارد که آفتی برای هتل ها و مهمانپذیران شیراز شده و مشکلات این حوزه را افزایش داده است.
** درآمد بناهای تاریخی و فرهنگی از استان خارج نشود
رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری فارس نیز در ادامه این نشست گفت: درخواست مشترک فعالان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری این استان برگشت درآمدهای حاصل از بلیط فروشی اماکن تاریخی فرهنگی فارس به سمت ساماندهی میراث این استان است که اکنون اینگونه نیست.
به گزارش ایرنا، امیر سبوکی افزود: راهنمایان گردشگری با مشکل نداشتن بیمه مواجه هستند که درخواست داریم این موضوع از طریق مجلس شورای اسلامی پیگیری و مشکل سفیران فرهنگی کشور حل شود.
وی ادامه داد: مشخص نبودن و تناقض در قوانین حوزه گردشگری یکی دیگر از معضلات این صنعت است که امیدوارم بازنگری انجام و قانون های مورد نیاز نیز ایجاد شود.
** بکارگیری راهنمای تور خارجی ممنوع شود
سبوکی اظهار داشت: بسیاری از توریستهای خارجی از تورلیدرهای ایرانی استفاده نمی کنند که امیدوارم طرحی در دولت مصوب شود که گردشگران خارجی ملزم به استفاده از راهنمای گردشگری ایرانی شوند.
وی با اشاره به اینکه با افزایش قیمت دلار زمینه حضور گردشگران خارجی به کشور بیشتر مهیا شده است، گفت: این ظرفیت فوق العاده ای است که ایجاد شده و باید با تبلیغات گسترده از آن حداکثر بهره برداری صورت گیرد.
وی عنوان کرد: گردشگران خارجی برای بازدید از تخت جمشید کمتر از 2 دلار پرداخت می کند و همچنین برای بازدید حافظ نیز حدود یک دلار هزینه برای آنها در بر دارد که بسیار کم و در شان میراث جهانی استان فارس نیست.
**محور زندیه ثبت جهانی شود
این فعال صنعت گردشگری فارس همچنین از معاون رئیس جمهوری درخواست کرد که برای ثبت جهانی محور زندیه شیراز تلاش کند تا ظرفیت ویژه دیگری برای حوزه گردشگری استان فارس و کشور ایجاد شود.
** اداره هیات امنایی آثار تاریخی فارس
استاندار فارس نیز در پایان این نشست گفت: مسئولیت مسولان و اهالی فارس به دلیل ظرفیتهایی که در این خطه وجود دارد در حوزه رونق صنعت گردشگری بیشتر از سایر نقاط کشور است.
اسماعیل تبادار خطاب به معاون رئیس جمهوری گفت: از شما درخواست داریم که درآمدهای حاصل از میراث تاریخی و فرهنگی این استان با تشکیل هیات امنا در همین استان هزینه شود.
استاندار فارس بافت تاریخی شهری را سرمایه اصلی هر شهری دانست و بیان کرد: برنامه ای میان مدت و چند ساله تدوین شده که بافت تاریخی در استان فارس و خصوصا شهر شیراز احیا شود.
وی ارزش بافت تاریخی را بویژه در شیراز نسبت به گذشته رو به رشد دانست و گفت: هرچند که تا ایده آل ها در این حوزه فاصله داریم اما اکنون بافت فرسوده شیراز جانی تازه گرفته است.
علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عصر دوشنبه در آغاز سفر 2 روزه به استان فارس یک اقامتگاه بوم گردی در شهر شیراز را افتتاح کرد و سه شنبه از محور ساسانی که به تازگی به ثبت جهانی یونسکو رسیده است، بازدید کرد.
از: محمدامین افشارپور
9873 / 2027

نظر شما