شناسهٔ خبر: 27586704 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

سیدافقهی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

حماس به دنبال آشتی ملی است/ رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها امتیاز نمی‌دهد

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این‌که مذاکراتی بین جنبش حماس و رژیم صهیونیستی در جریان نیست، گفت: اگر مذاکراتی هم بین آن‌ها صورت بگیرد، در واقع ناظر به صلح و حل مشکل فلسطین نیست.

صاحب‌خبر -

حماس در قاهره بدنبال آشتی ملی است/ اسرائیل هیچ‌وقت امتیازی به فلسطینان نخواهد دادبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، چند صباحی است، اخباری پیرامون مذاکرات جنبش حماس با رژیم صهیونیستی به گوش می‌رسد. «محمد العمادی» رئیس کمیته قطری بازسازی غزه در مصاحبه با خبرگزاری «شینهوای چین» گفت که تا این لحظه هیچ قراردادی میان حماس و رژیم صهیونیستی حاصل نشده است و مذاکرات میان 2 طرف برای دستیابی به قراردادی با اطلاع آمریکا ادامه دارد. آمریکا پیشنهاد اجرای طرح‌هایی به نفع نوار غزه را ارائه کرده است که مربوط به ارائه خدمات اساسی مانند برق، شیرین کردن آب، فرصت‌های شغلی و فعالیت منطقه صنعتی نوار غزه بوده است. نکته حائز اهمیت این است که طرح‌ها توسط «جرد کوشنر» داماد و فرستاده مستقیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه ارائه شد.

در سوی مقابل «اسماعیل رضوان» از رهبران جنش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) هرگونه مذاکرات این جنبش با رژیم صهیونیستی را تکذیب کرد و این اخبار را از پایه نادرست خواند. در همین رابطه «سیدهادی سیدافقهی» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس در همین رابطه اظهار داشت: مذاکره‌ای بین حماس و رژیم صهیونیستی وجود ندارد و فقط بحث برقراری یک نوع آتش‌بس است. تظاهرات مردم غزه و کرانه باختری تحت عنوان «تظاهرات بازگشت» و ابتکار برخی از روش‌های مبارزه با رژیم صهیونیستی مخصوصا بادبادک‌های آتش‌زایی که مزارع صهیونیست‌ها را به آتش کشید، سبب شد مذاکرات آتش‌بس صورت بگیرد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی تهدید کرده بود که اگر دست از این عملیات نکشید، من غزه را بمباران خواهم کرد و همین کار را هم انجام داد.

وی در ادامه افزود: وقتی بمباران اطراف نوار غزه آغاز شد و چند پایگاه مدرن را رژیم صهیونیستی مورد هدف قرار داد؛ سازمان‌های جهادی حماس، جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های رزمنده فلسطینی به این حملات پاسخ کوبنده‌ای دادند و حدود 70 موشک را به سمت شهرک‌های صهیونیست نشین شلیک کردند. با گسترش این عملیات‌ها، در واقع صهیونیست‌ها و دیگر گروه‌های رزمنده فلسطینی مجبور به پذیرش آتش‌بس شدند.

سیدافقهی تصریح کرد: مصر که تحت قرارداد ننگین «کمپ دیوید» روابط دیپلماتیک با مقامات رژیم صهیونیستی دارد به‌عنوان کشور واسطه وارد عمل شد و نمایندگان حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی را به قاهره دعوت کرد. چند مطلب در دستور کار نمایندگان گروه‌های فلسطینی به قاهره رفته‌اند، قرار دارد. یکی از سرفصل‌های این مذاکرات، بحث مصالحه بین گروه‌های فلسطینی است که با هم اختلاف دارند. گروه‌های فتح و جنبش حماس و تشکیلات خودگردان فلسطین و جهاد اسلامی امیدوارند این مذاکرات به آشتی ملی ختم شود.

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: یکی دیگر از دستورالعمل‌های این گفت‌وگو برقراری آتش‌بس است و صحبتی از مذاکرات وجود ندارد. حماس صراحتا به این نکته اشاره می‌کند که تا زمانی که زمین‌های فلسطینیان تحت اشغال است، مذاکره‌ای برای دادن امتیارات بیشتر را انجام نمی‌دهیم ما فقط می‌خواهیم آتش‌بس برقرار بشود تا اوضاع و شرایط در سرزمین‌های اشغالی آرام‌تر بشود تا بتوانیم از این طریق به آشتی ملی دست پیدا بکنیم.

سیدافقهی در پایان گفت: رژیم صهیونیستی، آمریکا و برخی از کشور‌های عربی خوششان نمی‌آید که گروه‌های فلسطینی با هم متحد بشوند تا در مقابل حملات، تجاوز‌ها و محاصره رژیم صهیونیستی در برابر فلسطینیان مقاومت بیشتری بکنند. قطعا صلح بین گروه‌های فلسطینی به ضرر رژیم اشغالگر قدس خواهد شد؛ لذا هر وقت سران فلسطینی خواستند به صلح دست یابند به یکباره همه چیز به روال قبل بازمی‌گردد. این مذاکرات در واقع ناظر به صلح و حل مشکل فلسطین از سوی مذاکرات سیاسی نیست و نباید از این نکته به راحتی بگذریم که هیچ وقت رژیم صهیونیستی امتیازی به فلسطینی‌ها نداده و هرگز هم نمی‌خواهد امتیازی به آنان اعطا کند.

انتهای پیام/ 441

نظر شما