شناسهٔ خبر: 27586513 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

گزارشی از مراسم تشییع پیکر ضیاءالدین دری

بدرقه کارگردان «کیف انگلیسی» به خانه ابدی

ضیاءالدین دری که برای پیوند کبد به بیمارستان نمازی شیراز رفته بود بعد از گذشت یک هفته از عمل جراحی درگذشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، هفته‌ای که شروع شد برای اهالی سینما و تلویزیون هفته خوبی نبود. درگذشت عزت‌ا... انتظامی، بازیگر سینما و تلویزیون و ضیاءالدین دری نویسنده و کارگردان سریال‌های تلویزیونی، در این هفته اتفاق افتاد. از دست دادن‌هایی که هرکدام یک ضایعه عظیم برای سینمای ایران محسوب می‌شود. ضیاءالدین دری که برای پیوند کبد به بیمارستان نمازی شیراز رفته بود بعد از گذشت یک هفته از عمل جراحی درگذشت.

در مراسم تشییع پیکر ضیاءالدین دری که روز گذشته برگزار شد، مهدی فرجی مدیر پیشین شبکه یک سیما، رضا پورحسین قائم‌مقام معاون سیما، مجید زین‌العابدین مدیر شبکه یک سیما، ابراهیم حاتمی‌کیا، رضا کیانیان، علی مصفا، تینا پاکروان، فخرالدین صدیق‌شریف، حسام نواب‌صفوی، داریوش فرهنگ، ملیکا شریفی‌نیا، محمود گبرلو، اکبر رحمتی، قطب‌الدین صادقی، علی مسعودی، محمدمهدی حیدریان، امیرعلی دانایی، مریلا زارعی، مژگان ربانی، صالح میرزاآقایی و... حضور داشتند.

امیرعلی دانایی، بازیگر نقش اول سریال «کلاه پهلوی» نیز در این مراسم گفت: «برای من دری همیشه جزء اولین‌هاست چراکه کارم را با او شروع کردم و باعث ورود من به این حرفه شد و در مراسمش باید اولین نفری باشم که صحبت می‌کنم. ما یکی از مفاخرمان را از دست دادیم و فکر نمی‌کنم دیگر شبیه به او متولد شود. همین‌طور که مثل آقای حاتمی‌زاده نشد. متاسفم که او دیگر فرصت پیدا نکرد کار جدیدی بسازد در حالی که در این سال‌ها روی فیلمنامه‌های بسیاری کار کرد. گله‌مندم از اینکه چرا از مفاخرمان به درستی نگهداری نمی‌کنیم؟ اگر او نسازد چه کسی بسازد؟ در بعد کار تاریخی و معاصر کارهای زیادی ساخته شده اما تنها کارهایی که به درستی تاریخ را نشان داد. سریال‌های دری بوده که همه چیز را در کنار هم نشان می‌داد. مانند سریال سنجرخان پهلوان خشمگین در شبکه نمایش خانگی فیلمنامه کاملی داشت که نقش اولش برای من بود که نتوانست هیچ‌کدام را بسازد و اجل به او مهلت نداد.»

همچنین رضا کیانیان در بخشی دیگر از این مراسم گفت: «ببخشید که حال خوشی ندارم و همین‌جا در همین چند دقیقه به حرف‌هایی که باید می‌زدم فکر کردم. از خوبی‌ها و کارهای خوبش تعریف کنم یا اینکه چرا من که باید از او تعریف کنم چند سالی بود او را ندیده بودم! سریال «کیف انگلیسی» را کسی نمی‌تواند فراموش کند و کسی بهتر از او نمی‌توانست چنین روایتی داشته باشد. قبل از او علی حاتمی بود. امیدوارم روزی برسد که به آینده امیدوار باشیم.»

مریلا زارعی نیز به‌عنوان سخنران دیگر این مراسم گفت: «امیدوارم اشک امانم دهد تا بتوانم صحبت کنم. من سیدم، اذیتم نکنید؛ و این جمله را بارها از او شنیده بودیم. سلام سید، شما سیدید، آقایید، زائر حرم شاه‌چراغ هستید. بی‌تاب بودم تا زمانی که به مراسم تشییع نیامده بودم و دلم روشن شد. به دلیل حساسیت‌هایی که داشتید مطمئنم که الان در گوشه‌ای از این حیاط ایستاده‌اید. یادم هست که از عشق‌تان به فرزندان‌تان می‌گفتید و از اینکه چقدر آناهیتا را دوست دارید. دری همان زمان از من پرسید پدرت متولد چه ماهی است؟ گفتم تیرماه و گفت منم تیر ماهی هستم. او تحصیلکرده فرنگ بود اما عاشق زبان فارسی بود، عاشق کشور و وطنش بود و عاشق به تصویر کشیدن حقیقت بود. حقیقتی که الان گم شده است. آقای دری همه ما مسافریم البته به نوبت. به احترام این لحظه سخت برای روح او طلب آرامش و صبر دارم. به احترام مردی که سال‌ها در کشورش نوشت و خواند تا هنر این مرزوبوم تا در حد فتواهای اینستاگرامی باقی نماند، کلاه بر می‌داریم.»

سپس علی دری، فرزند ضیاءالدین دری در این مراسم گفت: «از تمامی عزیزانی که برای پدرم زحمت کشیدند، تشکر می‌کنم. دعا کنیم برای یدالله صمدی که با مشکلی مشابه مشکل پدرم گریبان گیرند هرچه زودتر خوب شوند. ما با خانواده صمدی در دوران بیماری پدر، یک خانواده شده بودیم.دو نشریه شائبه‌ای درباره روند درمانی پدرم مطرح کرده بودند که از روی بی‌اطلاعی بود. باید بگویم بیشترین همکاری از سمت وزارت بهداشت و پزشکان به ما و پدرم شد و از همین‌جا از وزارت بهداشت و کادر بیمارستان صدرای شیراز تشکر می‌کنم. خانواده سینما قبلا در همان سینما افرادی را از دست داده و خوب شدند. پدرم مستاجر سازمان صداوسیما شد و بعضی‌ها جزء خانواده ما شدند مثل آقای فرجی و دارابی. پدرم به سیاست و تاریخ علاقه‌مند بود و به درام‌های حاکم بر زندگی اشخاص فکر می‌کرد و نسبت به برخی شخصیت‌های تاریخی علاقه خاصی داشت و ذهنش منحصرا معطوف به طیف خاصی نبود. سه روز قبل از عمل پیوندش در بیمارستان یکی فوت شد، من که رسیدم دیدم پدرم دو سه ساعتی است گریه کرده و همانجا به من گفت بعد از رفتن من آبروداری کنید و از این کارها نکنید و امیدوارم دل پدر از ما شاد باشد. یادم هست آقای ضرغامی در گفت‌وگویی به پدر گفته بودند پکیجی از «کیف انگلیسی» و «کلاه پهلوی» را کنار کفنت بگذار.»

  مراسم ختم مرحوم ضیاءالدین دری پنجشنبه ساعت ۱۴ الی 15:30 در مسجد جامع شهرک غرب برقرار است.

نظر شما