شناسهٔ خبر: 27585811 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

مغرب: به طرح سازمان ملل پایبندیم

شاه مغرب بر پایبندی کشورش به طرح سازمان ملل برای پایان دادن به منازعه صحرای غربی تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس: «محمد ششم» پادشاه مغرب گفت که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل از زمان تصدی این منصب برای آغاز مذاکرات بین مغرب و جبهه پولیساریو با استناد به قطعنامه شماره ۲۴۱۴ سازمان ملل، تلاش می‌کند.

شاه مغرب همچنین از وجود انسجام بین اصول مغرب و مواضع بین‌المللی به خصوص قطعنامه‌های اخیر شورای امنیت و اتحادیه آفریقا، ابراز خرسندی کرد و گفت که «شکی نیست که نظارت بر روند سیاسی قضیه صحرای غربی تنها مختص سازمان ملل است.»

خبرگزاری اسپوتنیک با اعلام این خبر افزود که گوترش در آگوست ۲۰۱۷، «هرست کولر» رئیس‌جمهور سابق آلمان را به عنوان فرستاده سازمان ملل در صحرای غربی تعیین کرد.

«جبهه پولیساریو» به عنوان یک سازمان نظامی سیاسی از سال ۱۹۷۳ دنبال استقلال «صحرای غربی» است و از سال ۱۹۷۶ که نیرو‌های اسپانیایی از این منطقه خارج شدند، با دولت مغرب درگیر شده است.

درگیری بین دو طرف مغرب و جبهه پولیساریو از سال ۱۹۷۵ آغاز شد و پس از آن در سال ۱۹۹۱ توافقنامه‌ای درباره برقراری آتش‌بس تحت نظارت سازمان ملل امضا شد.

در حالیکه مغرب خواهان حکومت خودگردان در صحرای غربی و وجود دولت و پارلمان محلی تحت حاکمیت مغرب در این منطقه است، اما جبهه پولیساریو مخالف این طرح بوده و خواهان برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت برای صحرای غربی است.

نظر شما