شناسهٔ خبر: 27585539 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

میثم جلیله وند ,ناصر حمیدی

شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر امنیت مسافران ریلی با بکارگیری مدل سه مقطعی

عوامل بدست آمده در دو دسته اختصاصی و عمومی قرار گرفتند. عوامل احصاء شده مؤثر بر امنیت ریلی در مقطع یک 10 عامل، در مقطع دو 25 عامل و در مقطع سه 5 عامل اختصاصی و 13 عامل عمومی می باشد.

صاحب‌خبر -

چکیده مقاله:
امنیت در مسافرت ریلی حائز اهمیت بالایی است و هدف از تحقیق حاضر شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر امنیت مسافران ریلی با مدل سه مقعطی فاصله بین ورود مسافر به ایستگاه تا لحظه سوارشدن به قطار، فاصله بین سوارشدن مسافر به قطارتا لحظه خروج از قطار و فاصله بین پیاده شدن مسافر از قطار تا لحظه خروج از ایستگاه مقصد است. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اکتشافی- پیمایشی می باشد. عوامل بدست آمده در دو دسته اختصاصی و عمومی قرار گرفتند. عوامل احصاء شده مؤثر بر امنیت ریلی در مقطع یک 10 عامل، در مقطع دو 25 عامل و در مقطع سه 5 عامل اختصاصی و 13 عامل عمومی می باشد. برای شناسایی عوامل از 30 افسر ارشد مجموعه پلیس راه آهن استفاده گردید . با تکنیک دلفی فازی غربال گری انجام پذیرفته و در نتیجه 9 عامل عمومی و 17 عامل اختصاصی در سه مقطع باقی ماند. نتایج بکارگیری دی متل شبکه ای فازی دلالت بر آن دارد که مهمترین عامل در عوامل عمومی تجهیز ایستگاه ها و سالن های قطار مسافری و همچنین برخی از نقاط خطوط ریلی (مناطق جرم خیز) به سیستم دوربین مداربسته و مهمترین عامل در عوامل اختصاصی در مقطع یک تجهیز ایستگاه به دستگاه های الکترونیکی کنترل مسافرین، در مقطع دوم پیشگیری از حمله سایبری به سیستم های الکترونیکی هدایت قطار و در مقطع سوم ارتقاء ضریب حفاظت ساختمان ایستگاه راه آهن می باشند.

کلیدواژگان: امنیت ریلی، مسافر، راه آهن ، فرآیند تحلیل دیمتل - شبکه ای فازی، مدل سه مقطعی امنیت

نویسندگان:

میثم جلیله وند ,ناصر حمیدی

فصلنامه مطالعات امنیت اجتماعی - دوره اول، شماره 49, بهار 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما