شناسهٔ خبر: 27582368 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند/ گزارش مکتوب

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکزکردستان، سالهاست که دیگر خرمن نمی‌کند، کمباین هست؛ می‌گوید: راحت شده ام، خودش درو می‌کند و کاه را هم بسته بندی می‌کند و یک تا دو روز همه محصول را جمع می‌کند و خلاص. ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند/گزارش مکتوب
حرفهایم با کاک بهرام گل انداخته، کنار زمین نشسته ایم، بساط چای آتشی برپاست و استکان‌های چای در دست هردوتایمان؛ می‌پرسم محصول امسال چطور بوده؟‌
می‌گوید: شکرخدا امسال از پارسال و سال پیش‌تر بهتر بود، ۱۰ هکتار دیم کاشتم و ۲ هکتار آبی؛ محصول کشت آبی بهتر است، ولی حیف آب به قدری نیست که بتوانیم بیشتر آبی بکاریم، ولی ناشکر نیستم، امسال بارندگی خوب بود و محصول دیم هم بد نشد.‌
می‌گویم: از هر هکتار چقدر برداشتی؟ قندش را توی استکان چای فرو می‌برد و آن را به دهان می‌گذارد، چایش را جانانه هورت می‌کشد و جواب می‌دهد: اگر چشمت شور نباشد هر هکتار ۲ تن دیم برداشتم و آبی هم به ۶ تن می‌رشد.‌
می‌پرسم: فروشش چطور بود؟ جرعه آخر چای داغش را سر می‌کشد و می‌گوید: امسال دولت از پارسال بهتر خرید، پارسال که دلال و واسطه زحمتم را به باد دادند؛ امروز روز آخر برداشت است، تا الان هرچه برداشت کرده ام را به تعاون روستایی فروخته ام. می‌گویند امروز و فردا نصف پولم را به حسابم می‌ریزند. هم ولایتی‌هایی که همین اول هفته برداشتشان تمام شده، تا الان نصف پولشان را گرفته اند.
خوشحال است، من هم از رضایتی که در لابه لای چین و چروک‌های صورتش می‌توان یافت، حالم خوب است.
او یکی از ۸۲ هزار کشاورزی است که امسال در وسعت ۵۵۰ هزار هکتار در استان گندم کاشته اند.
سخاوت آسمان خوب بود و زمین هم بخیل نبود، بیشتر زراعت کاران که گندم کاشته اند راضی اند؛ از دشت‌های قروه و دهگلان گرفته تا کامیاران و دیواندره و حتی سقز؛ دیواندره ای‌ها آخرین کشاورزانی هستند که محصولشان را درو می‌کنند، خرید امسال گندم رکورد زده و از ۹۵۰ هزار تن گذشته است.
این را مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی دولتی کردستان می‌گوید و ذوق زده ادامه می‌دهد: کشاورزان کردستان گل کاشته اند.
آقای جمال صالحی ادامه می‌دهد: رتبه دوم کشور در خرید تضمینی گندم را امسال کردستانی‌ها به دست آورده اند.
سهم سرزمینی کردستان از مساحت کشور کمی کمتر از ۲ درصد است و فقط در دشت‌های شمال شرقی و شمال استان امکان کشت گندم است و سهم کشاورزان کردستانی از هشت درصد منابع آبی کشور که در این استان جاری است ویا سرچشمه می‌گیرد، فقط ۱۲ درصد زمین کشاورزی آبی است که بخش اندکی از آن معادل ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل و بخش بیشترش را ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد گندم دیم می‌کارند.
سهم آسمان در کمیت تولید، از مدیریت جهاد کشاورزی بیشتر است.
آمار سه سال گذشته تولید گندم نشان می‌دهد که هر سال بارش خوب بوده، برداشت هم خوب‌تر شده و سال‌های کم بارش محصول هم خوب نبوده است.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی می‌گوید: متوسط برداشت در زمین‌های دیم هزار و ۴۰۰ کیلوگرم و در زمین‌های آبی پنج هزار کیلوگرم است.
آقای محمدصالح احمدی درباره میزان برداشت امسال گندم از مزارع استان هم می‌گیود: برداشت تا اوایل شهریور ادامه دارد، ولی پیش بینی امسال ما که بیش از یک میلیون تن گندم بود، محقق شده است.
پارسال ۶۵۰ هزارتن گندم از مزارع کردستان برداشت شد که علت اصلی کمبود برداشت، کمی بارش‌ها و نامنظمی آن در فصول آبی، تاخیر در بارندگی‌های پاییزه و سرمای شدید زمستانی بود.
سال ۹۵ هم ۸۵۶ هزارتن گندم خریداری شد که میزان بارش‌ها و نظم آن موجب این میزان برداشت شده بود.
به نظر می‌رسد نگاه کشاورزان هنوز هم باید به آسمان باشد تا امیدشان به اقدامات مدیریتی مزرعه، چرا که هر چه سخاوت آسمان و زمین و رفاقت طبیعت با آن‌ها بیشتر باشد، دستشان از محصول پرتر است تا اینکه امیدی به شیوه‌های علمی مدیریت جهاد کشاورزی در مزرعه داشته باشند.
ظرفیتی برای ذخیره سازی این همه محصول نداریم.
از مزرعه کاک بهرام که بر می‌گردم، در هر آبادی و بخشی هر جایی سوله یا حتی زمین مسطح و فضای بازی بوده، گندم‌ها را روی هم انباشته اند.
در کردستان ظرفیت ذخیره سازی مناسب گندم در حد ۶۰۰ هزارتن وجود دارد و بقیه گندم‌ها در مراکز خرید تعاون روستایی، سیلو‌ها و انبار‌های روباز نگهداری می‌شود.
قراراست بخش خصوصی به کمک دولت بیاید و سیلو بسازد که آن هم با قیمت این روز‌های ارز و شرایط بازار چندان امیدبخش به نظر نمی‌رسد.
دسته‌ای پرنده روی گندم‌های انبارشده در کنار آبادی نشسته اند و روزی خودشان را از دسترنج کشاورزان و گندم کیلویی هزار و ۳۰۰ تومان که دولت پولش را داده، می‌خورند.
ناوگان برداشت و اشکالاتی که دارد در کنار ناوگان غیرتخصصی حمل گندم و نحوه انبار آن تا به سیلو سپرده شود، عددی حدود ۱۰ درصد محصول را تلف می‌کند البته این رقم خوشبینانه است و اگر همین ۱۰ درصد را هم بپذیریم، برای محصول امسال کردستانی‌ها حدود ۱۰۰ تن است که قیمت آن می‌شود حدود ۱۳۰ میلیون تومان؛ و اگر همین ۱۰ درصد را برای کشور فرض کنیم این رقم حدود یک میلیون تن می‌شود و قیمت آن را ... شما حساب کنید؟!
از ۹۵۰ هزارتن محصول استان حدود ۶۰۰ هزار تن آن در استان ذخیره می‌شود که این میزان شامل ۴۰۰ هزار تن در سیلو‌ها و مراکز دولتی به صورت بلند مدت و حدود ۲۰۰ هزار تن نیز در کارخانه‌های آرد بخش خصوصی است، مازاد گندم تولیدی به استان‌های دیگر می‌رود.
غروب شده است و خورشید پشت گندمزار‌های خالی از گندم، رخ پنهان می‌کند و من به سنندج می‌رسم.
به این فکر هستم که هرجا بر سر هر سفره‌ای مهمان باشیم، میهمان زحمت کشاورزانیم و سخاوت طبیعت!
نویسنده: ژیلا امامی

نظر شما