شناسهٔ خبر: 27581648 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

معضل انباشت زباله جفا در حق شهروندان مریوانی است

به گزارش روابط عمومی فرمانداری مریوان امیر قادری روز دوشنبه در جلسه کارگروه پسماند این شهرستان اظهار داشت: جفایی که امروزه در حق مردم مریوان شده بسیار تلخ است

صاحب‌خبر - به گزارش روابط عمومی فرمانداری مریوان امیر قادری روز دوشنبه در جلسه کارگروه پسماند این شهرستان اظهار داشت: جفایی که امروزه در حق مردم مریوان شده بسیار تلخ است و همه در قبال آن مسئول هستیم.
وی افزود: علاوه بر اینکه در آموزش و فرهنگ سازی مشکل داریم و زیرساخت ها هم دارای معضلاتی است، با توجه به وضعیت جغرافیایی مریوان در راستای ایجاد کارخانه بازیافت نیز چالش های متعددی وجود دارد.
قادری تاکید کرد: مشکل زباله مریوان باید هر چه سریعتر رفع و تا ایجاد کارخانه پسماند و با جلب اعتماد اهالی روستای عصر آباد، دفن بهداشتی زباله ها به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد.
وی یادآور شد: پیشتر زباله های مریوان در سایت روستای عصرآباد تلنبار شده و به صورت غیر بهداشتی دفع می شد که این مساله منجر به بروز اعتراض به حق اهالی این روستا شد.
معاون عمرانی استاندار کردستان اضافه کرد: کمک های لازم از جانب استانداری در خصوص رفع معضل زباله های مریوان انجام می شود.
مدیرکل امور شهری استانداری کردستان نیز در این جلسه گفت: استانداری هفت میلیارد ریال اعتبار در زمان شهردار سابق به این مدیریت برای کنترل شیرابه و فنس کشی و دفع بهداشتی اختصاص داده ولی اقدامی در این ارتباط صورت نگرفته است.
جمشید اسدی اظهار داشت: هم اکنون نقاط مختلف سایت شارانی نیز برای دفن بهداشتی زباله این شهرستان مورد بررسی قرار گرفته و مقرر شده شهرداری نسبت به تملک این ملک اقدام کند.
فرماندار مریوان هم در این جلسه با اشاره به اینکه دپوی زباله ها جفا در حق مردم است و این معضل باید بسرعت برطرف شود، گفت: مشکلات ناشی از عدم دپوی بهداشتی زباله های شهر در سایت عصرآباد باعث ایجاد معضل کنونی شده است.
محمد شفیعی با اشاره به اینکه عدم اجرای تعهدات بخش خصوصی مبنی بر احداث کارخانه علت اصلی این معضل است، اضافه کرد: از نزدیک با مردم روستای عصرآباد مذاکره صورت گرفته و برای رفع نگرانی ها نیز فعالیت های خوبی انجام شده است.
وی افزود: از سوی معاونت امور عمرانی استانداری کردستان باید اعتبارات لازم برای این امر در اختیار مسئولان شهرستانی قرار گیرد و انجمن های مردمی نیز پای کار بیایند.
شفیعی یادآور شد: انتظار می رود برای انجام فعالیت های عملی ساماندهی زباله ها دستگاه هایی از سوی استانداری مامور شوند، اتاق فکر از سوی انجمن های مردم نهاد تشکیل شود و اعضای شوراهای شهر نیز در جلسات حضور داشته باشند.
شهردار مریوان هم در این جلسه گفت: مشکل زباله های مریوان مربوط به سال های گذشته است که در طول چند سال اخیر به عنوان یک معضل اجتماعی در آمده و هشت روز است که شهرداری نتوانسته زباله های شهر را جمع آوری و دپو کند.
جمال شریفی اظهار داشت: بیشتر از یک هزار و 500 تن زباله در پارکینگ شهرداری دپو شده که با وجود فعالیت های گندزدایی از سوی پرسنل شهرداری، بوی تعفن کل شهر را فرا گرفته است.
وی با اشاره به اینکه باید به صورت اضطراری برای تخلیه زباله های کنونی شهر مریوان تصمیم گیری شود، افزود: وظیفه مکان یابی برای این مساله بر عهده اداراتی همچون محیط زیست، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی است.
شریفی تاکید کرد: شهرداری مریوان در امر جمع‌آوری و دپوی زباله ها هیچ مشکلی ندارد لذا از ادارات مربوطه انتظار می رود که مکانی برای دپوی موقتی زباله ها انتخاب کرده و تا ایجاد کارخانه بازیافت که چند ماه احداث ان طول می کشد، معضل کنونی بر طرف شو.
به گزارش ایرنا، مکان دفن زباله های شهری مریوان در نزدیکی روستای عصرآباد قرار دارد و شهرداری بخاطر مخالفت اهالی این روستا و تبعات منفی دفن زباله در این مکان، دیگر حاضر نیست زباله ها را در آنجا جمع و دفن کند.
روستای عصرآباد مریوان در نزدیکی محل دفن زباله قرار دارد و اهالی این روستا موافق دفن زباله در این مکان نیستند ضمن اینکه بهار سال گذشته هم با ممانعت اهالی این روستا تنشی میان مردم و نیروهای شهرداری ایجاد شده بود.
اگر این مشکل جدی در زودترین زمان حل نشود می رود تا به بحرانی برای این شهر گردشگر پذیر تبدیل شود که در ابتدا می تواند به بحران بهداشتی و زیست محیطی و بعدها اجتماعی و امنیتی تبدیل شود.
3034/9102
انتهای پیام

نظر شما