شناسهٔ خبر: 27579174 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

‌برخورد شدید با سایت‌های تاریخی فروش صنایع‌دستی غیرایرانی

R41405/P1377/S6,75/CT11

معاون صنایع‌دستی کشور با بیان اینکه همدان استانی مهم و استراتژیک در حوزه صنایع‌دستی است، گفت: ظرفیت‌های بی‌نظیر همدان در حوزه صنایع‌دستی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و دقت بیشتر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، پویا محمودیان عصر امروز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی همدان با اشاره به اینکه بهار امسال را خانواده صنایع‌دستی کشور متفاوت آغاز کرد، اظهار داشت: برگزاری بازارچه‌های صنایع‌دستی در کلیه استان‌های کشور همزمان با آغاز سال 97 سال حمایت از تولیدات داخلی، بهار خوبی در حوزه صنایع‌دستی بود.

وی با بیان اینکه بازارچه‌های نوروزی صنایع‌دستی بزرگترین‌ رخداد خرده‌فروشی در زمینه صنایع‌دستی است، افزود: امسال میزان فروش این بازارچه‌ها در سراسر کشور 62 میلیارد تومان بود که شاهد افزایش 49 درصدی فروش محصولات بودیم.

محمودیان با تأکید بر اینکه استان همدان در فروش تولیدات در بازارچه‌های صنایع‌دستی صدرنشین بود، تصریح کرد: سهم استان همدان از 62 میلیارد تومان فروش بازارچه‌های صنایع‌دستی کشور در نوروز امسال بیش از 8 میلیارد تومان فروش قطعی بود.

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه در کنار رویداد همدان پایتخت گردشگری آسیا برگزاری و افتتاح نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی همدان بسیار حائز بوده است، بیان کرد: لالجین شهر جهانی سفال، ملایر شهر ملی مبل و منبت، تویسرکان دارای نشان جغرافیایی مبل و منبت و غیره نشان دهنده ظرفیت‌های بی‌نظیر همدان است که می‌طلبد برنامه‌ریزی دقیق‌تر و دقت بیشتری در این حوزه داشته باشیم.

محمودیان صادرات صنایع‌دستی کشور در سال گذشته را با توجه به آمار رسمی گمرکات جمهوری اسلامی ایران بیش از 281 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: همدان هفتمین استان دارای بیشترین صادرات در حوزه صنایع‌دستی بود که امیدواریم جایگاه استان همدان به ویژه در حوزه صادرات بهتر شده و ارتقاع یابد. 

وی با تأکید بر اینکه لالجین شهر جهانی سفال یکی از ظرفیت‌های صنایع‌دستی همدان و ایران و بسیار حائز اهمیت است، عنوان کرد: بر اساس ظرفیت‌های این شهر امیدواریم بتوانیم در آینده‌ای نه چندان دور اجلاس شهرداران شهرهای جهانی صنایع‌دستی جهان را در همدان و به میزبانی لالجین برگزار کنیم که این موضوع نیازمند عزم، اراده و همت مدیران شهری است تا همراه با هم در راستای ارتقای جایگاه صنایع‌دستی همدان قدم برداشته و بتوانیم لالجین را به عنوان شهر جهانی سفال حفظ کنیم. 

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه ممنوعیت ورود صنایع‌دستی غیرایرانی به کشور با هدف ساماندهی بازار و اختصاص سهم بیشتری از بازار داخلی به صنعتگران و هنرمندان داخلی از دیگر اتفاقات خوش بهار امسال برای حوزه صنایع‌دستی بود، تأکید کرد: امیدواریم در بازرسی‌ها نه تنها در لالجین بلکه در هیچ کدام از فروشگاه‌های صنایع‌دستی همدان نشانی از صنایع‌دستی غیرایرانی نباشد و در این راستا سختگیرانه اقدام می‌کنیم. 

محمودیان با بیان اینکه براساس نامه ارسالی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور به کلیه سایت‌های تاریخی، فروش هرگونه صنایع‌دستی غیرایرانی در این سایت‌ها اقدامی غیرقانونی است، ابراز کرد: با متخلفان در این حوزه به شدت برخورد می‌شود. 

وی با تأکید بر اینکه افزایش 66.3 درصدی صادرات صنایع‌دستی در دو ماهه  امسال اتفاق خوش دیگری در حوزه صنایع‌دستی کشور بود، اظهار داشت: تفاهم‌نامه‌ای با صندوق توسعه روستایی و عشایری کشور منعقد شد و به نحوی مشکل بیمه روستائیان و دغدغه کسانی که در روستاها مشغول تولید صنایع‌دستی بودند برطرف شد و امیدواریم تا پایان شهریورماه دیگر فعالان حوزه صنایع‌دستی خبرهای خوشی را در زمینه بیمه بشنوند.

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه تلاش بسیاری شد که همزمان با رویداد همدان 2018 خانه ایرانی همدان نیز افتتاح شود ضمن اینکه در تبریز خانه ایرانی همزمان با رویداد تبریز 2018 افتتاح شد، افزود: سعی می‌کنیم خانه ایرانی که در همدان نشان دهنده ظرفیت و قدرت هنرمندان همدانی است را در آینده راه‌اندازی کنیم.

محمودیان از افتتاح بزرگترین رخداد تجاری کشور در زمینه صنایع‌دستی در چند روز آینده خبر داد و گفت: در نمایشگاه ملی صنایع‌دستی، شهر جهانی سفال لالجین و همدان در فضایی متفاوت خود را نشان می‌دهند.

وی با بیان اینکه همدان استانی بسیار مهم و استراتژیک در حوزه صنایع‌دستی است، تأکید کرد: در برنامه‌های در نظر گرفته شده، همدان جز استان‌هایی است که شاهد اتفاقات خوشی خواهد بود.

انتهای پیام/ش

نظر شما