شناسهٔ خبر: 27578949 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

مردم خوزستان دعای روحبخش عرفه را زمزمه کردند

به گزارش ایرنا دعای پرفیض عرفه منسوب به امام حسین(ع) همزمان با روز عرفه، بعدازظهر روز سه شنبه در مساجد ،حسینیه ها، بقاع متبرکه و امامزادگان شاخص خوزستان با

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا دعای پرفیض عرفه منسوب به امام حسین(ع) همزمان با روز عرفه، بعدازظهر روز سه شنبه در مساجد ،حسینیه ها، بقاع متبرکه و امامزادگان شاخص خوزستان با حضور مردم خداجوی این استان برگزار شد.
اگرچه امسال نیز همانند سال های گذشته عاشقان بسیاری در آرزوی حضور در سرزمین وحی ماندند اما با چشمانی ملتمس و اشکبار ندای بخشش و استغفار سر دادند تا روح را تازه و نفس را صیقل دهند. بندگان با چشمانی گریان و قلبی آرام دستان خود را به آسمان برده و با تمام وجود دعا کردند.
دراین آیین باشکوه و روحانی شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با تاسی از سالار شهیدان ، عاشقانه با معبود خود راز و نیاز کردند. مرد و زن، پیر و جوان با حجاج بیت ا... الحرام در صحرای عرفه هم نوا شده و با قرائت دعای عرفه به درگاه خالق یکتا استغفار کردند. حضور گسترده جوانان و نوجوانان به این آیین معنوی جلوه دیگری داده و عشق و ارادت این قشر به شعائر دینی را به نمایش گذشته بود.
روز عرفه روزی است که خدای سبحان بندگان خود را به عبادت و اطاعت خویش فرا می خواند و خوان کرم و احسان و لطف خود را برای آنان می گسترده و درهای مغفرت و بخشش و رحمتش را بر روی آنان می گشاید.
در این روز حجاج بیت ا... الحرام با وقوف در صحرای عرفات با خدای خویش به مناجات می پردازند و دعای عرفه امام حسین(ع) را قرائت می کنند.
دعای عرفه در حرم سبزقبا در دزفول ، مقام صاحب الزمان(عج) شوشتر ، امامزاده حیدر بهبهان، امامزاده عبدا...هندیجان ، حرم دانیال نبی(ع) شوش و علی ابن مهزیار اهوازی و همچنین معراج شهدا، مصلای مهدیه، مصلای کوت عبدا...، مسجد گلزار شهدای اهواز و برخی مساجد با حضور مردم مومن و محبان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) برگزار شد.
همچنین این دعای پرفیض در بسیاری از مساجد و مناطق و روستاهای مرزی خوزستان از جمله شلمچه به صورت مردمی و خودجوش برپا شد.
دعای عرفه جزو دعاهای منتسب به امام حسین(ع) به شمار می رود. این دعا در سال شهادت ایشان و پیش از واقعه کربلا، جاری و تا به امروز نیز مرسوم بوده است و پذیرش خطا، ادب و مراتب معرفت در هنگام دعا، خداشناسی، خودشناسی و مراتب عرفان را به انسان آموزش می دهد که برای درک بهتر از روز عرفه و مقام والای آن، باید اندک تامل در دعای عرفه کرد.
از روایت ها و دعاهای اهل‌بیت(ع) آنچه در این روز به دست می‌آید نشانگر آن است که پروردگار هستی این هنگامه را برای مناجات خود انتخاب کرده و نعمت‌های مادی و معنوی خود را در عرفه بر بندگانش ارزانی داشته است.
گفته می شود عرفه و عرفات روز و مکانی مقدس هستند که از حضرت آدم (ع) که در آن مکان توبه کرد و ابراهیم خلیل الرحمان(ع) که در جوار خانه تازه ساخته شده کعبه راز و نیاز فرمود، مقدس و منزه است زیرا پیامبر اکرم (ص) بر امت خود از این روز و از این مکان سخن هایی گفته که امید به خدا و پذیرش توبه را پر رنگ تر کرده و امام حسین(ع) در این روز و در آن صحرا، فریاد عدالت خواهی و غربت خود را در میان اهل زمین با بهترین کلمات به سوی پروردگار بی همتا فرستاده است.
برای این روز اعمالی ذکر شده است که غسل و زیارت امام حسین (ع) از هزار حج و هزار عمره و جهاد بالاتر است.
9887/ 6037
انتهای پیام

نظر شما