شناسهٔ خبر: 27578364 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور:

تشکیل 222 پرونده در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز/350 شهید در راه مبارزه با کالای قاچاق در کشور

سردار "علی مویدی " از 11هزارمیلیارد تومان تشکیل پرونده در ارتباط با قاچاق سازمان یافته خبرداد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنااز لرستان ؛سردار مویدی  که روز سه شنبه در نشست با اصحاب رسانه سخن می گفت با بیان این مطلب اظهار کرد: 222 پرونده در راستای تمرکز سازمان یافتگی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ارزش 110 هزار میلیارد ریال در سه سال گذشته تشکیل شد.

او افزود:این پرونده ها توسط نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات کشف و بیش از 10 هزار میلیارد آن به خزانه واریز شد.

به گفته سردار مویدی در سه سال گذشته یک هزار و 110 شعبه ویژه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در قوه قضاییه و تعزیرات حکومتی در کشور تشکیل شد.

او ضمن اشاره به کاهش 70 درصدی رسیدگی به پرونده‌ها،تصریح کرد: در گذشته برای رسیدگی به پرونده‌ها 6 ماه زمان نیاز بود که اکنون در قوه قضاییه ٧٥ روز و در تعزیرات حکومتی ٦١ روز است.

سردار مویدی بیان کرد:تشکیل پرونده های مبارزه با قاچاق کالا و ارز 17 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

اودر ادامه با اشاره  به 350 شهید در راه مبارزه با کالای قاچاق در کشور خاطر نشان کرد: اگرچه شهدای مبارزه با کالای قاچاق نسبت به شهدای مواد مخدر کمتر است اما کشور با ابر چالشی با نام قاچاق کالا روبرو است که بخشی از آن داخلی و بخش دیگر آن برون مرزی بوده که خارج از اراده ما است.

سردارمویدی ادامه داد: دشمن از هر طریقی که بتواند به کشور ضربه می‌زند و ما تاکنون موفق به عبور از آن شده ایم.

او با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی کنونی کشور باعث شد که متوجه شویم از چه نواحی ضربه میخوریم فگفت: در عرصه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در چهار دهه اخیر رویکرد مقابله‌ای داشته‌ایم که اگر رویکرد پیشگیرانه را اعمال می کردیم تاکنون اثرات آن کاهش یافته بود.

سردار مویدی همچنین  از صرف هزینه  بیش از 500 میلیارد تومان در راستای راه اندازی سامانه های مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبرداد وافزود:  اکنون 30سامانه در این راستا  فعال است.

او  از تصویب آیین نامه "کول بری " طی سال جاری خبرداد وتصریح کرد: خلا قوانین دست و پا گیر برای اثبات قاچاق بودن کالا در مرزها را برطرف کرده ایم وتعیین تکلیف اموال بلاتکلیف، ساماندهی کوله بران، تصویب ساختار سازمان ستاد، تعیین و تکلیف قوانین دست و پاگیر قاچاق برای قضات ر از اهداف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده است.

سردار مویدی یادآورشد: یک شفاف سازی در جهت محیط پیرامونی مسئولان و کارگزاران نظام به وجود آمده که نسبت به گذشته شرایط بهتر شده است.

او افزود: شاید در گذشته حاشیه امنی وجود داشت اما امروزه این حاشیه امن دیگر وجود ندارد و شرایط در بحث آقازاده ها در حوزه اقتصاد پنهان بهتر شده، مواردی جزئی وجود دارد که مسئولان در حال رسیدگی هستند.

سردار مویدی با اشاره به فرمان  مقام معظم رهبری فرمان مبنی برتشکیل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطر نشان کرد: در سال 92 بین دولت و مجلس همدلی و همراهی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری ایجاد شد.

او ادامه داد:  سال 94 قانون خاص مبارزه با قاچاق کالا با رویکرد پیشگیرانه ابلاغ شد واز این زمان  تا کنون زیربناها و زیرساخت ها نیز در کشور ایجادکردیم .

به گفته مویدی سیاست های اشتباه ارزی در گذشته ما را به این روز کشانده است و اگر با نگاه دانش محور در کشور به آن می پرداختیم این موضوع شکل نمی‌گرفت.

او گفت: اکنون همه به فهم مشترک رسیده اند که در رابطه با ارز باید سیاست خاصی داشته باشیم که در حال رخ دادن است متاسفانه در کشور با سکه و ارز به صورت کالا نگاه می شود باید این دید تغییر کند.

سردار مویدی تاکید کرد: باید تعصب خاصی نسبت به استفاده و حمایت از کالای ایرانی در کشور ایجاد شود و از رسانه ملی گله‌مند هستیم چرا که باید تنفر افکار عمومی را نسبت به استفاده از کالای خارجی ایجاد کند.

او  با تاکید برلزوم اقدام پیشگیرانه در خصوص مبارزه با قاچاق کالا وارز گفت: در چهاردهه گذشته با رویکرد مقابله ای برخورد کرده ایم و کمتر رویکرد پیشگیرانه وزیربنایی و ایجابی  به کاربرده ایم.

 

 

 

نظر شما