شناسهٔ خبر: 27577906 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شاتا | لینک خبر

جلسه شورای سیاست گذاری "چهاردهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی" برگزار شد

نشست شورای سیاست گذاری "چهاردهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی"با حضور منصور معظمی، رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، ابوالفضل کیانی بختیاری، مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی و دیگر اعضای این شورا برگزار شد.

صاحب‌خبر -

در این نشست، منصور معظمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن خیر مقدم به اعضای این شورا، تصریح کرد: امید است؛ عملکرد این کنفرانس تا به امروز مورد رضایت قرار گرفته باشد، 14 سال از برگزاری کنفرانس توسعه منابع انسانی می گذرد و در سال جاری نیز متولیان این کنفرانس از چند ماه گذشته فعالیتی را در این خصوص آغاز کرده اند که گزارش آن ارائه خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: هر چند از زمان انقلاب تا به امروز سختی های زیادی را تحمل کرده ایم. با این حال، سال 97 سال خاصی است که شروع تحریم ها و آثار و تبعات آن را شاهد هستیم و با اجرای موج دوم تحریم ها شرایط سخت تری را پیش رو خواهیم داشت، بنابراین باید با هماهنگی بیشتری همکاری کنیم تا بتوانیم از این شرایط دشوار عبور کنیم. در واقع، در شرایط کنونی باید این نکته را مد نظر قرار داد که چگونه با مردم رفتار کنیم، آنان را در جریان اقدامات قرار دهیم و حمایتشان را کسب کنیم که در این زمینه اهمیت توجه به منابع انسانی و تجلی کرامت انسانی می تواند موثر باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت با بیان اینکه تصمیمات جمعی را سرلوحه عمل برای اجرای هر چه بهتر این کنفرانس قرار خواهیم داد، گفت: نظر شخصی بنده این است که در اینگونه کنفرانس ها باید موضوعاتی مطرح شود که به مسئولین اجرایی کمک شود.

معظمی با بیان این نکته که بدون خدشه به وجه علمی کنفرانس باید راه حل های کاربردی در اختیار مسیولین نظام قرار داد، اظهار کرد: امیدواریم؛ با همراهی یکدیگر مشکلات و موانع را از پیش رو برداریم و این کنفرانس را پربار تر، غنی تر و کاربردی تر اجرا کنیم.

در ادامه این نشست، ابوالفضل کیانی بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، ضمن تشکر از حضور معاونین ارشد منابع انسانی، اعضای هیات مدیره سازمان مدیریت صنعتی و معاونین وزارت خانه ها و رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اظهار داشت: چهاردهمین "کنفرانس توسعه منابع انسانی" با هدف توانمندی سازی حوزه منابع انسانی ، تبادل تجارب مفید و فرهنگ سازی در این حوزه مد نظر قرار گرفته است و نتایج قابل قبولی براساس نظر سنجی های موجود از کنفرانس های قبلی استخراج شده است.

وی با اشاره به اینکه بالاترین رکن این کنفرانس شورای سیاست گذاری کنفرانس است، گفت: بعد از شورای سیاست گذاری رییس کنفرانس و شورای راهبری بالاترین مرجع خواهند بود که شورای راهبری متشکل از دو کمیته علمی و اجرایی و اطلاع رسانی است. دبیری کمیته علمی را خانم نسرین جزنی و ریاست کمیته اجرایی را آقای بذلی به عهده دارند.

کیانی بختیاری در ادامه، گفت: تعداد تجربیات دریافت شده از سیزدهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی 123 مورد و تعداد مقالات 210 مورد بوده است. همچنین، 54 جلسه کارشناسی در سطوح مختلف و 1577 نفر ساعت کار کارشناسی انجام شده است.

وی افزود: تعداد شرکت کنندگان در سیزدهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی از بخش خصوص 68 درصد و از بخش دولتی 32 درصد بوده است و بیشترین ثبت نام از سوی شهرداری تهران با تعداد 139 مورد بوده است.

مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی اظهار کرد: در سیزدهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی تعداد مقالات رشد 40 درصدی و تجارب بین المللی نسبت به کنفرانس قبل 60 درصد رشد را نشان می دهد. همچنین برنامه های جنبی کاربردی ومتنوعی در حاشیه کنفرانس نظیر ایستگاه نوآوری و ایستگاه خلاقانه، برای اولین بار در نظر گرفته شده بود که در چهاردهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی نیز این برنامه ها مد نظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در سیزدهمین کنفرانس علاوه بر اجرای تئاتر سازمانی و برپایی کلینیک تخصصی شاهد رشد ۲۳ درصدی نرخ مشارکت بنگاه های اقتصادی خصوصی و رشد 12 درصدی مشارکت بانوان و همچنین رشد 14 درصدی حضور مدیران ارشد و برگزاری جلسات شبیه سازی برای ارائه کنندگان بودیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تصریح کرد: حامیان مالی و معنوی سیزدهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی سامان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، بانک ها و سایر سازمان ها از جمله گروه های خودرو سازی ایران خودرو و سایپا بوده اند.

وی با اشاره به چهاردهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی گفت: پوستر این کنفرانس تهیه شده است و اطلاع رسانی های لازم صورت پذیرفته است و ازجمله گام هایی که تاکنون برای این کنفرانس برداشته شده است تشکیل کمیته علمی بوده که در جلسات آن محور های پیشنهادی مورد تبادل نظر قرار گرفته است.

وی افزود: موضوعات دانش بنیان و نوآورانه در این کنفرانس در نظر گرفته شده است و افزون بر آن یک گردهمایی در هتل آزادی با حضور مدیران منابع انسانی تشکیل شد همچنین چالش های مدیریت منابع انسانی در همایش عرصه یادگیری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کیانی بختیاری تصریح کرد: در خصوص چهاردهمین کنفرانس، مذاکره با چندین شرکت بین المللی در دستور کار قرار گرفت و به نتایج خوبی دست یافتیم.

رئیس چهاردهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی خاطر نشان کرد: چهاردهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی در روزهای 13 و 14 آذر برگزار می شود که روز نخست در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما با سخنرانی های مقامات و سیاستگذاران، سخنرانی های کلیدی، اهدای جایزه تعالی منابع انسانی، مقالات منتخب و همچنین سخنرانی های بین المللی همراه خواهد بود ؛ و روز دوم این کنفرانس در ساختمان شماره 2 سازمان مدیریت صنعتی و با برگزاری کارگاه های تخصصی منابع انسانی، ارائه تجارب داخلی و بین المللی، نمایشگاه حرفه ای، کلینیک تخصصی و ایستگاه نوآوری مد نظر قرار گرفته است.

وی به ترکیب اعضا شورای سیاستگذاری اشاره کرد و گفت: اعضا این شورا مرکب از معاونین منابع انسانی وزارتخانه ها، روسا ، دبیران کمیسیون های مرتبط با مدیریت منابع انسانی، معاونین منابع انسانی شرکت ها و سازمان های بزرگ کشور، مدیران برخی از سازمان ها و شرکت های بین المللی، صاحبنظران و بر خی از اساتید حوزه مدیریت منابع انسانی هستند.

وی تصریح کرد: تم های مصوب کمیته علمی امید، باور، اعتماد و جوانگرایی پیش شرط تحول و سرمایه های انسانی، عامل رشد و پویایی است.

در ادامه نسرین جزنی، دبیر کمیته علمی چهاردهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی به مباحث مطروحه در کمیته علمی این کنفرانس اشاره کرد و گفت: نخستین موضوع مطرح شده در کمیته این بود که کنفرانس باید دارای تم باشد؛ نخست "سرمایه های انسانی، عامل رشد و پویایی" مطرح شد و سپس "امید، باور، اعتماد و جوانگرایی، پیش شرط تحول" مد نظر قرار گرفت.

وی افزود: برای رسیدن به مفهوم اصلی تم کنفرانس، نشست هم اندیشی متشکل از مدیران منابع انسانی و بخش های خصوصی و دولتی برگزار شد و نقطه نظرات هر یک از اعضا مورد بررسی قرار گرفت همچنین در بیستمین همایش عرصه یادگیری که در مشهد مقدس برگزار شد، نقطه نظراتی در این خصوص مطرح و در نهایت محورهای مد نظر که حاصل 100 نفر ساعت در کمیته علمی و 56 نفر ساعت در کمیته راهبری و همچنین 80 نفرساعت در کمیته اجرایی بود، که به صورت پیشنهاد در این جلسه مطرح شد.

دبیر کمیته علمی چهاردهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی با تاکید براینکه در دنیای پیشرفته امروزی مدیران منابع انسانی به عنوان شریک استراتژیک سازمان ها تلقی می شوند، گفت: نقش مدیران منابع انسانی در فرهنگ سازی و حمایت از تولید ملی باکیفیت دغدغه تمامی سازمان ها است.

جزنی با اشاره به اینکه از سال 82 افتخار حضور در تمامی کنفرانس های توسعه مانبع انسانی را داشته ام ، بیان کرد: "نقش مدیران منابع انسانی در مدیریت تنوع با تاکید بر تفاوت نسل ها"، "نهادینه کردن اخلاق حرفه ای"، "مسئولیت اجتماعی"، "رویارویی با موج انقلاب صنعتی چهارم"، "مدیریت باور، امید و اعتقاد"، "شکل گیری ساختارهای دانش بنیان و استارت آپ ها"، "ارتقا برند منابع انسانی"، "نوآوری و حفظ و توسعه استعداد ها"، "جوانگرایی دولت" و "مشارکت هر چه بیشتر زنان" از مصوبات کمیته علمی است که نخستین بار است که در این جلسه مطرح می شود تا بنابر نظر جمع تغییرات لازم اعمال شود.

در ادامه هر یک از اعضای شورای سیاستگذاری نظرات خود را درباره محورهای پیشنهادی چهاردهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی بیان کردند که به شرح زیر اعلام می گردد:

-باید نگاهی به وضع موجود کشور در حوزه مدیریت منابع انسانی داشته باشیم و براساس آن برنامه ای را برای کل کشور تدوین کرد. به عنوان نمونه سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) ،که بر بخش صنعت متمرکز است باید راهبردی را به مدیران منابع انسانی کل کشور ارائه دهد، این در حالی است که هم اکنون خلا این راهبرد احساس می شود و انتظار می رود، چالش های بخش صنعت با رویکرد توجه به منابع انسانی شناسایی شود.

- در نگاه کلی، محورهای پیشنهادی کنفرانس جامع و کامل بود و باید به نوسازی و جوانگرایی دولت توجه بیشتری شود همچنین زمینه سازی برای توجه به بهره وری و ارتقا کارمدی مورد توجه قرار گیرد.

- هر یک از موضوعات پیشنهادی کنفرانس، می تواند یک همایش مستقل را در برگیرد. بنابراین می توان در این کنفرانس بیشترین تمرکز را روی موارد جزیی قرار داد و کنفرانس را به سمتی هدایت کرد که در مجامع اجرایی از آن استفاده شود.

-دو بعد بین المللی و استفاده از تجربیات دو موضوع مهم است و باید از بخش های دولتی و خصوصی درخواست شود که اینگونه مباحث را جدی تر دنبال کنند و زمانی که موضوعی به عنوان موضوع روز مطرح می شود، از تجربیات این مدیران با سابقه استفاده شود.

-در کشور با پدیده مهمی در حوزه منابع انسانی مواجه هستیم و آن کاهش قدرت خرید کارکنان دولتی و بخش خصوصی است، در حال حاضر در تمامی شهرداری ها 8.5 درصد افزایش حقوق را شاهد بوده ایم. این در حالی است که قدرت خرید مسئولین و کارکنان شهرداری 70 درصد کاهش یافته است. نیازمند، مشارکت تمامی اعضای کنفرانس هستیم تا افزایش دستمزد در سازمان ها عملیاتی شود.

- در صورتی که یک تم تبدیل به جریان سازی شود، بهتر است، امروزه انفجار اطلاعات و اینترنت اشیا و سواد دیجیتال یکی از موضوعات مهم است این موضوع در بین جوانان رواج دارد و اکنون 500 استارت آپ در این حوزه مشغول فعالیت هستند این در حالی است که سواد دیجیتال دولت پایین است. در این شرایط باید بررسی شود که الزاماتی که برای نیروی انسانی نیاز است ، چیست.

- تضاد بین نسل های قدیم و جدید و راه اندازی مشاغل جدید، فرصت ها و تهدیدها شناسایی و بررسی شود.

- بخشی از کنفرانس به حرفه ای گرایی اختصاص یابد و بخشی برای توسعه مدیران علاوه بر مفاهیم نظری در کنفرانس مفاهیم کاربردی نیز مد نظر قرار گیرد.

- در این کنفرانس اجازه استخدام بخش خصوصی در دولت مطرح شود، در حال حاضر خلا آیین نامه در این خصوص وجود دارد.

- استاندارد سازی حرفه ای در منابع انسانی رعایت نمی شود و آینده منابع انسانی نادیده گرفته شده است و عدم قطعیت در حوزه اجرایی وجود دارد.

- هدف این کنفرانس حساس کردن مدیران به یک موضوع خاص است و در یک روز نمی توان تمام مسایل مربوط به این حوزه را حل کرد.

- بین المللی سازی بحث بسیار مهمی است و اگر خود را درگیر مدیریت اجرایی می کنیم نباید از حوزه بین الملل غافل بود می توان کمیته ای برای ارتباطات بین الملل تشکیل داد.

- استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان از موضوعات مهم هستند و نوع همکاری نیروی انسانی با این شرکت ها متفاوت است بنابراین باید برای این حوزه برنامه ریزی هایی را مد نظر قرار داد.

- در این کنفرانس هر یک از دستگاه ها گزارشی از مدیریت منابع انسانی در قالب تجربه های مستند به سازمان مربوطه ارائه کنند.

- دو دسته تحقیق در کشور وجود دارد، یک دسته تحقیقاتی که بیشتر چهارچوب نظری آن در نظر گرفته می شود و به بعد عملی آن توجهی نمی شود و دسته دیگر تحقیقات عملیاتی که چهارچوب نظری ندارد ، این موضوع در قالب گزارش در کنفرانس مد نظر قرار گیرد.

- تغییر پاردایم ها متاثر از انقلاب صنعتی چهارم تدوین و پنل هایی در کنفرانس برای آن در نظر گرفته شود.

در ادامه منصور معظمی، رییس شورای سیاستگذاری، به جمع بندی این نشست پرداخت و گفت: سه موضوع کلی را دوستان مطرح کردند نخست اینکه ما به عنوان مدیران حوزه منابع انسانی با دغدغه هایی روبرو هستیم که باید در این گونه کنفرانس ها راهکار را شناسایی کرد.

وی افزود: دسته دیگر اینکه با تحولات پیش رو، این موضوع مطرح می شود که جایگاه منابع انسانی و ورود ما به انقلاب صنعتی چهارم چگونه خواهد بود و چطور می توان با این موج همراهی و یا مقابله کرد.

معظمی ادامه داد: موضوع دیگر نقش مدیران منابع انسانی با توجه به عدم قطعیت در حوزه اجرایی است.

به گفته معظمی، ما نباید انتظار داشته باشیم که تمام مسائل را حل کنیم و بهتر این است که یک یا دو مبحث مطرح شود و روی این دو موضوع متمرکز شده و جریان سازی کنیم.

رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، در پایان خاطر نشان کرد: این سه دسته موضوع به عنوان جمع بندی نشست در کمیته ای مورد بررسی قرار گیرد . انتظار می رود، افراد به غنای این کنفرانس کمک کنند تا از طریق این کنفرانس حرکتی در حوزه منابع انسانی در کشور شکل گیرد و بتوانیم موضوعات مطرحه را در مجلس شورای اسلامی مطرح و تصویب کنیم.

گفتنی است؛ اطلاعات تکمیلی "چهاردهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی" را می توانید در سایت www.imi.ir دنبال کنید.

نظر شما