شناسهٔ خبر: 27577847 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

تداخل بافت های تاریخی و فرسوده چالش امروزی شهرها است

به گزارش ایرنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، عبدالمحمد زاهدی روز سه شنبه در جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری که در دفتر وزیر راه و

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، عبدالمحمد زاهدی روز سه شنبه در جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری که در دفتر وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، با اشاره به لزوم اعطای امتیاز به مالکان بناهای فرسوده جهت ترغیب به انجام بازسازی و نوسازی، افزود: اگر مصوبه ممنوعیت توسعه شهرها در دولت های نهم و دهم مورد غفلت واقع نمی شد، امروز بافت های ناکارآمد و فرسوده شهرها بازسازی شده بودند.
وی ادامه داد: در دوره های مختلف و بنا به دلایل متعدد مهاجرت های گسترده ای به قزوین صورت گرفت تا جایی که ما شاهد ایجاد نخستین شهر صنعتی کشور در این استان بوده ایم.
استاندار قزوین به حضور 40 هزار تبعه افغان ساکن در این استان اشاره کرد و یادآور شد: همه ادیان، اقوام و مذاهب مختلف در قزوین حضور داشته و زندگی می کنند.
زاهدی ادامه داد: در حال حاضر بیشتر نقاطی که به عنوان شهر در کشور ما مطرح هستند تنها به لحاظ قوانین و تقسیمات کشوری شهر محسوب شده و در غیر این صورت بسیاری از آنها در همان حالت روستایی خود به سر برده و نه از امکانات و خدمات شهری بهره مند هستند و نه ویژگی های یک شهر را دارند.
رییس ستاد بازآفرینی استان قزوین در ادامه با بیان اینکه دولتخانه صفوی می تواند یکی از جذاب ترین محل های گردشگری در کشور باشد، اظهار داشت: سبزه میدان و دولتخانه این شهر باید با هم تجمیع شوند که این مساله با انجام تملکات لازم و تهیه طرح ویژه، صورت می پذیرد.
استاندار قزوین در پایان اجرای طرح ساماندهی امامزاده حسین (ع) را نیازمند حمایت های ملی دانست و گفت: تهیه طرح جامع بازآفرینی با محوریت گردشگری از جمله مهمترین مطالبات استان بوده که امیدواریم هر چه سریع تر در دستور کار قرار گیرد.
مدیرکل راه و شهرسازی قزوین نیز در این نشست با اشاره به سکونت 75 درصدی جمعیت استان در شعاع 15 کیلومتری مرکز آن، تاکید کرد: برای مدیریت این مساله در مرکز نیازمند تقویت سایر نقاط شهری و همچنین افزایش سطح خدمات در مجموعه شهری قزوین هستیم.
مسعود حق لطفی ادامه داد: مشکلات ترافیک شهر قزوین، کمبود پارکینگ و انطباق بافت تاریخی و فرسوده در شهر از جمله موضوعاتی است که در بافت ها و محلات هدف باید مورد بررسی قرار گیرند.
این مسئول اضافه کرد: احیای 27 حمام تاریخی با کاربری آب درمانی با همکاری میراث فرهنگی، شهرداری، بهداشت و درمان و مشارکت بخش خصوصی جهت تعریف قزوین به عنوان مقصد گردشگری سلامت از دیگر درخواست هایی است که امیدوارم در این ستاد مصوب شود.
حق لطفی درخواست واگذاری بناهای واجد ارزش به منظور احیا و اجرای برنامه های بازآفرینی شهری را از دیگر مطالبات مورد نظر دانست و اضافه کرد: تخصیص اعتبار جهت تملک و احیای کارخانه آرد قزوین با مساحتی در حدود 6 هکتار از جمله اتفاقاتی است که می تواند بستر ایجاد کاربری های فرامنطقه ای با رویکرد گردشگری باشد.
وی در ادامه به پیگیری های صورت گرفته جهت اجرایی شدن طرح توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD) در قزوین و لزوم حمایت ستاد ملی بازآفرینی از آن، گفت: تعریف نقطه دوم در استان برای اجرای مطالعات این طرح شهر تاکستان در نظر گرفته شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در پایان اضافه کرد: با توجه به سرانه پایین فضای سبز شهر تاکستان، درخواست واگذاری 12 هکتار از اراضی جهاد کشاورزی به شهرداری جهت تبدیل به پارک ویژه بانوان را داریم که بی گمان تاثیر به سزایی در افزایش سطح کیفیت زندگی در این شهر خواهد داشت.
8054
انتهای پیام

نظر شما