شناسهٔ خبر: 27577082 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

روحانی: اگر قدرتمند نباشیم ما را از پای در می آورند

رئیس جمهور: تاریخ به ما می‌گوید اگر قدرتمند نباشیم و بر اهدافمان استوار نایستیم دیگرانی هستند که ما را از پای در می‌آورند.

صاحب‌خبر -
 ­آقای روحانی در سخنانی در مراسم روز صنعت دفاعی به ماه پربرکت ذی الحجه که ماه عبادت و ماه نمایش بزرگ اتحاد و قدرت مسلمانان در کنار خانه خداست اشاره کرد و گفت : این ماه ، ماه حق ، عرفه ، فداکاری ، عید قربان و ماه بزرگی برای مسلمانان است .
 

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد در پرتو این ماه همه مسلمانان بتوانند از برکات آن برای تعالی معنوی و اتحاد در جهت دین اسلام استفاده کنند.


آقای روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به مراسم روز صنعت دفاعی که در پایان مرداد هر سال برگزار می شود آن را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: دستاوردهای اندیشمندان ، محققان و تلاشگران در زمینه صنعت دفاعی در این روز به نمایش گذاشته می شود.

 


وی به تمام تلاشگران عرصه صنعت دفاعی کشور در سالیان گذشته که با نوآوریهای خود زمینه توسعه صنعت دفاعی را فراهم آوردند تبریک گفت.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به ضرورت حرکت در جهت توسعه و پیشرفت صنعت دفاعی کشور گفت : این تاریخ است که به ما می گوید اگر قدرتمند نباشیم و بر اهدافمان استوار نایستیم دیگرانی هستند که ما را از پای درمی آورند .


آقای روحانی افزود : خداوند خواسته است بشر در کمال انس و همزیستی مسالمت آمیز زندگی کند و متاسفانه اینکه اطمینان پیدا کنیم همه افراد جامعه بشری در خط مستقیم حرکت می کنند و کسی چشم طمع به ما ندارد امکان پذیر نیست .


وی تصریح کرد : بویژه اینکه ما در منطقه جغرافیایی حساسی قرار گرفته ایم و دشمنان ما در 40 سال گذشته ایران هراسی را ترویج و به عده ای این گونه القا کرده اند که ایران حیات ، بقا و عزت شما را تهدید می کند .


آقای روحانی ادامه داد : تجربه 40 سال گذشته نشان داده که ما به کسی تجاوز نکرده ایم در حالیکه اگر اهل تجاوز بودیم از نظر نظامی فرصت های استثنایی در اختیار داشتیم.

 

همیشه باید آماده دفاع باشیم 
رئیس جمهور با تاکید بر لزوم آمادگی همیشگی کشور در برابر قدرت هایی که چشم طمع به خاک ایران دارند، گفت: وقتی می گوییم آماده دفاع هستیم یعنی دلمان می خواهد صلح پایدار مستقر شود.
آقای روحانی در ادامه سخنان خود در مراسم رونمایی از نخستین جت جنگنده ایرانی در سالروز صنعت دفاعی کشور تصریح کرد: در زمان حمله صدام به کویت، عراق تقریبا در محاصره جهانی قرار گرفت و این در حالیست که همین کشور هشت سال نیز ایران را مورد تجاوز قرار داده بود، فاصله ای از زمان پایان جنگ تحمیلی با ایران تا حمله به کویت سپری نشده بود.
رئیس جمهور ادامه داد: دو تا سه سال از پایان جنگ ایران و عراق گذشته بود ، موقعیت بسیار حساسی بود و ما می توانستیم به نفع خودمان از این موقعیت استفاده کنیم و عراق را در آن شرایط از پای در آوریم، اما این کار را نکردیم .
آقای روحانی افزود: حتی عراقی هایی که هشت سال به کشورمان تجاوز کرده بودند، آنقدر به ایمان و نجابت این مردم اطمینان و اعتماد کردند که برخی امکانات نظامی شان را به ایران فرستادند و حتی برخی نیروهای نظامی آنها نیز به ایران پناهنده شدند، و عده زیادی از مردم کویت و عراق ایران را به عنوان کشور میزبان انتخاب کردند.
رئیس جمهور گفت: ما اگر اهل تجاوز بودیم زمانی که شوروی فرو پاشید و همه مرزهای شمالی ما متزلزل بود می توانستیم از آن موقعیت سوء استفاده کنیم، اما نکردیم و به همه کشورهای تازه استقلال یافته کمک کردیم و جزو اولین کشورهایی بودیم که کشورهای تازه استقلال یافته و همسایگان با پرچم جدید را به رسمیت شناختیم.
آقای روحانی با بیان اینکه ما ملت مسالمت، تعامل، تعاون و یار دیگران هستیم، تصریح کرد: در چندین سال گذشته و به دنبال خطر تروریسم در منطقه که حتی به ظاهر تهدیدی نه برای ما بلکه برای ملت ها و کشورهای دیگر بود ما داوطلبانه در برابر تروریسم به این ملت ها کمک کردیم و ایستادیم و در پاکسازی منطقه از تروریست ها نقش بسیار مهمی ایفا کردیم.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: این ملت بزرگ علی رغم همه خوبیها و نجابت ها اما باید خود را در برابر افراد و قدرت هایی که همواره به خاک، منابع و جایگاه حساس جغرافیایی کشور طمع دارند، آماده کند.
آقای روحانی با بیان اینکه کشور بدون آمادگی یعنی به استقبال جنگ رفتن، تاکید کرد: آمادگی یعنی آمادگی برای صلح پایدار و وقتی ما می گوییم آماده دفاع هستیم یعنی دلمان می خواهد که صلح پایدار مستقر شود.
 
 
اگر قدرتمند نباشیم ما را از پای در می آورند
 
 
امنیت، عزت و قدرت ملی باید با هزینه کمتر تامین شود
رئیس جمهور تاکید کرد: همه بخش های سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی موظفند کاری کنند که امنیت، عزت و قدرت ملی با هزینه کمتر تامین شود.
آقای روحانی در ادامه اظهاراتش در مراسم روز صنعت دفاعی افزود: بازدارندگی یعنی قدرتی که دشمن در محاسباتش ببیند که تجاوز به ایران پرهزینه است.
رئیس جمهور گفت: بر این اساس تمام سیاست، قدرت و برنامه ها به معنی کم هزینه و پرهزینه بودن آن است چیز دیگری نیست همه جور می شود سیاست خارجی را اعمال کرد اما باید محاسبه کرد که کدام یک هزینه کمتر و منافع بیشتر دارد وگرنه می شود همه جور رفتاری داشت؛ به هم ریختن کاری ندارد با چند دقیقه می شود همه چیز را بهم ریخت یا با چند جمله می شود دعوا درست کرد یا با چند حرکت نظامی تخاصم ایجاد می شود اما در این صورت پرهزینه است.
آقای روحانی با تاکید بر وظیفه همگانی برای تامین امنیت و قدرت ملی با هزینه کمتر، افزود: در غیر این صورت کار پرهزینه را که همه کس بلد است. چنانچه کشورهای اطراف ما نیز به ظاهر مثلا می خواهند امنیتشان را حفظ کنند اما از نظر اقتصادی، مالی و سیاسی خودشان را پرهزینه نگه می دارند.
رئیس جمهور اضافه کرد: آنان تسلیحات را با گران ترین قیمت می خرند درحالیکه حتی به خوبی نمی توانند از آن استفاده کنند پس ناچار مستشاران خارجی را به کشورشان می آورند، سلاح نمی توانند بخرند مگر آنکه در برابر فروشندگان تسلیم شوند پس هزینه سیاسی بسیار بالایی می پردازند. نوکری کردن ممکن است گاهی هزینه مادی را پایین بیاورد اما هزینه معنوی را بالا می برد.
آقای روحانی گفت: آقایی، عزت و ملت بزرگ، غیور و قهرمان بودن البته که هزینه دارد. ما هرچه بتوانیم هزینه ها را کمتر و منفعت را بیشتر کنیم از هنرمندی ماست.
رئیس جمهور افزود: انضباط، آموزش، ایمان، انگیزه، سلاح و آمادگی نیروهای مسلح ما می تواند در حدی باشد که کسی جرات حمله به کشورمان نکند یعنی حس کند که تجاوز برایش بسیار پرهزینه خواهد بود.
آقای روحانی گفت: خیلی کارها در دنیا نمی شود اما صرفا به علت پرهزینه بودن، ما فکر می کنیم نمی توانند اما اینگونه نیست، همه می توانند همه کار کنند اما بستگی به این دارد که چقدر هزینه بخواهند بپردازند.
رئیس جمهور افزود: اگر بخواهیم همه هزینه، زندگی، سرمایه و حیات ملت در چند هفته نابود شود بسیار آسان است می شود چند شعار و کار بی ربط کرد اما هزینه بسیار بالایی بر ملت تحمیل می کند. هنر این است که ما کشورمان را با کمترین هزینه حفظ کنیم.
آقای روحانی همبستگی بین نیروهای مسلح و ملت را یکی از رموز حفظ عزت و عظمت ملی با کمترین هزینه دانست. 
 
  دفاع ما به لحاظ ساختاری مردمی است 
رئیس جمهور گفت:​ ما بسیجی داریم که پس از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت و قدرت بزرگی است که هم مردمی است و هم مردم را به نیروهای مسلح متصل می کند. 
آقای روحانی در ادامه سخنان خود در مراسم روز صنعت دفاعی افزود: اگر بین مردم و نیروهای مسلح فاصله باشد هزینه های زیادی متقبل می شویم و اگر مردم به نیروهای مسلح اعتماد نداشته باشند امنیت و آرامش کافی ندارند. اگر بدانند نیروهای مسلح به شکل قدرتمندی مقابله می کنند همه می آیند و اتفاقی که در 8 سال دفاع مقدس دیدیم رخ خواهد داد.
رئیس جمهور افزود: دفاع ما ذاتاً به لحاظ ساختاری مردمی است بار بزرگی از آن بر دوش سرباز است یعنی مردم آن را تشکیل می دهند. در ارتشی مثل پاکستان سرباز وجود ندارد و همه حقوق بگیر هستند اما در کشور ما اینطور نیست ما بسیجی داریم که پس از پیروزی انقلاب اسلامی سامان پیدا کرد و قدرت بزرگی است که هم مردمی است و هم مردم را به نیروهای مسلح متصل می کند. 
وی ادامه داد: در کنار اینها ما فرماندهی داریم که مردمی است یعنی منتخب و مورد اعتماد مردم است و به شکل مستقیم و غیرمستقیم با رأی مردم انتخاب شده است. وی دارای ویژگی هایی است که مردم آن را بعنوان اسلام شناس ، عادل ، مدیر و مدبر می شناسند و به آن اعتماد دارند.
روحانی گفت: در 8 سال دفاع مقدس ما چطور پیروز شدیم؟ وقتی امام خمینی(ره) ​دستور می داد با دیگر افراد فرق داشت زیرا مردم به ایشان معتقد بودند و عشق می ورزیدند. می دانستند ایشان سود فردی ندارد و برای ملت و کشور کار می کند. 
رئیس جمهور افزود: اساس قدرت، قدرت انسانی است. روحیه، ایمان و انگیزه در اولویت قرار دارد و بعد نوبت سلاح و تجهیزات می رسد. البته که ابزار و تجهیزات هم مورد نیاز است و در قرآن هم آمده باید دارای قوه، قدرت و سلاح دوربرد بود.
 
در ایجاد فضای رقابت ضرر نمی کنیم
رئیس جمهور گفت:در ایجاد فضای رقابت ضرر نمی کنیم و نیازی نیست در موضوعاتی که می تواند رقابت باشد انحصار ادامه پیدا کند.
آقای روحانی در مراسم رونمایی از جت جنگنده ایرانی کوثر افزود: از وزارت دفاع و همه دستگاهها می خواهم تا آنجایی که می شود بسیاری از کارها را برای رقابت واگذار کنند که این مهم به خروجی و کالایی بهتر و با کیفیت تر منتهی می شود.
وی با بیان مصادیق تاریخی هم افزایی میان دستگاهها به ویژه در دوران دفاع مقدس و کمک گرفتن از مردم و دانشگاهها افزود: در زمان جنگ برای احداث پل شناور 14 کیلومتری خیبر از دانشگاهها ، مهندسان و متخصصان بسیار زیادی کمک گرفته و به فکر و نتیجه بهتری منجر شد حتی در احداث پل بعثت برای اتصال به فاو پلی طراحی شد که بمب روی آن اثر نگذاشت.
آقای روحانی ادامه داد: زمانی که مسئولیت پدافند هوایی را بر عهده گرفتم متوجه شدم که بسیاری از توپ های ما عملا کار نمی کند و متوجه شدیم که باید موتور آن در ایتالیا تعمیر شود اما با همفکری دانشگاه ها متخصصان و صاحبنظران این حوزه موفق به تعمیر موتور شدیم که تاثیر خود را در عملیات ها گذاشت.
وی گفت: در عملیات خیبر فقط یک هواپیمای بعثی را سرنگون کردیم اما بعدها با فعال کردن و تعمیرات اساسی سامانه های پدافندی در عملیات والفجر هشت فقط طی دو ماه 73 فروند هواپیمای دشمن را سرنگون کردیم بنابراین هم افزایی و همفکری میان همه دستگاه ها ، دانشگاه ها و مراکز تخصصی می تواند به نتایج مطلوب منتهی شود.
 
باید رابطه نزدیکی بین ارتش، سپاه و وزارت دفاع باشد
رئیس جمهور گفت: برای انسجام بیشتر باید رابطه نزدیکی بین ارتش، سپاه و وزارت دفاع برقرار شود و قدرت دفاعی ما برای همه به اثبات برسد.
آقای روحانی در ادامه سخنان خود در مراسم روز صنعت دفاعی افزود: این هواپیمایی را که ما توانستیم بسازیم و از بدنه ، موتور و حتی قسمت لندینگ که از فولاد سخت تشکیل شده بسیار ارزشمند است و جای خوشحالی دارد که از اولین روز طرح هواپیمای آذرخش تا امروز که به هواپیمای کوثر رسیدیم از صفر تا صد اجزای تشکیل دهنده هواپیما را خودمان با دستان توانمند جوانان ایرانی ساختیم.
رئیس جمهور گفت: باید بخش دفاعی و فناوری حوزه ریاست جمهوری در کنارهم باشند و حتی بخش خصوصی، دانشگاه ها و کارخانه ها به میدان عمل بیایند تا بتوانیم روز به روز پیشرفت کنیم هرچند به تدریج می توانیم با کمک کشورهای متحد، دوست و همسایه مان مانند پاکستان و ترکیه هواپیما تولید کنیم.
وی افزود: با همراهی بسیاری از همین کشورهای دوست می توانیم تیراژ تولید اینگونه هواپیماها را بالاتر ببریم و وقتی به صورت مشترک با یکدیگر کار کنیم یک سوم آن را ما تولید می کنیم و بقیه را نیز آنها تولید خواهند کرد.
رئیس جمهور گفت: نیروهای مسلح و وزارت دفاع باید متحد باشند و مانند دوران جنگ که جهاد خودکفایی کارهای بزرگی انجام داد با هم همکاری کنند هرچند الان هم این موضوع امکانپذیر است و باید اتصال نزدیک بین نیروهای مسلح از جمله ارتش، سپاه و وزارت دفاع وجود داشته باشد.
آقای روحانی افزود: البته حرف نهایی درباره دقت موشک ها را باید نیروهای بهره بردار اعلام کنند مثلا هر وقت درباره برد موشک ها از شهید تهرانی مقدم سوال می کردیم با دقت توضیح می داد و خیلی دقیق حرف می زد درحال حاضر هم قدرت و برد موشک ها را باید ارتش و سپاه به عنوان بهره بردار مطرح کنند و رضایت آنها برای ما خیلی مهم است زیرا قدرت دفاعی ایران درحال حاضر برای همه ما از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
دشمنان ما از همیشه سیه روزتر شده اند 
رئیس جمهور گفت:دشمنان ما از همیشه سیه روزتر شده اند و به هیچ اصلی معتقد نیستند.
آقای روحانی در ادامه سخنان خود در مراسم روز صنعت دفاعی اظهار داشت: در برخی مواقع شاید درصدی از گفته های دشمن مقبولیت داشته باشد اما امروز گفته های حاکمیت آمریکا صددرصد از مقبولیت دور است.
رئیس جمهور گفت: همانطور که جمهوری اسلامی ایران به طور صددرصد به آمریکا بی اعتماد است امروز روزی است که اروپا ، چین و کانادا هم دیگر به آمریکا اعتماد نمی کنند.
آقای روحانی افزود: باید قدرت ملی را هرچه بیشتر بالا ببریم و با یکدیگر متحد شویم و نقاط ضعف را برطرف کنیم.
وی گفت: ترکیه یا چین چرا از سوی آمریکا تحریم می شوند؟ چون این کشور فکر می کند این کشورها به این تحریم ها ضعف دارند ما هم باید ضعف هایمان را برطرف کنیم تا آمریکا از این خیال بیرون بیاید.
رئیس جمهور ادامه داد: چرا آمریکا به ما حمله نظامی نمی کند؟ چون قدرت ما و هزینه آن را می داند ، نمایندگان آنها در کنگره شان قانونی به تصویب رساندند که نباید با ایران جنگ شود چون می دانند ایران توانمند و قدرتمند است و حمله به ایران هزینه دارد.
آقای روحانی افزود: این به خاطر اتحاد، ایمان و عظمت ملت و نیروهای مسلح و صنعت دفاعی ایران است .
رئیس جمهور اضافه کرد: پیشرفت صنعت دفاعی، هزینه های دفاع را کاهش می دهد و من از همه کسانی که برای افزایش قدرت ملی تلاش می کنند سپاسگزارم.
وی گفت: همه باید کنار هم باشیم و در این یکی دوسال احزاب و جناح ها را فراموش کنیم.
 
دشمنان از اتحاد ما نگران هستند 
رئیس جمهور گفت : جناح ها یکی دو ماه به مرخصی بروند تا اختلافات کم شود.
آقای روحانی در ادامه سخنان خود در مراسم روز صنعت دفاعی با اشاره به لزوم وحدت میان تمام گروه ها و جناح های کشور برای عبور از وضعیت تحریم ها و فشار آمریکا افزود: امروز دشمنان ما از اتحاد ما نگران هستند و زمانی که متحد باشیم آنها می دانند که کاری نمی توانند علیه ما انجام دهند. 
رئیس جمهور گفت: امروز روزی است که همه باید همدیگر را یاری و کمک کنیم. 
آقای روحانی با اشاره به اینکه انتخابات دیگر تمام شد، تصریح کرد: ما یک شیوه ای داریم که بر اساس آن یک انتخاب درست می کنیم و 4 سال آن را ادامه می دهیم تا انتخابات بعدی و دوباره انتخابات بعدی. انتخابات یک ماه دو ماه تمام می شود و نباید دیگر آن را ادامه داد چراکه الان زمان وحدت، ایستادگی و مقاومت است. 
وی تأکید کرد: ما به یاری خدا و حمایت مردم و تدابیر مقام معظم رهبری و با اتحاد قوای سه گانه، ارکان کشور و نیروهای مسلح می توانیم این روزهایی را که برای مردم ما کمی سخت و پرفشار است به فرصتی تبدیل کنیم تا انگیزه تلاش و خدمت بیشتر به مردم را به ما بدهد و با سرافرازی از این مرحله عبور کنیم. 
رئیس جمهور همچنین با ذکر آیاتی از قرآن مجید درباره داشتن خلوص و صداقت گفت :​ هرجا موفق بودیم جایی بود که از خود صداقت نشان دادیم و خداوند هم ما را یاری کرد.

 

نظر شما