شناسهٔ خبر: 27576892 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دولت انگیس به کم‌کاری در زمینه مقابله با ازدواج کودکان متهم است

یک موسسه خیریه معتبر در انگلیس هشدار داده که در این کشور تعداد دختربچه‌هایی که در سال‌های اخیر در دوره تعطیلات تابستانیِ مدارس مجبور به ازدواج شده‌اند بیش از یک سوم افزایش داشته و دولت انگلیس را به کم‌کاری و ناکامی در حل این معضل متهم کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، این موسسه، دولت انگلیس را به بی‌توجهی به کمپینی متهم کرده که برای افزایش آگاهی نسبت به ازدواج دختربچه‌ها با مردان خارجی در این کشور تلاش می‌کند.

طبق اعلام این موسسه تنها از ماه مه تا ژوئیه سال جاری، ۱۵۰ مورد جدید از ازدواج اجباری دختر بچه‌ها در انگلیس به ثبت رسیده است که به نسبت ۹۹ مورد در همین بازه زمانی در سال ۲۰۱۵ افزایش بیش از یک سومی داشته است. وزارت کشور انگلیس اما این معضل را "جرم پنهان" تعریف کرده و می‌گوید این ارقام، تعداد کامل این ازدواج‌ها را منعکس نمی‌کند چراکه بسیاری آن را گزارش نمی‌کنند.

مدیر اجرایی موسسه خیریه مذکور نسبت به ترک تحصیل هزاران دختر به دلیل این معضل و در بسیاری از موارد به دام چرخه فقر افتادن و در نهایت "بزه دیده‌" شدنِ آنها، هشدار داده است. 

طی چند سال گذشته کمپین‌هایی در تعطیلات تابستانی توسط پلیس و مقامات محلی برای افزایش آگاهی نسبت به این معضل برگزار شده که در آن از رسانه‌های اجتماعی، پوسترها، ابیات و خطوط تلفنی برای افزایش درک عمومی مورد استفاده قرار می‌گرفته اما اکنون دولت در وخیم ترین وضع، این کمپین‌ها را به حالت تعلیق درآورده است.

هزاران کودک در سراسر انگلیس وجود دارند که به بهانه بازگشت به زادگاه خود و دیدار با خانواده‌هایشان از این کشور خارج شده و تا زمانی که در کشور خود به ازدواج مجبور می‌شوند، حتی نسبت به آنچه که اتفاق می‌افتد، آگاه نیستند. این کودکان شامل دختران زیر ۱۶ سال و گاهی ۱۶ تا ۱۸ سال هستند و اغلب قربانی تصمیم والدین خود می‌شوند.

در انگلیس و ولز بر اساس قانونی که در سال ۲۰۱۴ تصویب شد، وادار کردن فردی به ازدواج اجباری می‌تواند تا هفت سال حبس در پی داشته باشد.

یکی از مشکلات دیگر در حل این معضل مدارسی هستند که اغلب حاضر به همکاری با موسسات خیریه نیستند. اما آمارها حاکی از آن است که در هر مدرسه به طور میانگین سه مورد افشای ازدواج‌های اجباری صورت می‌گیرد. در برخی مدارس حتی تا ۱۱ مورد نیز گزارش شده است.

بسیاری از معلمان معتقدند این اتفاق ناشی از فرهنگ زادگاه برخی دانش‌آموزان بوده و احترام به این فرهنگ به آنها اجازه دخالت نمی‌دهد. همچنین به بسیاری از معلمان به رسمیت شناختن ازدواج اجباری ناشی از فرهنگ افراد، آموزش داده شده است.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، این آمار در حالی منتشر شده که وزارت کشور انگلیس با ادعای اینکه این کشور در خط مقدم کشورهایی قرار دارد که با ازدواج اجباری مقابله می‌کنند، اعلام کرد: واحد ازدواج اجباری (FMV)، واحدی مشترک از وزارت امور خارجه و وزارت رفاه انگلیس است که به مقابله با ازدواج‌های اجباری و حمایت از افرادی که به چنین ازدواج‌هایی اجبار می‌شوند، می‌پردازند.

انتهای پیام

نظر شما