شناسهٔ خبر: 27576766 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر:

آموزش و پرورش در بحران کمبود نیروی انسانی است

کاشان- ایرنا- معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش گفت: این وزارتخانه با یک بحران جدی کمبود نیروی انسانی رو به روست و امسال سخت ترین شرایط را از این نظر داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی الهیار ترکمن روز سه شنبه در گردهمایی مشترک مدیران مدرسه های کاشان در کانون جوانه های این شهر بیان کرد: اوج استخدام های وزارت آموزش و پرورش از سال های 1365 تا 73 بود که با مبنای 30 سال خدمت، آنها بین سال های 1395 تا 1403 به سن بازنشستگی می رسند.
وی افزود: نزدیک به 370 هزار نفر نیرو این سال ها در مجموع از وزارتخانه بازنشسته می شوند و از جمله سال گذشته 41 هزار و 600 نفر و سال 1395 نیز 38 هزار نفر بازنشسته شدند.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش گفت: در سال جاری نیز بر اساس اسناد و مدارک 52 هزار و 700 نفر مشمول بازنشستگی هستند که هنوز احکام آنها صادر نشده است.
او با اشاره به ارائه لایحه رتبه بندی فرهنگیان از سوی وزارت آموزش و پرورش به هیات دولت جهت تقدیم به مجلس اضافه کرد: این لایحه که به زودی ارائه می شود با هدف ایجاد انگیزه برای معلمان امتیازهایی از جمله میزان ساعت کار، فعال بودن و حضور معلم در کلاس درس را در نظر دارد.
الهیار ترکمن همچنین به اجرای طرح معلم تمام وقت با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی کشور اشاره و بیان کرد: در اجرای این طرح برخی امتیازهای موقت معلم ها به امتیازهای دائم تبدیل می شود و در ازای آن معلمان خدمات بیشتری به مجموعه آموزش و پرورش ارائه خواهند کرد.
وی گفت: شاید بتوان 50 درصد از نیروها را با برخی ساز و کارها به مدت چند سال نگه داشت اما سایر آنها را نمی توان به کار گرفت و یا خودشان تمایلی به ماندن در آموزش و پرورش را ندارند.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش افزود: با این شرایط مرکز برنامه ریزی منابع نیروی انسانی وزارتخانه برای تامین نیرو بر اساس مدرسه محوری تعریف شده که تنها نیرو را برای مدرسه و کلاس اختصاص بدهد.
بر اساس آمارها نزدیک به 928 هزار نفر در وزارت آموزش و پرورش در قالب معلمی، مدیریتی، اداری، نیروهای تخصصی، خدماتی و سرایداری مشغول خدمت هستند که از این تعداد، ۵۴ درصد زن و سایر آنها مرد می باشند.
او در ادامه عنوان کرد: آموزش و پرورش به شدت معلول محور شده و برنامه ریزی ها و اقدام ها برای بهبود وضعیت این وزارتخانه موقتی بوده و تنها بر معلول ها تمرکز می شود.
الهیار ترکمن تاکید کرد: تا کنون نظریه پردازی که بتواند مسائل وزارت آموزش و پرورش را از ریشه برطرف کند، نداشتیم و از این کارگروه های مطالعاتی برای بررسی و حل مشکلات نحوه توزیع نیروی انسانی و ترکیب منابع مالی تشکیل شده است.
وی محل تامین اعتبارهای مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش را بودجه عمومی عنوان کرد و گفت: تنها 10.5 درصد از دانش آموزان در مدرسه های غیردولتی مشغول تحصیل هستند و سایر آنها در مدرسه های دولتی نام نویسی می شوند.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: برطرف کردن مشکلات این وزارتخانه نیازمند کمک دولت و مجلس است و جایگاه آن در نظام مالی کشور باید ارتقا یابد.
او افزود: آموزش و پرورش سال مالی جاری را با کمترین میزان مطالبه منتقل شده از سال پیش (سه هزار و 400 میلیارد ریال) آغاز کرد؛ این رقم سال گذشته 11 هزار میلیارد ریال بود و در سال 1395 نیز میزان مطالبات منتقل شده از سال پیش از آن نزدیک به هشت هزار میلیارد ریال بود.
نماینده کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه خواستار تفویض اختیار بیشتر اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان به شهرستان کاشان شد.
سید جواد ساداتی نژاد با اشاره به وجود 55 هزار دانش آموز از جمله هشت هزار دانش آموز افغانستانی در کاشان گفت: جمعیت دانش آموزی این شهرستان با سایر شهرستان های استان اصفهان قابل قیاس نیست و برطرف کردن مشکلات در گرو تقویض اختیارات است.
وی همچنین بر تخصیص اعتبار استخر دبیرستان کتابچی کاشان تاکید کرد و گفت: برای تکمیل و راه اندازی ساختمان خانه معلم 100 میلیارد ریال نیاز است که از ساخت آن نزدیک به 20 سال می گذرد.
به گزارش ایرنا، الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در ادامه سفر خود به کاشان از چند طرح نیمه تمام آموزشی از جمله هنرستان نراقی، خانه معلم و استخر کتابچی دیدن کرد.
6136/8123

نظر شما