شناسهٔ خبر: 27576734 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

مهمترین اقدامات و دستاوردهای وزارت جهاد کشاورزی در دولت تدبیر و امید تشریح شد

صاحب‌خبر -

دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت وزارت جهاد کشاورزی گفت:افزایش خوداتکایی و پایداری تولید محصولات کشاورزی در دولت تدبیر و امید،اقدامی در جهت پاسخگویی به نیازهای غذایی مردم و نشان دهنده کارآمدی بخش کشاورزی در تامین غذایی کشور است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی،شاهرخ رمضان نژاد با اشاره به شعار امسال دولت «شفافیت،پاسخگویی،کارآمدی» اظهار داشت:برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در افزایش خوداتکایی و پایداری تولید محصولات کشاورزی در دولت تدبیر و امید،اقدامی در جهت پاسخگویی به نیازهای غذایی مردم و نشان دهنده کارآمدی بخش کشاورزی در تامین غذایی کشور است.

وی با بیان این که در پنج سال اخیر،شناسایی و فعال سازی ظرفیت های موجود کشور،سرلوحه برنامه های وزارت جهاد کشاورزی بوده است،افزود:با توجه به محدودیت منابع آب و خاک،اتخاذ روش های سازگار با اقلیم از جمله ارتقای بهره‌وری آب از طریق سیستم‌های نوین آبیاری،توسعه گلخانه‌ها،انتقال فصل کشت از بهار به پاییز،کشت نشایی، توسعه مکانیزاسیون، تغییر الگوی کشت،انتقال فناوری های نوین به مزارع، استفاده از بذور پربازده و همچنین انتقال مکان تولید آبزیان از خشکی به دریا در برنامه های وزارت جهاد کشاورزی با اولویت و به طور ویژه پیگیری شده است.

دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت وزارت جهاد کشاورزی،تصریح کرد:با اجرای برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در دولت تدبیر و امید،بهره‌وری آب سالانه 6 درصد و در مجموع 30 درصد افزایش یافته است؛به عبارت دیگر در سال 92 به ازای مصرف هر متر مکعب آب حدود 920 گرم محصول تولید می‌شد که این میزان با 400 گرم افزایش به 1.320 کیلوگرم به ازای مصرف هر مترمکعب آب رسیده است.

وی ادامه داد:یکی از روش های بهره وری آب،توسعه سامانه های نوین آبیاری است که با حمایت های دولت و پرداخت بلاعوض 85 درصد از هزینه های اجرای این سامانه ها،سطح اراضی تجهیز شده به سامانه‌های نوین آبیاری از یک میلیون و 290 هزار هکتار در سال 92 با افزایش 534 هزار هکتاری به یک میلیون و 824 هزار هکتار رسیده است و براساس برنامه تا پایان سال جاری به دو میلیون و 100 هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

وی توسعه گلخانه‌ها را از دیگر برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برای انتقال مکان کشت از فضای باز به فضای مدیریت شده به منظور افزایش بهره وری تولید و کاهش مصرف آب عنوان کرد و افزود:در گلخانه ها ضمن مدیریت آفات و بیماری ها،مصرف آب در مقایسه با فضای باز تا 90 درصد کاهش و میزان تولید تا 10 برابر افزایش می یابد.

دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان ساخت:در سال 92 سطح گلخانه‌های کشور 8800 هکتار بوده که این میزان تاکنون به 13 هزار و 559 هکتار رسیده است.

رمضان نژاد با اشاره به این که احداث گلخانه در سطح 2763 هکتار برای سال جاری پیش‌بینی شده است،گفت:در سه‌ماهه نخست امسال 736 هکتار گلخانه در کشور احداث شده است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد:با احداث هر هکتار گلخانه 10 اشتغال مستقیم به ویژه برای متخصصان رشته های کشاورزی ایجاد می شود و با 4759 هکتار گلخانه احداث شده در پنج سال اخیر در واقع برای بیش از 47 هزار نفر اشتغالزایی شده است.

دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به اجرای بزرگترین طرح تاریخ کشاورزی کشور در دولت تدبیر و امید اظهار کرد:فاز اول طرح احیا و توسعه 550 هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام در سطح 355 هزار هکتار به پایان رسیده و تحویل بهره برداران شده است و مقدمات آغاز فاز دوم در دست اقدام می‌باشد.

رمضان نژاد،اجرای طرح انتقال آب با لوله به 46 هزار هکتار از اراضی دشت سیستان را از دیگر طرح های شاخص حوزه آب و خاک دانست و افزود:عملیات تامین و انتقال آب طرح 46 هزار هکتاری در سیستان که در دولت یازدهم شروع شده،تاکنون در سطح 27 هزار هکتار شبکه شامل شبکه‌های اصلی و فرعی به اتمام رسیده است و از 17 ایستگاه پمپاژ نیز 14 ایستگاه اجرا شده و آماده بهره‌برداری می‌باشد.

وی اجرای عملیات احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در استان‌های غرب کشور را از دیگر طرح های حوزه آب و خاک در دولت تدبیر و امید عنوان کرد و گفت که این عملیات در 10 استان و به وسعت 227 هزار هکتار در دست اجرا می‌باشد و تاکنون 116 هزار هکتار آن آماده بهره‌برداری (38 هزار هکتار از این اراضی زیر کشت رفته است) و مابقی قبل از پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برای خوداتکایی در محصولات اساسی کشاورزی گفت:با اقدامات فنی و انتقال یافته های نوین کشاورزی به مزارع، در سال جاری با وجود کاهش 22 درصدی بارندگی در مقایسه با سال گذشته و تداوم خشکسالی،خرید تضمینی گندم نسبت به سال زراعی قبل افزایش یافته و تاکنون 9 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده و کشور همچنان از واردات این محصول اساسی بی نیاز است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تولید شکر گفت:با توسعه کشت پاییزه و نشایی چغندرقند و همچنین بکارگیری بذور مقاوم و پربازده،ضمن کاهش سطح زیرکشت،با افزایش تولید و کاهش سه برابری مصرف آب، تولید شکر از 1.12 میلیون تن در سال 92 به 2.03 میلیون تن در سال جاری رسیده و این تولید تا مرز خودکفایی می باشد و در سال جاری، کشور از واردات شکر بی نیاز است.

رمضان نژاد،کاهش وابستگی کشور به روغن را از دیگر برنامه های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی اعلام و تصریح کرد:با تمهیدات انجام‌شده، تولید دانه‌های روغنی در سه سال اخیر به بیش از نیم میلیون تن افزایش یافته است.

وی ادامه داد:تولید دانه روغنی کلزا طی سه سال گذشته بیش از 7 برابر افزایش داشته و به 340 هزار تن رسیده است.

دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد:با حمایت از توسعه کشت دانه های روغنی،ضریب خوداتکایی کشور در روغن از 6 درصد در سال 92 به 18 درصد افزایش یافته و در افق 1404، خوداتکایی 70 درصدی کشور در روغن پیش بینی شده است.

رمضان نژآد با اشاره به سیاست انتقال کشت آبزیان از خشکی به دریا در سازگاری با اقلیم گفت:براساس مطالعات کارشناسی،ظرفیت پرورش یک میلیون تن ماهی در دریا وجود دارد که این میزان معادل مجموع صید و پرورش آبزیان کنونی کشور است.

وی اضافه کرد:با اجرای طرح آبزی پروری دریایی،تاکنون 475 قفس در دریای شمال و جنوب و آب‌های داخلی با ظرفیت 30 هزار تن نصب شده است و پیش‌بینی می‌شود این ظرفیت در سال 97 به حدود 50 هزار تن برسد.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش 2.5 برابری تولید میگو در پنج سال اخیر گفت:پرورش میگو از 12 هزار تن در سال 92 به بیش از 32 هزار تن در سال 96 افزایش یافته است و در سال جاری پیش بینی می شود این میزان به 40 هزار تن برسد.

دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به سرمایه گذاری 6 هزار میلیارد تومانی برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در دولت تدبیر و امید اظهار داشت:از ابتدای دولت یازدهم تاکنون با ایجاد 6 خط اعتباری 72 هزار میلیارد ریال تسهیلات جهت توسعه مکانیزاسیون فراهم گردیده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

وی افزود:تاکنون بیش از 90 هزار دستگاه انواع تراکتور، کمباین و 200 هزار دستگاه انواع ادوات کشاورزی تحویل کشاورزان شده است و ضریب نفوذ مکانیزاسیون کشاورزی از 1.18 اسب بخار در ابتدای سال 92 به 1.62 اسب بخار در حال حاضر افزایش یافته است.

رمضان نژاد پیش‌بینی کرد: در سال 97 با تأمین 20 هزار میلیارد ریال (12300 میلیارد ریال از محل تسهیلات خط اعتباری و 7700 میلیارد ریال تسهیلات ارزان‌قیمت توسعه اشتغال روستایی) ضریب مکانیزاسیون به 1.72 اسب بخار برسد.

وی با اشاره به واگذاری یافته های تحقیقاتی به بخش خصوصی گفت:شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی از 263 شرکت در سال 92 به 583 شرکت در سال 96 و 700 شرکت تاکنون افزایش یافته است.

دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت وزارت جهاد کشاورزی،آبخیزداری و آبخوانداری را از بهترین شیوه های حفاظت خاک، ارتقاء پوشش گیاهی و تقویت سفره‌های زیرزمینی و آبخوان‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد:در سال 92 عملیات آبخیزداری در سطح 390 هزار هکتار انجام‌ شده بود که در سال 96 با اجرای طرح اقتصاد مقاومتی به 800 هزار هکتار رسید (بیش از 2 برابر) در سال 97 نیز برای اولین بار 200 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای این امر اختصاص یافته است.

رمضان نژآد با اشاره به این که یکی از مشکلات بخش کشاورزی فرآوری محصولات بخش است،اظهار داشت:ظرفیت جذب مواد خام صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی از 32 میلیون تن در سال 92 به 54 میلیون تن در سال 96 رسیده است.

وی افزود:در ابتدای سال 92 تعداد 440 واحد سردخانه با ظرفیت 840 هزار تن احداث شده بود که در دولت های یازدهم و دوازدهم با رشد سه برابری به 998 واحد و ظرفیت دو میلیون و 440 هزار تن رسید.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اجرای طرح مقابله با ریزگردها در خوزستان گفت:مطالعات جامع این طرح در سطح 320 هزار هکتار در قالب 7 کانون بحرانی در استان خوزستان انجام شده و با احداث کانال انتقال آب به مناطق فوق بحرانی به طول 60 کیلومتر، بیش از 20 هزار هکتار نهالکاری تا پایان فروردین‌ماه سال جاری به پایان رسیده است.

وی ادامه داد: در سطح 15 هزار هکتار عملیات مالچ پاشی اجرا و در بیش از 7 هزار هکتار اراضی منطقه هور منصوری عملیات مرطوب سازی انجام شده است.

رمضان نژاد یادآوری کرد:ساخت ایستگاه پمپاژ اضطراری بر روی رودخانه کارون با ظرفیت 12.5 متر مکعب بر ثانیه، ساخت بیش از 70 سازه و عبور از جاده های اصلی و روستایی، خطوط لوله های نفت، گاز و لوله های آب،ساخت 140 کیلومتر کانال های فرعی و ایستگاهای پمپاژ مورد نیاز و همچنین احداث کانال انتقال به رودخانه جراحی به طول 23 کیلومتر برای آبیاری نخیلات شادگان از دیگر اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای مقابله با ریزگردها در خوزستان بوده است.

رمضان نژاد خاطرنشان کرد:در سال جاری علاوه بر نگهداری سطح کشت‌شده؛ توسعه کشت حداقل 20 هزار هکتار و ادامه مرطوب‌سازی اراضی و همچنین تکمیل کانال احداث ‌شده جهت آبرسانی به مناطق جدید کشت‌شده در نظر گرفته شده است.


نظر شما