شناسهٔ خبر: 27573589 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سنا | لینک خبر

بورس تهران امروز با روند کم نوسان به کار خود پایان داد؛

روی خوش بورس به نمادهای کوچک

در جریان معاملات امروز اصلاح قیمتی در برخی سهم های بزرگ ، شاخص را به سمت روند کم نوسان سوق داد. شرایطی که بر خلاف چند روز اخیر رقم خورد و نشان از رفتار تعادلی و به دور از هیجان سهامداران داشت.

صاحب‌خبر -

پس از روزها رکوردشکنی و هجوم تقاصای خرید سهام از سوی بازیگران بازار، بورس تهران امروز وارد فاز استراحت شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بازار سهام امروز در روندی متفاوت نسبت به روزهای قبل، با آرامش در رفتار معامله گران همراه بود.

برهمین اساس، شاخص کل که در ساعات ابتدایی در مسیر صعودی فعالیت خود را آغاز کرد. در ادامه تحت تاثیر اصلاح قیمتی در گروه های معدنی – فلزی با افت بسیار اندک مواجه شد. با این وجود این تقاضای سنگین در گروه پالایشی بود که از افت بیشتر شاخص ممانعت کرد.

شاخص بازار سهام در آخرین روز معاملاتی هفته، با افت 0.12 درصدی به سطح 13 هزار و 910 واحد رسید. در مقابل اما ، این شاخص هم وزن بود که با رشد 0.73 درصدی همراه شد. رشد نمادهای کوچک تر به دلیل افزایش تقاضای سهامداران در حالی امروز صورت گرفت، که طی روزهای اخیر عمده توجه بازیگران بازار به نمادهای بزرگ بوده است.

امروز ارزش معاملات بورس تهران به رقم 486 میلیارد تومان رسید، همچنین حجم معاملات نیز یک میلیارد و 580 میلیون سهم برآورد شد.

تقابل فلزی ها در مقابل شاخص کل

در جریان معاملات روز سه شنبه نماد "فملی" بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص گذاشت. شرکت ملی مس ایران که امروز در دقایقی به صف خرید نیز رسید، در پایان و در روندی تعادلی با رشد 2.5 درصدی به معاملات خود پایان داد. با این وجود ملی مس، امروز جایگاه بیشترین ارزش معاملات روزانه را نیز به خود اختصاص داد و 325 میلیارد ریال معامله را به ثبت رساند.

در مقابل بیشترین اثر منفی را بر روند شاخص کل نماد "فولاد" به جای گذاشت. فولاد مبارکه اصفهان که در روزهای اخیر به عنوان یکی از اهرم های اصلی رشد شاخص کل بوده است، امروز تحت تاثیر عرضه سهم با افت مواجه شد. بررسی تغییر مالکیت این سهم نشان می دهد که بیش از نیمی از بازیگران حقیقی در سمت فروش حاضر شده و نیمی از حقوقی ها به حمایت از این نماد پرداخته اند.

تغییر مالکیت کلی بازار و همانند روزهای قبل در اختیار بازیگران خرد بود. بیشترین خرید امروز بازیگران حقیقی در نماد "رمپنا" بود. بر اساس آمارها، گروه مپنا امروز در پیش گشایش های ابتدایی بازار ، با صف خرید 24.7 میلیارد تومانی همراه شد. این شرکت که از ابتدای سال تا کنون بازدهی 10 درصدی داشته است، در ادامه معاملات تحت تاثیر عرضه سهم از سوی حقوقی ها صف خرید خود را از دست داد، اما همچنان تقاضای سنگین در این نماد قابل مشاهده است.

در سوی دیگر، حقوقی ها امروز بیشترین حمایت را از نماد پالایشی "پارس" داشتند. با توجه به حمایت قابل توجه سهامداران بزرگ در نماد شرکت پارس، عرضه سنگین از سوی سهامدار باعث افت قیمتی این نماد شد.

خوش اقبالی ها خودرویی ها در روز قرمز

بررسی صنایع بورسی بر اساس رشد قیمتی حاکی از صدرنشینی گروه انتشار و چاپ در میان دیگر گروه هاست. بعد از انتشار و چاپ، گروه های فنی مهندسی و استخراج نفت در رده های بعدی قرار دارند.

همچنین امروز، بعد از چند روز متوالی اقبال با صنعت خودرو یار بود و این موضوع منجر به سبزپوشی عمده نمادهای این شرکت شد.

در حالی بسیاری از نمادهای این شرکت امروز با افزایش تقاضا و صف نشینی سهامداران همراه بود، که شرکت سایپا بیشترین حجم معاملات را میان دیگر نمادها به خود اختصاص داد. همچنین امروز، "خمحور" بیشترین رشد قیمتی را میان شرکت های خودرویی به خود اختصاص داد.

در همین رابطه شب گذشته، رضا شیوا ، رییس شورای رقابت در گفتگویی از افزایش نرخ خودرو طی روزهای آتی خبر داد. از سوی دیگر نجفی منش، رییس انجمن قطعه سازان نیز از مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص تخصیص ارز 4 هزار و 200 تومانی برای قطعه سازان خبر داد.  

 

 

 

 

 

 

نظر شما