شناسهٔ خبر: 27573250 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرعامل تعاونی اعتبار نظام پرستاری:

سپرده های صندوق نظام پرستاری طبق نوبت بازپرداخت می شود

تهران-ایرنا- در پی تجمع و اعتراض پرستاران، مدیرعامل تعاونی اعتبار نظام پرستاری گفت: اکنون که اعضای این صندوق خواهان دریافت سپرده های خود هستند، چاره ای جز نوبت بندی برای بازگرداندن سپرده ها نداریم و اگر پرستاران عضو این شرکت صبور باشند، به نوبت سپرده های آنان بازپرداخت می شود.

صاحب‌خبر -

در پی تجمع اعتراضی جمعی از پرستاران عضو تعاونی اعتبار نظام پرستاری، عباس نصرت بخش روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا توضیح داد: این شرکت تعاونی تا تیر سال جاری به اعضا تسهیلات (وام) داده است و طبق آمار و اطلاعات مالی طی سه ماهه اول سال جاری نیز در حدود 32 میلیارد تومان سپرده، اخذ شده که معادل 16 میلیارد و 500 میلیون تومان آن در قالب تسهیلات به اعضا پرداخت و بقیه نیز برای استرداد سپرده صرف شده که همه مدارک آن در شرکت تعاونی موجود است.
وی افزود: با توجه به اینکه دیون اعضای این تعاونی در قالب تسهیلات اعطایی به سایر اعضا بوده و منابع تعاونی هیچگاه صرف سرمایه گذاری، خرید یا فروش نشده و فعالیت های آن فقط در چارچوب مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی و اساسنامه تعاونی است و هرگونه فعالیت متفرقه ممنوع است، به همین دلیل استفاده از عنوان مالباختگان تعاونی اعتبار اعضا و شاغلان سازمان نظام پرستاری صحیح نیست.
وی گفت: کاربرد عنوان مالباختگان به معنای آن است که مطالبات شرکت تکافوی دیون اعضا و سهامداران را نمی کند در حالی که این تعاونی پس از پرداخت دیون، معادل 27 میلیارد تومان سهام و سود انباشته داشته که گزارش مالی آن توسط حسابرس مستقل، تایید و در مجمع عمومی تعاونی تصویب شده است.
نصرت بخش اضافه کرد: پس از برگزاری مجمع عمومی سالیانه شرکت تعاونی اعتباری نظام پرستاری و انتخابات هیات مدیره از یک طرف و افزایش بی رویه نرخ ارز و طلا از طرف دیگر، هجوم سپرده گذاران را برای دریافت سپرده خود به همراه داشته و باعث مشکلاتی شده است. این هجمه برای هر موسسه مالی و اعتباری یا بانکی اتفاق بیفتد، یقینا امکان بازپرداخت سپرده همه سپرده گذاران به صورت یکجا مقدور نیست.
مدیرعامل تعاونی اعتبار نظام پرستاری افزود: به همین دلیل ضمن مذاکره با بانک مرکزی جمهوری اسلامی بر اساس مصوبه هیات مدیره مقرر شد تا بر اساس اولویت زمان تراکنش واریزی نسبت به استرداد سپرده اعضا اقدام شود و در حال حاضر واریزی های مهر 96 در حال بازپرداخت است و 13درصد دیون، ظرف مدت یکماه پرداخت شده است.
مدیرعامل تعاونی اعتبار اعضا و شاغلین سازمان نظام پرستاری گفت: به اعضای این تعاونی که اعلام کرده اند، بنده حاضر به صحبت و پاسخگویی نیستم، می گویم، جلسات متعددی با اعضا و نمایندگان آنان برگزار شده و جهت اقناع فکری آنان و یقین حاصل شدن اذهان از عدم خروج هر گونه وجهی از شرکت جهت سرمایه گذاری یا خرید و فروش ارز، طلا و سکه بنا به تصمیمات هیات مدیره تیم حسابرسی در شرکت مستقر شده و پس از خاتمه کار رسیدگی نتایج آن به استحضار اعضای تعاونی خواهد رسید.
نصرت بخش اضافه کرد: پاسخگویی به نهادهای نظارتی خارج از شرکت نیز انجام می شود و همه همکاران این تعاونی در ساعات اداری پاسخگوی اعضا و سپرده گذاران هستند و از آنجایی که شرکت تعاونی چاره ای جز پرداخت بر اساس فهرست نوبت بندی برای استرداد سپرده ها را ندارد بعضا برخی از اعضا با حضور در شرکت و متشنج کردن فضا در صدد دریافت سریعتر سپرده های خود هستند که این امر در حال حاضر با توجه به مصوبه هیات مدیره امکانپذیر نیست.
مدیرعامل شرکت تعاونی اعتباری نظام پرستاری افزود: در چنین شرایطی که عمده اعضای تعاونی قصد دریافت سپرده های خود را دارند، چاره ای جز نوبت بندی وجود ندارد. برخی از اشخاص با وعده های توخالی و برای کسب محبوبیت در جهت تخریب و متشنج کردن اوضاع و توقف فعالیت های تعاونی گام بر می دارند از اعضا صندوق تعاونی اعتباری نظام پرستاری می خواهم که با حفظ آرامش این امکان را برای مدیریت شرکت فراهم کنند تا در پرداخت های دیون اعضا تسریع شود.
تعدادی از اعضای تعاونی اعتباری نظام پرستاری روز دوشنبه با تجمع مقابل ساختمان این تعاونی و پس از آن تجمع مقابل ساختمان خبرگزاری جمهوری اسلامی، نسبت به سوء مدیریت و پرداخت نشدن مطالبات و تعهدات تعاونی اعتباری نظام پرستاری اعتراض کردند.
آنان می گویند، این تعاونی به وعده های خود برای پرداخت وام پس از دریافت سپرده های پرستاران عمل نکرده و اکنون حاضر نیست، حتی اصل سپرده آنان را پرداخت کند و پرداخت اصل سپرده آنان را به آینده و بر اساس لیست نوبت سپرده گذاری موکول می کند.
پس از تجمع این پرستاران و پوشش خبری این تجمع، محمد شریفی مقدم، معاون سازمان نظام پرستاری و عضو هیات مدیره صندوق تعاونی اعتبار نظام پرستاری به خبرنگار ایرنا گفت: در سال 96 حدود 76 میلیارد تومان وام به پرستاران پرداخت شده و در سال های 95 و 94 نیز به ترتیب 35 و 18 میلیارد تومان به سپرده گذاران وام پرداخت شده بود و هیچ تخلفی نیز در گزارش بازرس و حسابرس قانونی نداشتیم.
شریفی مقدم افزود: اگر پنج درصد از سهامداران هر بانک یا موسسه ای به طور همزمان درخواست دریافت سپرده خود را داشته باشند، هیچ بانکی قادر به پاسخگویی نیست ولی مشکلات اعضای این موسسه بیشتر مربوط به اعضای جدید است که درخواست وام دارند که امکانپذیر نیست و البته بر اساس مصوبه هیات مدیره این تعاونی از 24 تیر هیچگونه سپرده گذاری در این تعاونی انجام نمی شود.
اجتمام * 1003 * 3063

نظر شما