شناسهٔ خبر: 27572434 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مسئول امور بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

ترویج زایمان طبیعی به فرهنگ‌سازی نیاز دارد نه اجبار

نمایندگی قزوین

مسئول امور بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی قزوین با تأکید بر اینکه ترویج زایمان طبیعی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد نه اجبار، عنوان کرد: با اجبار وزارت بهداشت رقمی که باید کاسته می‎شد کاهش یافت ولی در حال حاضر به فرهنگ‌سازی در این زمینه نیاز داریم.

صاحب‌خبر -

زهرا رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: طبق برآوردهای جهانی فقط 15-20 درصد زایمان‌ها به‌صورت سزارین انجام‌شده و این در حالی است که در ایران 51 درصد زایمان‌ها به‌صورت سزارین صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به این‌که افزایش سزارین به دلیل فاکتورهای اجتماعی و افزایش سن ازدواج است، عنوان کرد: با افزایش سن ازدواج، مادران اولین فرزند خود را در 35 سالگی به دنیا می‌آورند و در این سن بدن مادر آمادگی ندارد و برخی از بیماری‌های زمینه‌ای نیز در مادر بروز می‌کند؛ هم‌چنین با افزایش درصد نازایی و فرزنددار شدن این افراد، سزارین نیز افزایش پیدا می‌کند.

مسئول امور بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی قزوین با تأکید بر این‌که ترویج زایمان طبیعی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد نه اجبار، تشریح کرد: با اجبار وزارت بهداشت، رقمی که باید کاسته می‎شد کاهش یافت ولی در حال حاضر نیاز به فرهنگ‌سازی در این زمینه داریم که این روند حدود 10 تا 15 سال زمان نیاز دارد.

وی با اشاره به این‌که کلاس‌های آمادگی زایمان از سال 91 به‌صورت رایگان در استان در حال برگزاری است که از هفته بیستم بارداری آغاز می‌شود، اضافه کرد: مادر می‌تواند در کنار یک همراه از قبیل مادر، خواهر و یا دوست در این کلاس‌ها شرکت کند و اگر همراه مادر بتواند گواهی پایان دوره دریافت کند می‌تواند در هنگام زایمان در کنار مادر باشد.

رجبی توضیح داد: پدر نیز می‌تواند 2 جلسه در کلاس‌های آمادگی زایمان شرکت کند و در پی حضور در این کلاس می‌تواند در صورت وجود اتاق خصوصی در هنگام زایمان در کنار همسرش باشد که این امکان در بیمارستان‌های خصوصی استان، بیمارستان زاری، تأمین اجتماعی تاکستان، امیرالمؤمنین(ع) بوئین‌زهرا و کوثر فراهم شده است و در سال‌جاری نیز این امکان در بیمارستان شفا تاکستان فراهم خواهد شد.

وی با عنوان این‌که حضور همسر و همراه در هنگام زایمان می‌تواند به کاهش ترس و در پی آن درد نیز کمک کند، تصریح کرد: در هنگام زایمان طبیعی روش‌های بی‌درد و کم درد، موسیقی‌درمانی، رایحه‌درمانی و ماساژ می‌تواند منجر به کاهش درد شود که این روش‌ها در بیمارستان‌های استان در حال انجام است.

مسئول امور بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: مادر در زایمان طبیعی لحظه تولد فرزند خود را می‌بیند و استقبال مادران تحصیل‌کرده از این زایمان افزایش پیداکرده و مشتاق شده‌اند.

وی گفت: طی اقدامات انجام‌شده علاوه بر مامای مرکز، ماماهای خصوصی نیز می‌توانند در هنگام زایمان طبیعی حضورداشته باشند و مادر را همراهی کنند.

رجبی توضیح داد: در سال گذشته بیمارستان‌های کوثر، رازی و دهخدا جشنواره ترویج زایمان طبیعی را برگزار کردند که طی آن مادرانی که فرزند خود را با زایمان طبیعی به دنیا آورده بودند تجربیات خود را مطرح و متخصصان زنان و زایمان نیز از مضرات سزارین مطالبی را عنوان کردند.

وی مطرح کرد: بیمارستان‌های خصوصی و دولتی استان قزوین برای این‌که مادران در زایمان نخست خود، زایمان طبیعی را انتخاب کنند طرح‌های تخفیفی را ارائه می‌دهند تا در راستای ترویج زایمان طبیعی فرهنگ‌سازی کنند.

مسئول امور بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی قزوین ابراز کرد: رسانه‌ها برای ترویج زایمان طبیعی نقش بسزایی دارند و مردم نیز باید باور داشته باشند که زایمان یک فرآیند طبیعی است و پزشک و ماما در کنار مادر حضور دارند و اگر نیاز به سزارین باشد خود نسبت به جراحی اقدام می‌کنند.

انتهای پیام

نظر شما