شناسهٔ خبر: 27571315 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | لینک خبر

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت مطرح کرد:

نشست مشترک وزارت بهداشت و مجلس برای حل مشکل نقدینگی حوزه دارو و تجهیزات پزشکی

صاحب‌خبر -

 
 
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت با بيان اينكه روز دوشنبه جلسه اى به دعوت كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراى اسلامى با حضور ریيس مجلس، وزير بهداشت، سرپرست وزارت رفاه و معاون ارزى بانك مركزى مجلس برگزار شد، گفت: اين جلسه با موضوع دارو و تجهيزات پزشكى و تاثير تحريم ها و چالش هاى پيش رو در ماه هاى آينده برگزار شد و چند نفر از نمايندگان در ابتداى جلسه ديدگاه ها و دغدغه هاى خود را در اين مورد بيان كردند. 
 
به گزارش وبدا، دکتر ابراهیم گلمکانی با اعلام این مطلب، اظهار كرد: وزير بهداشت به تبيین وضع كنونى دارو و تجهيزات پزشكى پس از نوسانات ارزى اخیر پرداخت و ضمن بیان اقدامات دنبال شده و تصمیمات کمیته تدابیر ویژه، راهکارها و انتظارات از مجلس و دستگاه های اجرایی و چالش های پیش رو را به تفضیل بیان کرد و پس از بیان نظرات و دغدغه های سرپرست وزارت رفاه و همچنین مسئولان ارزى، این جلسه با جمع بندى ریيس مجلس پايان يافت.
 
دکتر گلمكانى، کمبود نقدينگى شركت هاى دارويى و تجهیزات پزشکی و تامين ارز مورد نیاز برای تامین دارو، تجهیزات پزشکی و مواد اولیه را دو چالش مهم حوزه سلامت در شرایط کنونی دانست و گفت: در زمينه حل چالش نقدينگى شركت هاى دارويى براى تامين دارو مقرر شد سازمان تامین اجتماعی نسبت به اجرای تکلیف بند "ز" تبصره "۷" قانون بودجه سال ۹۷ اقداماتی صورت داده و ظرف مدت یک هفته اقدامات انجام شده را گزارش کند.
 
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت از طرح پيشنهاد جديدى درخصوص حل مشكل نقدينگى شركت هاى دارو و تجهيزات پزشكى در جلسه مذكور خبر داد و تصریح کرد: پس از بررسى و طرح چالش هاى پيش رو، پیشنهاد شد باقیمانده اعتبار بند "ه‍" تبصره "۵" از محل اسناد خزانه بیمه سلامت به صورت نقد پرداخت شود تا بتواند نقدینگی شرکت های دارویی را تامین کند. از این رو مجلس تصمیم نهایی در این مورد را منوط به طرح و موافقت شورای عالی اقتصادی کل قوا کرد.
 
دکتر گلمكانى ادامه داد: در صورتى كه اين پيشنهاد به تصويب شوراى اقتصادى كل قوا برسد، اتفاق خوبى در حوزه سلامت در راستاى تامين نقدینگی و ارز مورد نیاز حوزه دارو و تجهيزات پزشكى رخ خواهد داد، زيرا بيمارستان ها مى توانند بدهى شركت هاى دارويى و تجهيزات پزشكى را به صورت نقدى پرداخت كنند و مشكلات نقدينگى در زنجيره تامين حل خواهد شد.
 
وی به تصميمات گرفته شده در زمينه تامين ارز دارو و تجهيزات پزشكى اشاره كرد و افزود: براساس تصميمات گرفته شده مقرر شد بانك مركزى در تامين ارز دارو با سرعت بیشتری عمل كند و قبل از اينكه چالش جدى در زنجيره تامين پيش بيايد ارز به ميزان كافى تامين شده باشد.
 
دکتر گلمکانی در پایان افزود: همچنین مقرر شد موضوع نحوه پرداخت ارز به شرکت های دارویی در جلسه دیگری با حضور مسئولان وزارت بهداشت، بانک مرکزی و سازمان های بیمه گر در کمیسیون بهداشت هرچه سریعتر تشکیل و بررسی شده و نتیجه نهایی به ریاست محترم مجلس منعکس شود./206

نظر شما