شناسهٔ خبر: 27570925 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

دعای منتظران در عید قربان

روز عید قربان شایسته است که مؤمنان برای ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه دعا کنند. در همین رابطه از امام محمد باقر علیه السلام روایت شده است که در این روز وقت خروج از منزل دعایی را بخوانیم.

صاحب‌خبر -

گروه مهدویت خبرگزاری شبستان: روز عید قربان شایسته است که مؤمنان برای ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه دعا کنند. در همین رابطه از امام ابی جعفر محمد باقر علیه السلام روایت شده است که فرمودند: در روز جمعه و عید فطر و عید قربان، وقتی قصد خروج از منزل نمودی بگو:

 

«اَللَّهُمَّ مَنْ تَهَيَّأَ فِي هذَا اليَوْمِ أَوْ تَعَبَّأَ أَوْ أَعَدَّ وَ اسْتَعَدَّ لِوِفادَةٍ إِلي مَخْلُوقٍ رَجآءَ رِفْدِهِ وَ جآئِزَتِهِ وَ نَوافِلِهِ فَإِلَيْکَ يا سَيِّدِي کانَتْ وِفادَتي وَ تَهْيِئَتِي وَ إِعْدادِي وَ اسْتِعْدادِي رَجآءَ رِفْدِکَ وَ جَوآئِزِکَ وَ نَوَافِلِکَ؛

بار خدايا هر کس در چنين روزي مهيّا و يا آماده شده، يا خود را مستعد کرد براي ورود بر مخلوقي به اميد بخشش و جايزه و عطاهاي او، پس اي آقاي من! توجّه و ورود و آمادگي و انتظارمن، به اميد بخشش‏ها و جايزه‏ ها و عنايت‏هاي توست؛

 

اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ عَبْدِکَ وَ رَسُولِکَ وَ خِيَرَتِکَ مِنْ خَلْقِکَ وَ عَلي أَمِيرِ المُؤمنِينَ وَ وَصِيِّ رَسُولِکَ وَ صَلِّ يا رَبِّ عَلي أَئِمَّةِ المُؤْمِنِينَ الحَسَنِ وَ الحُسَيْنِ وَ عَلِيٍّ وَ مُحَمَّدٍ وَ جَعْفَرٍ وَ مُوسي وَ عَلِيٍّ وَ مُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ وَ الحَسَنِ وَ صاحِبِ الزَّمانِ.

خداوندا! بر محمد بنده و فرستاده و برگزيده از خلقت درود بفرست و نيز بر اميرمؤمنان و جانشين فرستاده‏ات (درود فرست) و اي پروردگار! بر امامان مؤمنين حسن و حسين و علي و محمد و جعفر و موسي و علي و محمد و علي و حسن و صاحب الزمان‏ عليهم السلام درود فرست.

 

اَللَّهُمَّ افْتَحْ لَهُ فَتْحاً يَسِيراً وَ انْصُرْهُ نَصْر! عَزِيزاً. اَللَّهُمَّ أَظْهِرْ بِهِ دِينَکَ وَ سُنَّةَ رَسُولِکَ حَتّي لا يَسْتَخْفِيَ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الحَقِّ مَخافَةَ أَحَدٍ مِنَ الخَلْقِ. اَللَّهُمَّ إِنّا نَرْغَبُ إِلَيْکَ فِي دَوْلَةٍ کَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَ أَهْلَهُ، وَ تَجْعَلُنا فِيها مِنَ الدُّعاةِ إِلي طاعَتِکَ وَ القادَةِ إِلي سَبِيلِکَ وَ تَرْزُقُنا بِها کَرامَةَ الدُّنْيا وَ الآخِرَةِ. اَللَّهُمَّ ما أَنْکَرْنا مِنْ حَقٍّ فَعَرِّفْناهُ وَ ما قَصُرْنا عَنْهُ فَبَلِّغْناهُ. وَ تَدْعُو اللَّهَ تَعالي لَهُ وَ عَلي عَدوِّه وَ تَسْأَلُ حاجَتَکَ وَ يَکُونُ آخِرُ کَلامِکَ: اَللَّهُمَّ اسْتَجِبْ لَنا، اَللَّهُمَّ اجْعَلْنا مِمَّنْ تُذُکِّرَ فِيهِ فَيَذَّکَّرُ»؛

 

خدايا! فتحي به آساني برايش قرار دِه و او را با عزّت پيروز گردان. بار خدايا به او دين و سنّت رسولت را آشکار ساز تا ديگر چيزي از حق را از بيم احدي از خلق پنهان ننمايد. خداوندا! ما به سويت زاري مي‏ کنيم در جهت خواهش دولتي گرامي که در آن اسلام و اهل آن را عزيز گرداني و به آن نفاق تو اهل آن را خوار سازي و ما را در آن دولت از دعوت کنندگان به سوي طاعتت و راهبران به سمت راهت قرار دهي و به آن گرامي داشت دنيا و آخرت را به ما روزي فرمايي. خداوندا! آنچه از حق ندانسته ‏ايم به ما بشناسان و به آنچه از آن قصور داشته ‏ايم برسان.» (1)

 

و براي آن حضرت(عج) دعا و بر دشمنانش نفرين کن و حاجتت را بخواه و آخرين سخنت اين باشد که: خدايا! دعاي ما را به اجابت برسان. خدايا! ما را از کساني قرار ده که در اين روز مورد يادآوري قرار گرفتند و به يادشان آمد.

 

خواندن دعاي ندبه در روز عید قربان نیز وارد شده است. همچنين از امام صادق ‏عليه السلام روایت  شده که فرمودند: هيچ روز عيد فطر و اضحي (قربان) نيست مگر اين‏که اندوهي براي امامان ‏عليهم السلام تجديد مي‏گردد، چون که حقّ خود را در دست غصب کنندگان مي‏ بينند. (۲)

بنابراين شايسته است که مؤمن براي ظهور مولايش الحاح و اصرار داشته باشد، و او را در جهت بر طرف شدن اندوه خود ياري کند.

 

پی نوشت ها:

{1}.صحیفه مهدیه، ص 378

{2}.مضمون اين روايت در فروع کافي آمده و نيز در کتاب علل الشرايع، شيخ صدوق: ۳۸۹ از امام باقر عليه السلام روايت شده است.

نظر شما