شناسهٔ خبر: 27570900 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تشکیل ۱۱ هزار میلیارد پرونده قاچاق سازمان‌یافته/صرف ۵۰۰ میلیارد برای راه اندازی سامانه مبارزه با قاچاق

صاحب‌خبر -

تشکیل ۱۱ هزار میلیارد پرونده قاچاق سازمان‌یافته/افزایش ۱۷ درصدی پرونده‌های قاچاق کالا و ارز/ عزم جدی برای مبارزه

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور با اشاره به تمرکز بر سازمان یافتگی قاچاق کالا و ارز، گفت: در این زمینه ۱۱ هزار میلیارد تومان تشکیل پرونده داشته‌ایم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار علی مویدی ظهر سه شنبه در نشست با خبرنگاران در سخنانی با بیان اینکه رسانه ها در راستای تنویر افکار عمومی، شفاف سازی و آگاه سازی مردم نقش برجسته ای دارند، اظهار داشت: رسانه ها هم به مردم اطلاع رسانی و آگاهی بخشی می کنند و هم مدیران و دولت و حاکمیت را از ناحیه مردم مطالبه گری می کنند و به چالش می کشانند.

«ابر چالش» قاچاق در کشور

وی در ادامه با اشاره به بحث قاچاق کالا و ارز، عنوان کرد: این امر در منطقه، یک پدیده خاص کشور ما است و اگر بخواهیم بحث قاچاق را در منطقه به عنوان یک دغدغه قرار بدهیم، ایران از کشورهایی بوده که متاسفانه با «ابر چالشی» به نام قاچاق مواجه است.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور با اشاره به عوامل قاچاق کالا و ارز، بیان داشت: بخشی از این عوامل داخلی و بخش اعظمی از آن برون مرزی و خارج از اراده ما است.

سردار مویدی با تاکید بر اینکه ایران کشوری مستقل بوده و به خیلی از کشورهایی که استکبار جهانی محسوب می شوند وابستگی، همفکری و همراهی نخواهیم داشت، گفت: در این راستا، طبیعی بوده که آنها نیز دشمنی می کنند و به هر عمل و فعلی که ذهن و اندیشه مدیران و حاکمیت ما را مشغول کند متوصل می شوند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اگر امروز دشمن احساس کند در حوزه قاچاق می تواند به کشور آسیب وارد کند به طور حتم این اقدام را انجام می دهد، افزود: یک روز دشمن داعش را ایجاد می کند، یک روز منافقین را علم می کند، یک روز جنگ تحمیلی را علم می کند، اینها سلسله جنگ هایی بوده که دشمن برای ما تعریف کرده است و ما هم یکی پس از دیگری توانسته ایم از این گردنه ها خوب عبور کنیم و به طور قطع از گردنه سخت و دشوار قاچاق نیز با همت مردم، هدایت های مقام معظم رهبری و تدابیر خوب دولت عبور خواهیم کرد.

تغییر رویکرد مقابله با پیشگیرانه در حوزه قاچاق

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور با اشاره به اینکه بخشی از این موضوع داخلی است و اقتصاد ما به عنوان اقتصادی مستحکم و استخوان دار که بتواند زیربناهای توسعه یافتگی را دنبال کند، طراحی نشده بود، گفت: همچنین دشمن نیز فرصت نداد که به این موارد به خوبی بپردازیم.

سردار مویدی با تاکید بر اینکه قاچاق در کشور ما، بحث سود، منفعت و سوداگری عده ای است که سال های سال در کشور به این اعمال زشت خود پرداخته اند و طبیعی است که منتظر هر فرصتی هستند تا از آن نهایت استفاده را ببرند، تصریح کرد: شرایط اقتصادی کشور باعث شد که ما متوجه شویم که از چه نواحی آسیب می بینیم.

وی با بیان اینکه شرایط پس از برجام و خارج شدن آمریکا از برجام پیام هایی برای ما داشت و متوجه شدیم که آسیب ها از چه نواحی است، که یکی از آنها بحث قاچاق است، گفت: در چهار تا پنج ماه گذشته پیام های زیادی را گرفته ایم که ای کاش در چند دهه گذشته این پیام ها را جدی می گرفتیم و به آنها توجه می کردیم و این در حالیست که مقام معظم رهبری بارها به این موضوعات ورود پیدا کردند و تاکید داشتند، اما دولت های گذشته متاسفانه کمتر آنها را مورد اولویت قرار می دادند.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور با اشاره به اینکه در عرصه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در چهار دهه گذشته با رویکرد مقابله ای برخورد کرده ایم و کمتر رویکرد پیشگیرانه، زیربنایی و ایجابی داشته ایم بیان داشت: اگر اقدامات پیشگیرانه نباشد، هزینه ها در حوزه مقابله افزایش پیدا می کند.

صرف ۵۰۰ میلیارد برای راه اندازی سامانه مبارزه با قاچاق

سردار مویدی با تاکید بر اینکه در سال ۸۱، مقام معظم رهبری فرمان تشکیل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را دادند، تصریح کرد: می توان ادعا کرد، از آن سال تا امروز، طی چهار تا پنج سال گذشته به این فرمان خوب پرداخت شده است، تا سال ۹۲ قانون خاص مبارزه باقاچاق کالا را نداشتیم، سازمان و ساختار در این حوزه نداشتیم، سیاست و برنامه هدفمند نیز در این حوزه نداشتیم.

وی با بیان اینکه در سال ۹۲ بین دولت و مجلس همدلی و همراهی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری ایجاد شد، گفت: سال ۹۴ قانون خاص مبارزه با قاچاق کالا با رویکرد پیشگیرانه ابلاغ شد.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور با اشاره به اینکه از سال ۹۴ تا کنون زیربناها و زیرساخت ها نیز در کشور ایجاد شد، گفت: بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در راستای راه اندازی سامانه های مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سال ۸۴ تا کنون هزینه شده است.

سردار مویدی با بیان اینکه تعداد این سامانه ها، ۳۰ مورد شامل پوشاک، قطعه، صورت، لوازم خانگی و ... است، گفت: در سالجاری سازمان و ساختار در ادامه آن قانون به دستور رئیس جمهور ابلاغ شده و می توانیم یک ستاد و سازمان فرا دستگاهی را در این رابطه داشته باشیم.

تشکیل ۱۱ هزار میلیارد پرونده قاچاق سازمان یافته

وی با اشاره به اینکه طی امسال کار تعیین تکلیف اموالی که به مدت چهار سال در انبارها نگهداری می شد را انجام دادیم، گفت: همچنین آئین نامه «کوله بری» را امسال تصویب کردیم.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور با بیان اینکه خلا قوانین دست و پا گیر برای اثبات قاچاق بودن کالا در مرزها را برطرف کرده ایم، بیان داشت: امسال شعب تجدید نظر در تعزیرات حکومتی و قوه قضائیه را افزایش دادیم.

سردار مویدی با تاکید بر اینکه طی سه تا چهار سال گذشته، هزار و ۱۱۰ شعبه ویژه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در قوه قضائیه و تعزیرات حکومتی تشکیل دادیم، بیان داشت: سه تا چهار سال پیش اطاله رسیدگی به پرونده ها حدود شش ماه بود و امروز این عدد در قوه قضائیه ۷۵ روز و در تعزیرات حکومتی ۶۱ روز است.

وی با اشاره به تمرکز بر سازمان یافتگی قاچاق کالا و ارز، تصریح کرد: بیش از ۲۲۲ پرونده را در دو تا سه سال گذشته از سوی وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی تشکیل شده است که بیش از ۱۱ هزار میلیارد ارزش این پرونده ها بوده است و بیش از هزار میلیارد از این جرائم به خزانه دولت واریز شده است.

افزایش ۱۷ درصدی پرونده‌های قاچاق کالا و ارز/ عزم جدی برای مبارزه

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور از افزایش ۱۷ درصدی تشکیل پرونده‌های قاچاق کالا و ارز و عزم جدی برای مبارزه با قاچاق کالا خبر داد.

وی در سخنانی با بیان اینکه مجموع عملکرد دستگاههای عضو ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به لحاظ تحقق شعار سال و تدابیر رئیس جمهور در تشکیل پرونده نزدیک به ۱۷ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش پیدا کرده است، اظهار داشت: همچنین در ارزش پرونده های مکشوفه نیز شاهد افزایش ۵۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم.

وی با بیان اینکه میزان وصول جرائم مرتبط با قاچاق کالا و ارز که به خزانه دولت واریز شده نیز ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: در مجموع عزم و اراده قوی در راستای تحقق شعار سال و مبارزه همه جانبه با قاچاق کالا و ارز در کشور وجود دارد و در پایان سال به طور قطع آثار مثبت و ماندگار آن را به مردم اطلاع رسانی خواهیم کرد.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور، بیان داشت: بنا بر دستور رئیس جمهور، از مسئولان خواسته شده که در سفر به استان ها با خانواده معظم شهدا دیدار صورت گیرد.

سردار مویدی گفت: همچنین پیگیری مطالبات و انتظارات خانواده شهدا در دستور کار قرار گرفته و امروز با حضور استاندار لرستان با پنج خانواده شهید استان دیدار کردیم.

انتهای پیام/پ

نظر شما