شناسهٔ خبر: 27569855 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در برنامه زنده تلویزیونی گفتگوی ویژه خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ، اسمعیل کریم زاده در این برنامعه ضمن ارائه گزارشی از برنامه های بزرگداشت هفته جهاد کشاورزی در استان، اظهارکرد: 245 پروژه عمرانی،اقتصادی و تولیدی بخش کشاورزی استان با اعتباری بالغ بر 218 میلیارد ریال سرمایه گذاری همزمان با گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی در سطح استان کلنگ زنی و افتتاح می شود.

کریم زاده اظهارکرد: با بهره برداری از این طرحها برای 422 نفر به صورت مستقیم و 728 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده و 548 خانوار روستایی نیز از عواید اجرای این طرح ها بهره مند می شوند.

این مسئول همچنین اضافه کرد: 3 پروژه از مجموع 245 پروژه شامل طرح پوشش بتنی کانال و دو طرح مرمت و بازسازی قنات با اعتباری بالغ بر 3 میلیارد ریال آماده کلنگ زنی شده است .

وی با بیان اینکه بیشتر طرح های افتتاحی مربوط به طرحهای زیر بخش اب و خاک است ، ادامه داد: تعداد 234 پروژه نیز از مجموع 242 پروژه اماده بهره برداری، در بخش مدیریت اب وخاک با اعتباربیش از 130میلیارد ریال شامل 231 طرح سیستم های نوین ابیاری تحت فشار با مساحت بیش از 1480هکتار، یک طرح انتقال اب با لوله به مسافت 2.8 کیلومتر و 2 طرح استخر ذخیره اب کشاورزی با حجم 2425 متر مکعب با اشتغال 380 نفر مستقیم و 627 نفر غیر مستقیم اماده بهره برداری شده است.

این مسئول خاطر نشان کرد: افتتاح پروژه های شاخص عمرانی، اقتصادی و تولیدی بخش کشاورزی، نشست مطبوعاتی رییس سازمان و مدیران ادارات کل تابعه با اصحاب رسانه، غبارروبی مزار شهدا و دیدار با خانواده های معظم شهدای جهاد کشاورزی، سخنرانی رئیس یا معاونین سازمان قبل از خطبه های نماز جمعه، ارائه خدمات فنی و مشاوره ای و دامپزشکی رایگان، دیدار کشاورزان نمونه، تشکلها و مدیران سازمان با استاندار و امام جمعه ارومیه از جمله برنامه های اجرایی در هفته جهاد کشاورزی می باشد که در طول هفته اجر می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با تبریک سالروز آغاز چهلمین سالروز تاسیس جهاد سازندگی (جهاد کشاورزی ) و تقدیر از زحمات بهره برداران عرصه تولید محصولات کشاورزی در استان، گفت: خدمتگذاری به مردم یکی از وظایف اصلی مسئولان است، میزان تولیدات بخش کشاورزی در مقایسه با اوایل انقلاب بیش از 6 برابر افزایش یافته است بدون اینکه از نظر واحد سطح افزایشی داشته باشیم و این موفقیت ها در سایه زحمات فعالان عرصه تولید در بخش کشاورزی است .

این مسئول خاطر نشان کرد: از مجموع 118 میلیون تن تولید محصولات کشاورزی در کشور، بالای 6 و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی دراستان تولید می شود که در اکثر محصولات تولیدی شاهد رتبه های برتر از نظر افزایش راندمان تولید در واحد سطح و میزان تولید هستیم.

وی با اشاره به افزایش 2 و نیم برابری صادرات سیب درختی از کشور در مقایسه با سال گذشته، ادامه داد: در سال جاری بیش از 700 هزار تن سیب درختی از کشور به کشورهای خارجی صادر شده است، که حدود 200 هزار تن از این میزان محصول از مبادی و گمرکات استان و 175هزار تن از سایر گمرکات به کشورهای همسایه صادر شده است که در این زمینه با تقویت تشکلهای کشاورزی و هماهنگی و مشارکت دستگاه های متولی در این خصوص می توان در سال جاری بستر توسعه صادرات محصولات کشاورزی در استان رافراهم کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در ادامه با اشاره به برنامه های سازمان در خصوص تغییر الگوی کشت و توسعه ابیاری نوین در استان ، از صرفه جویی 99 میلیون متر مکعبی مصرف اب در بخش کشاورزی حوزه ابریز دریاچه ارومیه با اجرای سیستم های نوین ابیاری خبرداد.

کریم زاده اظهارکرد: تا کنون از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه در حدود 12 هزار و 826 هکتار ازاراضی کشاورزی واقع در حوزه ابریز دریاچه ارومیه به سیستم ابیاری تحت فشار تجهیز شده است و در 4963 هکتار از اراضی نیز شبکه های فرعی ابیاری و زهکشی و 474 کیلومتر از اراضی نیز انتقال اب با لوله انجام گرفته است .

وی خاطر نشان کرد: اگر اعتبارات ابلاغی مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه به منطور اجرای طرح های بخش کشاورزی به موقع تخصیص یابد ما می توانیم ، تعهدات خود را در خصوص کاهش 40 درصدی مصرف اب در بخش کشاورزی حوزه ابریز دریاچه ارومیه را هر چه سریعتر اجرایی کنیم و حق ابه بخش کشاورزی را به سوی دریاچه ارومیه رها سازی کنیم. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر 57 هزار هکتار از 380 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سیستم های آبیاری نوین مجهزشده است که عمدتا این اراضی در 9 شهرستان واقع درحوزه ابریز دریاچه ارومیه واقع شده است.

وی با بیان اینکه همزمان با هفته جهاد کشاورزی 1480 هکتار از اراضی کشاورزی استان که به آبیاری تحت فشار مجهز شده اند به بهره برداری می رسند که از این طریق 6 و نیم میلیون متر مکعب اب در بخش کشاورزی صرفه جویی خواهد شد ، افزود: تا پایان نیمه اول امسال درحدود 61 هزار و 570 هکتار از اراضی کشاورزی استان با استفاده از اعتبارات رودخانه های مرزی به سیستم های آبیاری نوین تجهیز خواهند شد که اکثر این اراضی در محدوده شهرستانهای ماکو، شوط و پلدشت واقع هستند و در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی 88 درصدی برخوردار هستند.

این مسئول در ادامه با اشاره به اعطای تسهیلات اعتباری ارزان قیمت در قالب اشتغال فراگیر روستایی و عشایری، اضافه کرد: به منظورهماهنگی با بانکها در اجرای طرح اشتغال روستایی و عشایری طرح های ثبت نام کنندگان در سامانه کارا در جلسات کارگروه اشتغال به صورت هفتگی بررسی می شود که این امربه اشتغال پایداردر حوزه توسعه روستایی و عشایری  منجر می شود.

نظر شما