شناسهٔ خبر: 27569010 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

برگزاری جشنواره موسیقی کیش بر پایه موسیقی کلاسیک ایرانی

دبیر اولین جشنواره موسیقی کیش گفت این جشنواره بر چهار محور توضیح و تصویری از جزیره کیش و خلیج فارس، پیام صلح و مهربانی و ترانه‌ها و آواهای لالایی ایران‌زمین استوار است.

صاحب‌خبر -

سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست خبری اولین جشنواره موسیقی کیش صبح روز سه‌شنبه 30 مردادماه در خانه موسیقی شماره یک برگزار شد.

در این نشست، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی و عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره، داریوش پیرنیاکان و هومان اسعدی دو عضو دیگر شورای سیاست‌گذاری جشنواره، مسعود رهبری نماینده منطقه آزاد کیش و حمید هادی دبیر جشنواره موسیقی کیش نیز حضور داشتند.

در ابتدای نشست، نوربخش گفت: جشنواره‌ها موجب شناخت ظرفیت‌های مختلف موسیقایی شده و موجب می‌شوند هنرمندان به میدان بیایند. نسل جوان هنرمندان موسیقی با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند. جشنواره موسیقی کیش بیشتر جنبه تولید آثار دارد و در نهایت برگزیدگان این آثار در دو روز در کیش به صحنه می‌روند.

داریوش پیرنیاکان در ادامه صحبت‌های مدیرعامل خانه موسیقی گفت: چون اولین سال جشنواره موسیقی کیش است، خیلی مفصل برگزار نمی‌شود. ما می‌خواهیم این دوره آزمونی باشد برای دوره‌های بعدی. برای همین آثاری به جشنواره می‌آیند و در نهایت آثاری که برگزیده می‌شوند در کیش به صحنه می‌روند. در سال‌های بعد به‌طور حتم بخش‌های دیگری هم به جشنواره اضافه می‌شود.

او ادامه داد: مسئولان مربوطه در کیش می‌خواستند جشنواره را به‌طور بسیار گسترده برگزار کنند، اما ما خواستیم جشنواره در همین بخش و به‌طور محدود برگزار شود. در واقع ما بخشی را به جشنواره موسیقی کیش می‌بریم که در جشنواره موسیقی فجر و در دیگر جشنواره‌ها نیست.

هومان اسعدی نیز در سخنانی کوتاه گفت: امروز حدود هفتاد جشنواره در ایران در حال برگزاری است که برخی از این جشنواره‌ها کارهای موازی انجام می‌دهند. به نظرم بسیاری از این جشنواره‌ها باید با هم ادغام شوند. جشنواره موسیقی جوان تمرکزش تک‌نوازی است و ما در آن به دنبال گروه‌نوازی نیستیم.

سپس مسعود رهبری گفت: منطقه آزاد کیش به دلیل موقعیت استراتژیک، جغرافیایی و هم به لحاظ بسترهای قانونی و هنری قابلیت‌های فراوانی برای عرضه دارد. همچنین حضور گردشگران داخلی و خارجی فراوانی به این منطقه رفت‌وآمد دارند و به همین دلیل می‌توان رویدادهای بزرگی در این منطقه خلق کرد.

نماینده منطقه آزاد کیش ادامه داد: محور جشنواره موسیقی کیش بر پایه موسیقی ایرانی است. پیش‌تر بیشتر فعالیت‌های موسیقایی کیش بر مبنای موسیقی پاپ بوده است. این منطقه همچنین هر سال بودجه‌ای برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری در نظر می‌گیرد و این بودجه کاملاً مجزا از مبحث اسپانسرینگ است. به‌طور حتم حضور یک حامی مالی باعث افزایش هر چه بیشتر کیفیت خواهد بود.

رهبری در ادامه به حواشی حضور و اجرای خواننده استانبولی در این شهر اشاره کرد و گفت: این منطقه بر اساس قوانین و مقررات وزارت ارشاد یک سری اختیارات دارد که بر اساس آن در برخی از مناطق می‌تواند به فعالیت‌هایی بپردازد. این اجراها نیز با تمام سختگیری‌ها لازم و در نظر گرفتن تمامی جوانب و با کمک گرفتن و تشکیل جلسه در شورای تأمین بود. کیش بدون هماهنگی با دیگر نهادها دست به فعالیتی نخواهد زد. در کل هر درخواستی برای اجرا به این منطقه ارسال شود فرایند خود را طی می‌کند.

حمید هادی دبیر جشنواره موسیقی کیش به عنوان آخرین سخنران برنامه گفت: جشنواره موسیقی کیش به‌منظور گسترش و بسط فرهنگ و هنر ایرانی و کشف استعدادها برگزار می‌شود، فراخوان از شهریورماه ارسال شده و درخواست‌ها باید تا پایان آذر بررسی شوند. تمام قوانین و مقررات جشنواره و فرم پیش ثبت نام را روی سایت قرار داده‌ایم و متقاضیان می‌توانند برای ثبت نام به سایت مراجعه کنند. پس از ثبت نام کد رهگیری برای هر کس اختصاص داده‌ایم.

او ادامه داد: جشنواره بر پایه موسیقی کلاسیک ایرانی استوار بوده و بر چهار محور می‌گذرد: توضیح و تصویری از جزیره کیش و خلیج فارس، پیام صلح و مهربانی و ترانه‌ها و آواهای لالایی ایران‌زمین. ما در هریک از این بخش‌ها نیز سه نفر را به‌عنوان برگزیده انتخاب خواهیم کرد.

دبیر جشنواره اضافه کرد: در بخش گروه نوازی نفر اول 10 میلیون تومان، نفر دوم 8 میلیون تومان و نفر سوم نیز 5 میلیون تومان مبلغ جایزه تعیین شده است. در بخش آهنگسازی هم جوایز به همین روال تقدیم خواهد شد، اما در مبحث لالایی‌ها نفر اول 5 میلیون تومان، نفر دوم 3 میلیون تومان و نفر سوم نیز 2 میلیون تومان تعلق خواهد گرفت.

او در پایان گفت: این جشنواره بهمن‌ماه طی دو روز در کیش برگزار خواهد شد. علت برگزاری در این تاریخ این است که شهر کیش در ماه‌های بهمن و اسفندماه بیشترین میزان گردشگری را دارد.

نظر شما