شناسهٔ خبر: 27568710 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | لینک خبر

دانشگاه علوم پزشکی گیلان

گیلان/برنامه های حوزه سلامت گیلان در خبرگزاری فارس تشریح شد

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب دا)؛ دکتر علی داودی – معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، بعد از ظهر امروز – دوشنبه با حضور در دفتر خبرگزاری فارس در رشت، ضمن دیدار با مدیر، دبیران و خبرنگاران این خبر گزاری، اقدامات و دستاوردهای حوزه سلامت استان را تشریح شد .

دکتر داودی با بیان این که خبرگزاری فارس یک رسانه تأثیرگذار در کشور و استان است، گفت: رسانه‌ها باید خبرهای درست و دقیق را به اطلاع مردم برسانند و در بالا بردن سطح آگاهی و سواد سلامت مردم نقش داشته باشند.

راه‌اندازی کانون سلامت موجب کاهش فاصله مردم و مراکز سلامت می‌شود

دکتر داودی با بیان این که تنها 25درصد از مسایل مربوط به سلامت جامعه بر عهده وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی کشور است، گفت: راه‌اندازی کانون سلامت محله می توانند به عنوان حلقه واسط و یک اقدام مثبت، موجب کاهش فاصله مردم و مراکز سلامت شوند که راه‌اندازی کانون سلامت محله حمیدیان رشت، یکی از همین نمونه‌هاست.

سعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر این است تا مردم کمتر بیمار شود

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به این که تمام دغدغه ما مراجعه کمتر مردم به مراکز درمانی است، خاطرنشان کرد: طرح تحول سلامت هدیه مقام معظم رهبری به مردم بود که در دولت تدبیر و امید به فعلیت رسید و با اجرای این طرح هزینه های گزاف درمانی، کاهش یافت.

وی با بیان این که در خانه های بهداشت روستایی، بهورزان آمار و اطلاعات کاملی از بیماران و مادران باردار دارند، تصریح کرد: در مراکز درمانی و بهداشت شهری این امکان فراهم نیست و در صورت مراجعه مردم به مراکز بهداشتی درمانی خدمات مورد نیاز به آن ها داده می شود و پزشکان اطلاعی از وضعیت مردم و بیماران در منازل ندارند.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: در شهرهای رشت و لنگرود حاشیه‌نشینی داریم. 150 هزار نفر حاشیه‌نشین در این دو شهرستان زندگی می کنند و این حاشیه‌نشینی‌ها باعث افزایش خشونت، افزایش طلاق و تغییر نوع زندگی در این مناطق شده است.

درمان دائم سه‌چهارم سرطان‌ها در گیلان

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به این که در گیلان سونامی سرطان نداریم و برخی نباید به این موضوع دامن بزنند و باعث اضطراب و نگرانی مردم شوند، اظهار داشت: سه‌چهارم سرطان‌ها در استان گیلان کاملاً درمان می‌شوند و یک‌چهارم سرطان‌ها نیز به دلیل عدم آگاهی و دیر مراجعه کردن بیماران قابل‌ درمان نیستند و یکی از دلایل آن هم کهولت سن، عدم آگاهی مردم و پایین بودن سواد سلامت در جامعه است. وی ادامه داد: شاخص سرطان در استان گیلان از میانگین کشوری نیز پایین‌تر است و به ازای هر 100 هزار نفر 134 نفر بیمار سرطانی در استان وجود دارد .

دکتر داودی با بیان این که آمار تعداد افراد مبتلا به سرطان سینه در استان کاهش‌  یافته افزود: سن ابتلا به سرطان سینه 10 سال پایین آمده و از 55 سال به 44 سال رسیده که افراد می توانند با انجام معاینات ساده و تشخیص زود هنگام از پیشرفت بیماری در خود جلوگیری کنند. وی ادامه داد: در حال حاضر درمان یک سرطان سینه نزدیک به 42 میلیون تومان و سرطان روده نیز بالغ 242 میلیون تومان برای هر بیمار هزینه‌ بردار است.

وی با اشاره به این که گیلان کمترین رشد جمعیتی را در کشور دارد و از نظر هرم سنی از استان های سالمند به حساب می آید، اظهار داشت: از بین شهرهای استان دو شهرستان املش و رودسر از سالمندترین شهرستان‌های گیلان هستند، بنابراین باید در حوزه شهری فعالیت های مربوط به این مهم را بیشتر کنیم تا در آینده با مشکلات بیشتری روبه‌رو نشویم.

افتتاح بیمارستان‌های رشت، لاهیجان و تالش

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه در کانون‌های سلامت محله دنبال آموزش صحیح به مردم هستیم تصریح کرد: مردم باید با ورزش و تغییر سبک زندگی خود را برابر عوامل بیماری های غیر واگیر بیمه کنند.

وی با بیان این که احداث مرکز جامع طرح غربالگری سرطان باید در لاهیجان، انزلی، رشت و تالش راه‌اندازی می‌شد که به دلایل مختلف در زمان خودش به انجام نرسید، افزود: بیمارستان های رشت از جمله بیمارستان پورسینا دارای قدمت چندین ساله هستند و نمی توانند جوابگوی امروزه مراجعه مردم باشند، راه اندازی بیمارستان جامع در دستور کار دانشگاه قرار دارد و ان شاء لله با بهربرداری از بیمارستان جدیدالاحداث پیروز در لاهیجان، بیمارستان 400 تخت خوابی پروفسور سمیعی در مجتمع دانشگاهی سایت لاکان و بیمارستان جدیدالاحداث تالش که در مراحل پایانی ساخت می باشند، اجرای بیمارستان های جامع استان وارد فاز عملیاتی خواهد شد.

احداث یک بیمارستان 400 تختخوابی جامع در رشت

وی گفت: ساخت یک بیمارستان دولتی در کشور سال ها طول می‌کشد و آن قدر هم منابع در اختیار نداریم که هر روز یک بیمارستان و مراکز درمانی ایجاد کنیم، پس باید به سمتی حرکت کنیم تا علاوه بر مدیریت منابع و کاهش هزینه های درمانی، مردم از امکانات موجود به نحو شایسته بهره مند شوند .

وی ادامه داد: ورودی های شهر رشت دیگر گنجایش حرکت آمبولانس و انتقال بیماران به بیمارستان های داخل شهر را ندارند علاوه بر این که اگر یک بیمار ترومایی به بیمارستان پورسینا منتقل شود و نیاز به خدمات تخصصی دیگر چون داخلی، قلب، زنان و زایمان و... داشته باشد باید از بیمارستان های دیگر متخصصین به این مرکز اعزام شوند تا مشکل یک بیمار مرتفع شود که تنها راه نجات استان از این معضل ساخت و راه اندازی یک بیمارستان جامع درمانی برای شهر رشت است که همه مسولان استان باید دانشگاه علوم پزشکی گیلان را در این خصوص یاری کنند.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این که بر اساس مستندات موجود و گزارش هیات امنای دانشگاه، تراز مالی دانشگاه علوم پزشکی در دو سال گذشته مثبت بوده است، گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان بالغ بر 250 میلیارد تومان از سازمان های بیمه گر طلب کار است و به همان نسبت نیز به شرکت های دارویی، تجهیزاتی و ...بدهکار است، فقط یک بدهکاری و تراز منفی 120 میلیارد تومانی سنواتی در دانشگاه وجود داشت که در سال گذشته دانشگاه موفق شد مبلغ 40 میلیارد تومان از آن تراز منفی را مثبت کند.

وی تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی با تمام این مسایل مالی که از گذشته گریبان گیر آن است، توانست پیوند کبد را در بیمارستان رازی راه اندازی کند و از زمان راه اندازی این مرکز تا کنون بالغ بر 8 پیوند کبد موفق، توسط اساتید و تیم پیوند کبد استان انجام شده است.

دکتر داودی با بیان این که دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر مبنای برنامه استراتژیکی که تبیین کرده است، به سوی آینده در حال حرکت است و برنامه‌های بسیار متنوعی را نیز برای ارتقای حوزه سلامت استان طی 10 سال آینده در  دست اجرا دارد.

پی نوشت: این برنامه به همت روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و در راستای شفافیت در اطلاع رسانی و افزایش تعامل با رسانه ها برای ارتقای سواد سلامت در جامعه، به انجام رسید.  ع/د

نظرات کاربران

برچسب‌ها:

نظر شما