شناسهٔ خبر: 27566638 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دیده بان حقوق بشر:

حمایت دولت میانمار از پناهجویان روهینگیایی دروغ است

کوالالامپور- ایرنا- سازمان دیده بان حقوق بشر با انتشار گزارشی با اشاره به آزار و شکنجه آوارگان روهینگیایی بازگشته از بنگلادش به میانمار اعلام کرد حمایت دولت 'نایپیداو' از پناهجویان دروغ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، دیده بان حقوق بشر با صدور بیانیه ای اعلام کرد بررسی وضعیت تعدادی از آوارگان میانماری که از بنگلادش به کشورشان بازگشتند، نشان می دهد که این افراد در هنگام بازگشت مورد آزار و ستم قرار می گیرند.
'فیل رابرتسون' معاون دیده بان حقوق بشر گفت که شکنجه روهینگیایی های بازگشته از بنگلادش در میانمار نشان دهنده دروغ آشکار دولت میانمار در خصوص وعده های حمایت از آوارگان برای بازگشت از بنگلادش است.
به گفته وی، برغم تضمین میانمار برای بازگشت امن و شرافتمندانه آوارگان روهینگیایی ،آزار،اذیت و سرکوب این افراد باعث فرار دوباره آنها می شود.
این گزارش حاکی است شش نفر از روهینگیایی ها که از بنگلادش به میانمار بازگشتند به دیده بان حقوق بشر گفتند که بارها توسط نظامیان و نیروهای مرزی میانمار در ایالت راخین بازداشت و به علت خروج بدون مجوز از مرز( فرار سال گذشته آوارگان در مهلکه نظامیان) مورد شکنجه و آزار قرار گرفتند.
آنها تاکید کردند که به هنگام بازداشت توسط نیروهای امنیتی بارها مورد شکنجه قرار گرفتند و تهدید به چهار سال حبس به علت خروج غیر مجاز از مرز تهدید شدند.
سرکوب گسترده نظامیان و گروههای شبه نظامی و افراطی بودایی علیه اقلیت مسلمان روهینگیایی درشهریور سال گذشته سبب کشته شدن هزاران نفر و آوارگی بیش از 700 هزار نفر از آنها در بنگلادش همسایه میانمار شد.
در ماه ژوئن سال جاری مسئولان میانمار به تعدادی روزنامه نگار و مسئولان دیده بان حقوق بشر اجازه بازدید از راخین و گفت وگو با تعدادی از آوارگان و روهینگیایی های بازداشت شده را دادند.
تعدادی از این آوارگان که از بنگلادش به راخین بازگشته بودند مشاهدات و مستندات خود را در اعمال فشار و شکنجه توسط مقام های محلی را به بازدید کنندگان نشان دادند.
برخی از روهینگیایی ها اعلام کردند که بارها توسط نیروهای امنیتی میانمار برای فرار مجدد از راخین تهدید شده اند.
براساس گزارش دیده بان حقوق بشر، میانمار سعی کرد در اقدامی تبلیغاتی شرایط را برای بازگشت کامل روهینگیایی ها از بنگلادش آماده نشان دهد.
تعدادی از آوارگان به نمایندگان دیده بان حقوق بشر اعلام کردند که از زمان بازگشت به راخین دستگیر و زیر شدیدترین شکنجه ها به ادعای ارتباط با گروه ارتش آزاد 'آرکان' ( گروه شبه نظامی روهینگیایی مخالف دولت میانمار) قرار گرفتند.
این درحالی است که دو ماه پیش اعلام شد که نمایندگان سازمان ملل در دیدار با مسئولان میانماری برای بازگشت آوارگان روهینگیایی به توافق رسیدند.
با این وجود تاکنون زمان دقیقی برای بازگشت حدود یک میلیون آواره روهینگیایی از بنگلادش به میانمار اعلام نشده است.
روهینگیایی ها خواستار اعطای حق شهروندی توسط دولت میانمار ، پیش از بازگشت به این کشور هستند.
این درحالی است نظامیان و بودائیان افراطی تاکنون با اعطای حقوق شهروندی به اقلیت روهینگیایی خودداری کرده اند.
آساق**1599 *1600

نظر شما