شناسهٔ خبر: 27565909 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

مروری بر روزنامه‌های سه‌شنبه 30 مرداد ماه سال 1397

آزادسازی قیمت‌ها در راه است؛ خودرو اولین بخش این سیاست

همشهری خبر آزادسازی قیمت‌ها می‌دهد که قرار است از خودروسازان شروع شود. دنیای اقتصاد به بررسی دو بسته ارزی دولت پرداخته و بسته اخیر را کارآمدتر می‌داند. ایران در گفتگو با وزیر کشور به بررسی اعتراضات اخیر پرداخته و آفتاب یزد نیز حذف سکه از مهریه را بررسی کرده است.

صاحب‌خبر -

همشهری خبر آزادسازی قیمت‌ها می‌دهد که قرار است از خودروسازان شروع شود. دنیای اقتصاد به بررسی دو بسته ارزی دولت پرداخته و بسته اخیر را کارآمدتر می‌داند. ایران در گفتگو با وزیر کشور به بررسی اعتراضات اخیر پرداخته و آفتاب یزد نیز حذف سکه از مهریه را بررسی کرده است.

این روزها همزمان با افزایش قیمت‌ها در بازارهای سکه، طلا، ارز، مسکن و سایر حوزه‌ها، خبرها حاکی از افزایش میزان جرم و تعداد شکایت‌های ثبت شده دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه آفتاب یزد با تیتر «حذف سکه از مهریه»، به بررسی راهکار نمایندگان مجلس برای کاهش میزان زندانیان از دو دید حقوقی و جامعه‌شناسی پرداخته است.

امیرمحمود حریریچی، جامعه‌شناس در گفتگو با آفتاب یزد در این مورد می‌گوید: اینکه به جای سکه موارد دیگری چون زمین را قرار دهند، مشکلی را حل نمی‌کند. زیرا اساس مساله غلط است. ازدواج یک معامله نیست. بلکه پیمانی میان دو نفر است به شرطی که یکدیگر را شناخته و خانواده‌ها با آن همراهی کنند.

بهمن کشاورز، حقوقدان نیز در این زمینه به آفتاب یزد می‌گوید: اگر تعیین سکه به عنوان مهریه، قانونا ممنوع شود، به ناچار لازم‌‌الاجراست. اما گمان نمی‌کنم که این حرکت مشکلی را حل کند. زیرا می‌شود چیزهای دیگری را که به همین نحو در معرض افزایش قیمت باشد، به عنوان مهریه قرار داد.

روزنامه ایران اما با تیتر «پشت صحنه اعتراضات اخیر»، با وزیر کشور گفتگو کرده است. رحمانی فضلی در این مصاحبه به برحی نکته‌ها اشاره می‌کند.

ایران به نقل از وزیر کشور می‌نویسد: ۳۸۰۰ نفر در تجمعات اخیر شرکت داشتند. در اعتراضات دستگیری‌ها هدفمند است. وی همچنین خبر از وجود ۷۰۰ صرافی غیرمجاز می‌دهد.

رحمانی فضلی در این گفتگو می‌گوید: در اعتراض‌ها اولین دستور ما این است که دستگیری‌ها باید هدفمند باشد. همان‌طور که گفتم افراد کاملا شناسایی شده هستند. وقتی یک نفر در ۳-۲ تجمع یک شهر حضور می‌یابد، تصاویر او و نوع شعاردادنش ثبت و ضبط می‌شود.

وی می‌افزاید: وقتی یک نفر در ۵ حادثه شرکت کرده از نظر ما عنصر فعال است. وقتی دوباره می‌خواهد در آن شهر اتفاقی بیفتد، با آن فرد تماس گرفته می‌شود یا احضار می‌شود و تذکر داده می‌شود اگر این دفعه بیاید آن چند بار گذشته هم ضمیمه اقدامات غیر امنیتی او می‌شود.

روزنامه دنیای اقتصاد با تیتر «وزن‌کشی دو سیاست ارزی» به بررسی دو بسته ارزی دولت می‌پردازد و این سوال را مطرح می‌کند: کدام تصمیم کارآمدتر بود؛ دلار ۴۲۰۰ یا بازار دوم؟

این روزنامه می‌نویسد: به فاصله بیست روز پس از اعلام این سیاست (دلار ۴۲۰۰ تومانی)، نرخ ارز به بالای ۶ هزار تومان رسید و تا زمان اعلام خبر شروع به کار سیاست دوم، یعنی «بازار دوم ارزی»، این نرخ به حدود ۱۲ هزار تومان نیز افزایش یافت.

دنیای اقتصاد ادامه می‌دهد: از زمان راه‌اندازی بازار دوم تاکنون دلار به میانه کانال ۱۰ هزار تومان بازگشته، همچنین در ۱۲ روز اخیر، نیز دامنه نوسان ارز در سطح ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان و ۱۰ هزار و ۶۵۰ تومان، محدود شده است.

این روزنامه اقتصادی به نقل از کارشناسان می‌گوید: اکثر کارشناسان و پژوهش‌های رسمی تاکید دارند تامین ارز بر مبنای سیاست نخست، فقط اتلاف منابع و توزیع رانت بود. زیرا مجموع عوامل اقتصادی و غیر‌اقتصادی تقاضا را برای بازار ارز بالا برده؛ به‌طوری‌که رکورد ثبت سفارش در دوره اجرای این سیاست شکست.

دنیای اقتصاد ادامه می‌دهد: در مقایسه با سیاست دلار۴۲۰۰ تومانی، بازار دوم تا حدودی ضربه‌گیر نوسان شد و حجم تقاضای وارداتی ارز را به میزان قابل توجهی تعدیل کرد.

روزنامه همشهری نیز با تیتر «چرخش به سمت آزادسازی اقتصادی» روایت می‌کند که دولت برای تغییر ریل در سیاست‌های اقتصادی آماده است.

این روزنامه همچنین در ادامه می‌گوید: خودروسازان به پیشواز آزادسازی قیمت‌ها رفتند.

نظر شما