شناسهٔ خبر: 27564050 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

فریبا نادری: از گرگ‌های جامعه می‌ترسم/ هنگام بازی در سریال «گمشدگان» باردار بودم

صاحب‌خبر -

سال گذشته بود که سریال «گمشدگان» از شبکه دوم سیما روی آنتن رفت. در این سریال دختر جوانی به نام ترنج که دانشجوی رشته عکاسی است و در این زمینه فعالیت می‌کند بعد از مدتی تصمیم به تغییر در سبک زندگی خود می‌گیرد و به واسطه این تصمیم اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای برایش رخ می‌دهد. قصه‌ای که به تلاطم مشکلات اجتماعی گره می‌خورد و مخاطب را به دنبال خود می‌کشد.

 

 «گمشدگان» اثری از رضا کریمی است که علی حجازی مهر تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارد و بازیگرانی همچون بهنام تشکر، پژمان بازغی، کورش تهامی، پرویز پورحسینی، ستاره اسکندری، افسانه بایگان، شقایق فراهانی، مهتاج نجومی، فریبا نادری، سعید داخ و رامین ناصر نصیر در آن ایفای نقش می‌کنند. فریبا نادری بازیگر این سریال تاکنون در آثار تلویزیونی مختلفی مانند «مروارید سرخ»، «گل بارون زده»، «فاخته»، «یلدا»، «چک برگشتی»، «پرستاران»، «میلیاردر»، «ستایش» و ... ایفای نقش داشته است. به مناسبت پخش مجدد این سریال با فریبا نادری گفت‌و‌گو کرده‌ایم. 

 

قبل از بازی در سریال «گمشدگان» تجربه همکاری با آقای کریمی را داشتید؟

بله، «گمشدگان» سومین کار مشترکمان با آقای کریمی بود و با توجه به شناختی که از یکدیگر داشتیم تجربه خوبی شد.

 

با توجه به نقشی که در «گمشدگان» داشتید بازی در سریال برایتان سخت و دشوار نبود؟

من از اواسط «گمشدگان» به مجموعه اضافه شدم و با توجه به اینکه آن زمان باردار هم بودم بازی در این سریال سختی‌های خاص خودش را داشت.

 

چه سختی‌هایی؟ نقش‌تان که نیازمند فعالیت و جنب‌وجوش زیادی نبود.

 درست است، اما سریال با توجه به قصه‌ای که داشت بسیار پر استرس بود و حتی در بعضی جاها به خودم هم تزریق می‌شد و خودم را جای خانواده این افراد می‌گذاشتم و با توجه به شرایط خاصی که داشتم تحت تاثیر قرار می‌گرفتم.

 

از نقش‌تان و مختصاتش در سریال بگویید؟

«گمشدگان» یک سریال خانوادگی بود و فرمت اجتماعی داشت و به منظور آگاه‌سازی خانواده‌ها ساخته شد. این سریال در خصوص مشکلات و معضلاتی بود که نسل نوجوان و جوان را تهدید می‌کرد. اینکه ممکن است حادثه برای هر کسی پیش بیاید و نباید گول زبان چرب و نرم و سیمای مهربان افراد را خورد. اینکه معضل قاچاق مواد و حتی قاچاق انسان نزدیک‌تر از آن چیزی است که حتی بتوانیم فکرش را کنیم و باید کودکان خود را از این خطرات مصون بداریم. من هم در این سریال نقشی منفی را برعهده داشتم که در اواخر کار متنبه می‌شود و در صدد جبران اشتباهاتش برمی‌آید.

 

پس می‌توان محتوای سریال را آگاه سازی نسل جوان و نوجوان دانست؟

بله ما بیشتر به دنبال آن بودیم که مخاطبین سریال را با مخاطرات موجود در جامعه آشنا کنیم و به نظرم توانستیم تاثیرگذار هم باشیم.

 

پخش مجدد سریال‌ها و مجموعه‌های ماندگار از شبکه «آی فیلم» را چطور ارزیابی می‌کنید؟

 بسیار موافق پخش مجدد سریال‌ها از شبکه «آی فیلم» هستم. به مرور کتاب‌ها می‌ماند. چطور است که با خواندن مجدد یک کتاب نکته‌ها و موضوعات بیشتری را یاد می‌گیریم، با دیدن مجدد سریال‌ها نیز همین تکرار و آموزش رخ می‌دهد تا ملکه ذهن شود و سیاست شبکه «آی فیلم» در پخش مجدد سریال‌ها بسیار درست است.

 

همانطور که خودتان هم گفتید نقش‌تان در سریال «گمشدگان»منفی بود. این نخستین تجربه نقش منفی بود که داشتید؟

این سومین سریالی بود که نقش منفی داشتم و بسیار هم دور از خودم بود. پیش از این نیز در سریال «ستایش» و یکی از سریال‌های ماه رمضان ایفاگر نقش منفی بوده‌ام.

 

گفتید برخلاف مدل خودتان، یعنی بیشتر بازی در نقش‌ های مثبت را دوست دارید؟

دوست دارم در کاراکترها و نقش‌های مختلف بازی کنم و تجربه‌های متفاوتی نیز در کارنامه بازیگری‌ام دیده می‌شود و در ادامه نیز سعی می‌کنم نقش‌های متنوعی را پذیرا شوم.

 

تجربه همکاری با سایر بازیگران سریال «گمشدگان»چطور بود؟ با کدام بازیگر راحت‌تر بودید؟

 این سریال بازیگران خوب بسیاری همچون آقایان بازغی و ناصر نصیر و پورحسینی داشت که تجربه موفقی را رقم زد. با اینکه در سریال «گمشدگان» برای داستان‌ها فیلمنامه‌ای نداشتیم اما با شناختی که از یکدیگر داشتیم بازی می‌کردیم و همدیگر را می‌فهمیدیم و سعی داشتیم بهترین اتفاقات رخ دهد. در این سریال همه شرایط خاص من را نیز رعایت می‌کردند و توانستیم با کمترین تمرین بالاترین کیفیت را به نمایش بگذاریم.

 

حالا با توجه به قصه و تجربه «گمشدگان» اگر بخواهید دختر خود را برای زندگی در اجتماع آماده کنید چه شیوه تربیتی را پیش می‌گیرید؟

 یارای من هنوز دو سالش نشده، اما نخستین درسی که به او خواهم داد حفظ حریم شخصی و عدم اعتماد به هر فرد غریبه‌ای است. کودکان و نوجوانان ما باید از سنین کم مهارت‌های ارتباطی را فرابگیرند تا در جامعه دچار مشکل نشوند. من به شخصه از گرگ‌های جامعه می‌ترسم و کودکم را در برابر آن‌ها ایمن می‌سازم.

 

با توجه به سبک پر استرسی که سریال داشت به نظرتان نمی‏شود این موضوعات آموزشی را در قالب‌های شادتر به جامعه منتقل کرد؟

 ببینید مردم ما نیاز به سبک‌ها و ژانرهای مختلفی دارند تا ذائقه‌های همه افراد تامین شود و به همان اندازه که به برنامه‌های شاد و نشاط آور نیاز داریم به برنامه‌ها و سریال‌های آگاهی بخش هم نیاز است. 

 

کدام سکانس یا قسمت سریال بود که خودتان را بسیار تحت تاثیر قرار داد؟

 گم شدن در ترمینال بسیار سکانس سختی هم برای خودم و هم برای بینندگان سریال بود. به نظرم اینکه فردی در جمعیت گم شود پیدا کردن او واقعا کار بسیار سختی است. امیدوارم تمام افراد جامعه در آرامش و نشاط زندگی کنند و شرایط برای رشد فردی و اجتماعی مردم مهیا باشد.

 

آرزو بهاری

 

نظر شما